Egy plusz eszköz vagy hardver segítségével könnyen ki lehet „radírozni” egy-egy fuvart a taxiórákból. A taxisok egy része él is ezzel, hogy kevesebb adót fizessen. És ez csak az egyik trükk. Az uberes vitában a taxisok egy fő érve az, hogy ők rendesen adóznak – ezt azonban néhány társuk vitatja. Összességében milliárdos nagyságrendű adót csalhatnak el itthon trükközéssel a taxisok – derül ki az Index cikkéből.
Az egyik régóta ismert csalás a "kütyüzés": a taxiórához van egy másik kapcsoló egy kevésbé látható helyen, vagy egy távirányító a taxis zsebében, ezekkel tudják megpörgetni az órát. Az utas meg csak néz, miért annyi a számla, amennyi.
Sok pesti taxiórában van „radír”, ami a fuvar végeztével egy bizonyos időn belül ki tudja törölni a taxiórából a fuvardíjat. Az utas fizetett, de adózni nem kell utána. Egy plusz kis hardvert, vagy néha már csak szoftvert kell felrakni a taxiórához, és aztán ha a taxis az óra gombjain beír egy négyjegyű kódot, akkor törlődik az adott fuvar. „Radírozni” akkor is lehet, ha sima blokkot kér az utas. Ha számlát szeretne, akkor nem működik ez – derül ki a cikkből.
Egy névtelenül nyilatkozó taxis azt mesélte, hogy három magyar cég gyárt, illetve szervizel engedélyezett taxiórát, és mindhárom fajta órába lehet radírt tenni. A sofőr úgy vélte, hogy minden cégnél vannak radíros autók, egy pár még a nagyoknál is, a kisebbeknél és a hiénáknál pedig nem is hallott olyanról, akinek nem volt. Volt olyan, hogy az adott társaság főnöke megmondta, mennyi fuvart lehet az órában hagyni, és az e feletti mennyiségre keletkező adót már a sofőröknek kellett visszafizetni a cégnek.
Az Index rákérdezett a NAV-nál, mit gondolnak a jelenségről. Ott annyit reagáltak, hogy ők csak az adószabályok betartását vizsgálják, "a taxaméterek hitelességét" nem feladatuk ellenőrizni. Megkérdezték az engedélyezési hivatalt is, hogy ők ellenőrzik-e a radírozást, de ott meg azt felelték: ők csak hitelesítik a taxiórát, csak a NAV jogosult a készülékek működés közben vizsgálatára.
A lap a taxisok ellenőrzését végző BKK-t is megkérdezte, találkoztak-e ilyen csalással. Azt válaszolták, hogy tudnak a csalásokról, de ők sem vizsgálhatják a taxióra informatikai manipulálását, nem feladatuk a taxióra működésének vizsgálata. Ők akkor intézkednek, ha túlszámlázzák a taxisok a viteldíjat a hatósági árhoz képest.
A BKK-tól elmondták azt is: nagyjából 15 ellenőr végzi ezt munkát Budapesten, a taxisok már felismerik őket, viszont lehetetlen lenne félévente lecserélni az összes képzett ellenőrt. Hetente 120-150 ellenőrzési jegyzőkönyv készül, a tényleges pénzbüntetéseket már nem a BKK osztja, hanem az ellenőrök jegyzőkönyvei alapján a Közlekedési Hatóság. Előfordult már, hogy valamelyik ellenőr a fenyegetések miatt hagyta ott ezt a munkát – erősítették meg.
A taxiórák gyártói mossák kezüket
Az Index megkereste azt a három céget, amely engedéllyel gyárt itthon taxiórákat.
Az Ecometer Kft.-től és a Vento 953 Kft.-től nagyjából hasonlóan nyilatkoztak. Szerintük nehezen elképzelhető, hogy valamelyik gyártó ráállna arra, hogy segítsen a taxisoknak csalni, és a saját gyártmányaiknál biztosan nincs mód bármilyen külön kóddal vagy máshogy megbuherálni a taxióra adatait.
Azt elképzelhetőnek tartották, hogy valaki egy másik szervizben megbütyköli úgy a taxiórát, hogy esetleg kitöröl jó pár adatot. De sufnituningban szerintük nehéz lenne ezt megoldani, ezért biztosan nem nagyon elterjedt.
Az Eördögh Kft. képviselője nem akart beszélni. Ő amint meghallotta, hogy taxiórák lehetséges megbuherálásáról érdeklődnek, rávágta, hogy nekik semmi közük nem volt ilyesmihez, most sincs, és lecsapta telefont.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.