Ha nem üt be valami egészen váratlan, pár évtized múlva egy elöregedett, súlyos és elhúzódó betegségekkel küszködő társadalomban élünk, jó eséllyel egy nagyobb városban, ha nincs szerencsénk, akkor kövéren, cukorbetegen, szívbetegen, kezelésekre járva. És ez óriási üzlet lesz! Sok cég ráérzett már erre, és már most hatalmas nyereségeket termelnek.
Nemcsak Magyarországra, a világ nagy részére is cudar jövő vár, ha a demográfiai mutatók alakulását nézzük: már 30-40 év múlva a jelenleginél jóval nagyobb lesz az elöregedett, elhízott, krónikus betegségekkel küszködő népesség szinte mindenütt, növekszik a tömegnyomor a városokban, fokozódik a vízhiány.
Lehangoló kilátás? Az, de egy kincsesbánya is, amelyben nagy üzleti lehetőségek rejlenek. A cégek pedig egyre inkább ráéreznek erre, és meglovagolják a világ népességváltozásának következményeit. Az ötletek kézenfekvőek, és máris hatalmas nyereségeket hoznak. A befektetési cégek, alapkezelők, biztosítók, privátbankok rámozdultak a lehetőségre, és elkezdték olyan cégekbe csatornázni a pénzt, amelyek évtizedekre előretekintve a demográfiai változásokra építenek. A Fidelity International alapkezelő például külön demográfiai befektetési alapot állított össze több mint 50 cég részvényeiből. Ezekből a vállalatokból szemezgettünk.
Nyugdíjasfalvak épülnek
Ausztráliában és Új-Zélandon egy cég, a Ryman Healthcare annyira jó üzletnek látta a világ népességének elöregedését, hogy 1986 óta falvakat építtet és üzemeltet nyugdíjasoknak. Ilyeneket:
Nem nagy ötlet, mondhatnánk, elvégre Magyarországon is vannak nyugdíjasotthonok, jól kinézők is, de az ausztrál és új-zélandi történet más. Ezek a falvak olyanok, mint a lakóparkok, amelyekben az idősek vehetnek sorházat vagy lakást. Ráadásul sok szempontból többek ezek egy egyszerű lakóparknál: kórