Gazdaság Szabó M. István 2015. november. 26. 05:45

Egyszerűsít a Telenor: fizessen többet?

A korszerűsített előfizetési csomagjuk drágább, viszont legalább nem sok gyakorlati hasznuk származik belőle – vonja le a maga konklúzióját egy vidéki vállalkozó, akivel a mobilszolgáltatója néhány hete levélben közölte: a jövő decemberig élő hűségideje ellenére más előfizetési csomagba sorolja. Ha akar, reklamáljon faxon.

"Tájékoztatni szeretnénk, hogy a változó üzleti ügyfél igények, új tarifák és kiegészítő szolgáltatások megjelenése miatt egyszerűsítjük a kínálatunkat" – olvasta október közepén László annak a 4 oldalas, a cégének ajánlottként küldött levélnek az elején, melyben a Telenor arról értesíti, hogy a "korszerűbb és a mai mobilhasználati szokásoknak jobban megfelelő, új tarifákat és szolgáltatásokat" fognak biztosítani számára a továbbiakban, ezért egyoldalúan módosítják is a céggel kötött szerződést.

Fazekas István

A gond az üzleti tanácsadással foglalkozó cég vezetője szerint nem az, hogy a fennálló viszonyukon a mobilszolgáltató változtatni akar, hanem az, hogy a Telenor által felkínált új csomag számukra kevésbé megfelelő és még többe is kerül. Ráadásul, bár a szerződést a mobilcég kérésére módosítják, az ebből adódó veszteségeket – László legalábbis úgy érzi – velük akarja lenyeletni a szolgáltató.

Hűség, idő

Az északnyugat-magyarországi kisvárosban több mint egy évtizede működő kis cég két előfizetéssel (és több feltöltőkártyás készülékkel) dolgozik, mindegyik telenoros. A negyvenes évei elején járó László és üzlettársa számviteli és üzleti tanácsadással foglalkozik, a cég több mint 15 éve nem váltott mobilszolgáltatót, az ügyvezető szerint ez is leginkább a bizalomra és a kölcsönös megelégedésen alapuló viszonyra épülő kapcsolat. Vagy legalábbis idén októberig az volt.

Egyoldalú áremelés: újratöltve?

Az elmúlt években megnövekedett járulék- és adótételek, illetve céges fejlesztési költségek vezettek odáig, hogy a mobilszolgáltatók ilyen-olyan indokkal az idén is megemelték a szolgáltatási áraikat. Ahogyan azt februárban megírtuk, a Telenor Magyarország első lépésben mintegy 30 céges előfizetőjét értesítette tértivevényes levélben arról, hogy egyoldalúan módosítják a velük kötött szerződést, és két új díjtételt vezetnek be az elszámolási tételek közé. Ez akkor előfizetésenként 200-1000 forintos emelést jelentett.

A szolgáltató az egyoldalú szerződésmódosításról akkor azt nyilatkozta, hogy azt nem lehet következmények nélkül felbontani, ha a módosítást a másik fél nem fogadja el, mivel az üzleti előfizetői szerződésben van ezt kizáró tétel. Azt, hogy mégsem volt minden rendben, az mutatja, hogy márciusban az NMHH éppen ezt a lépést vonta vizsgálat alá, majd májusban ezért róttak ki 250 millió forintos büntetést a Telenorra. (Furcsán visszhangzik a hatóság akkori indoklásának egy tétele most: a bírság nagyságát az NMHH azzal is indokolta, hogy a mobilszolgáltató az egyoldalú szerződésmódosítással összefüggő gyakorlatát évek óta, számos alkalommal jogtalanul használta…)

A Telenor májusban ezért (is) választott olyan megoldást a "csempés” szolgáltatási menüjének, a MyTariffnak a bevezetésekor, hogy az kétoldalú szerződésmódosításnak minősülhessen. Nota bene: bizonyos esetekben így is áremelésre került sor; 5-10 százalékkal megemelkedtek bizonyos tarifacsomagok percdíjai.

Levelében a Telenor a módosítás indoklásában addig ment el, hogy a levél első oldala általánosságban megfogalmazott néhány dolgot (például azt, hogy a módosítások a Hipernet terjedését is segítik), majd 3 oldalon keresztül Lászlóék cégének meglevő szerződését érintő módosításokat sorolta fel, ezekből a következő kép rajzolható meg:

Lászlóék két telefonos előfizetéssel havi 2*4000 forint előfizetéssel rendelkeznek, melyet most 2*4800 forintosra cserélne számukra a Telenor. Ugyan olcsóbb percdíjjal telefonálhatnának mostantól, de ha nem fizetik a számlájukat időben, akkor előfizetésenként és alkalmanként +1000 forint büntetési összeget is megfizettetne velük a mobilszolgáltató. Ha viszont elfogy az előfizetésenkénti (eddig is) 500 MB-os mobilnetes kreditjük, akkor a továbbiakban nem méregdrágán kapják a szint feletti adatcsomagot, és nem is tiltják le a készüléket a mobilnetről, viszont csak csigalassú (32/32 kbps) hozzáférésük lesz. De kapnak egy felhőalapon működtetett, 1 TB-os "fiókot", amit belátásuk szerint használhatnak.

Ez Lászlóék számára több tételben is problémásnak tűnik. Egyrészt, hogy a mobiljaikat ők telefonálásra használják, ám mivel egész nap az irodában dolgoznak, a saját kimenő hívásaikat zömmel vezetékes telefonon, illetve a kábeles neten lebonyolítható internetes telefonálási módszerrel (Viber, Skype stb.) intézik, így a mobilt leginkább hívásfogadásokra használják. Így nem túl gyakran beszélnek többet annál, mint ami az előfizetési díjból kijön. „Ezért is választottuk ezt a csomagot. Ha többet telefonálnánk, mást választunk – magyarázta az ügyvezető. Részben ebből is következik, hogy minimális a mobilnetes forgalmuk, és László az 1TB felhős adattárolással is úgy van, hogy „a saját rendszerükben nem tárolunk ekkora adatmennyiséget, nemhogy egy felhőalkalmazásra bízzuk a cég dolgait” – tehát ez a kínálati tétel se érdekli őket. Olyan ugyan nem fordult elő náluk, hogy a megadott határidő után fizették volna be a „csekket”, de ezért 1000 forint büntetést nem tart reálisnak, és ilyet szerződési kitételt nem is írna alá.

Küldjön faxot!

Mivel az egyoldalú szerződésmódosítás, „ha arról az ügyfél másként nem nyilatkozik”, napokon belül hatályba lép, László már hetekkel ezelőtt is komolyan vette a Telenor-értesítő azon kitételét, hogy ha „további kérdése volna a fentiekkel kapcsolatban", akkor tárcsázza a 1220-at, vagy írjon a kkv@telenor.hu mailcímre. A cégvezető – elmondása szerint kifejezetten azért, hogy biztosan nyoma maradjon a válaszának – írt a megadott címre egy e-mailt. Ebben megköszönte az értesítést és az ajánlatot, de közölte: a jövő év végéig szóló hűségideje lejárta után gondolkodnak csak el legközelebb arról, hogy más csomagra szerződjenek-e, vagy sem. "Most ez nem aktuális" – írta nyomatékosan a levél végére. Alá: dátum, név, aláírás, a szerződés és az ügyfél beazonosításhoz szükséges adatok, plusz a telefonszámát is odaírta a végére.

Az elektronikus levélre napokkal később kapott egy viszontválaszt, melyben voltaképpen azt írták, hogy ez így "nem ér", hivatalosan reagálnia csak személyesen – valamely Telenor-üzletben – lehet, illetve küldhet faxot is. Ez utóbbi esetben a papíron legyen a szerződés-, illetve az ügyfél-azonosításhoz szükséges adatokon túl név, céges pecsét, aláírás. (Egy specialista azt közölte a hvg.hu-val ez ügyben, hogy jogilag az e-mailen érkező nyilatkozatok nem tekinthetőek írásbeli beadványnak – a faxolttal ellentétben. Az elektronikus levél csak akkor elfogadható, ha azt ellátták elektronikus aláírással.)

Az e-mailt kinyomtatva, lepecsételve, aláírva László el is faxolta, a faxuk igazolószelvénye szerint a művelet hibátlanul meg is történt. László azonban mivel nem kapott arról értesítést, hogy a szolgáltató a válaszát elfogadta-e, napokkal később telefonon érdeklődött, hogy az ügyük akkor el van-e intézve. „Miután hitelesen beazonosítottak, és végigmondhattam az egész történetet az elejétől, és vártam egy keveset, kiderült, hogy nincs nyoma annak, hogy a faxunk megérkezett volna” – meséli az üzleti tanácsadó. Halkan káromkodott egyet, majd elkérte az ügyfélszolgálatos hölgy nevét, és jó hangosan belemondta a telefonba, hogy akkor elküldi még egyszer. Meg is tette – ennek egy hete.

A napokban lejár az elutasítási határidő. Lászlóék a "meglátjuk, mi lesz" álláspontra helyezkedtek. Megfogadta, hogy ha az új tarifás elszámolás szerinti telefonszámlát kapnak, akkor is csak a régi szerződés szerinti összeget utalja át „és ha ez nem tetszik, akkor jogi útra tereljük az ügyet” – mondta az ügyvezető. Ügyvédnél volt, arra jutottak, hogy az jogilag nem áll meg, hogy ha a szolgáltató ki akar farolni a meglévő szerződési tételek biztosításából, akkor azt Lászlóéknak mindenképpen el kellene fogadniuk.

Az eredeti szerződésre hivatkoznak

A problémával mi is megkerestük a mobilszolgáltatót. A konkrét, az ügyfél beazonosíthatóságát segítő információk kiadása nélkül leírt helyzetre válaszul a Telenor azt közölte, hogy a tarifakivezetésekre azért kerül sor, mert az évek alatt kiajánlott több száz tarifaváltozat mára az új fejlesztések és az új típusú ügyfélkezelés gátjává vált. A cég állítja, hogy a változásokat az ügyfelek felhasználási szokásainak figyelembe vételével végzik.

Az egyoldalú szerződésmódosítással kapcsolatban a Telenor leszögezte: cégük „a hatályos jogszabályok betartásával, az Üzleti előfizetői szerződésben rögzített egyoldalú módosítási lehetőségre tekintettel módosíthatja az Üzleti előfizetői szerződését a tarifacsomagok, opciók, kiegészítő szolgáltatások megszüntetése esetén, vagy amennyiben a mobilszolgáltató a szolgáltatást csak más pénzügyi és/vagy műszaki feltételekkel képes nyújtani. A változások tényleges időpontjáról – amennyiben az eltér a szerződésmódosításban jelzett időponttól – a Telenor a változtatás végrehajtását megelőzően tájékoztatja az előfizetőket”.

A szolgáltató állítja, hogy az új tarifa választásánál figyelembe vették az előfizető korábbi használati szokásait, és egyedileg kalkuláltak új tarifákat úgy, hogy a régebbi tarifacsomaghoz kötődő hűségidő szimplán folytatódik a tarifaváltás után. A Lászlóék által használt Menedzser tarifacsomagok értékesítését a Telenor hónapok óta lezárta, és helyette a MyBusiness All-In csomagokat vezették be – kifejezetten üzleti felhasználásra.

NMHH: nincs tömeges panasz, de lehet jelentkezni

Megkerestük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH) is, mivel korábban ilyen ügyekben többször is vizsgálatot indítottak. A hatóság azt közölte, hogy az információik alapján „az előfizetők szolgáltató általi megkeresése első körben arra irányul, hogy kétoldalú, közös megegyezés jöjjön létre az előfizető és a szolgáltató között. A tarifacsomag egyoldalú átváltására csak ennek sikertelensége esetén kerülhetne sor”.

Az NMHH-hoz eddig nem érkezett nagyobb számú egyedi panasz a Lászlóéhoz hasonló, tarifakivezetési témában, de a jogszabályok szerint, „ha az előfizetőknek a tarifakivezetésre irányuló eljárással összefüggésben egyedi panasza merülne fel és azt a szolgáltató nem vagy nem megfelelően vizsgálta ki, akkor a fogyasztók a hatósághoz fordulhatnak egyedi ügyükben” – közölte a Hírközlési Hatóság.

Ha a cikket érdekesnek találta, kövesse a gazdasági rovat Facebook-oldalát!



zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.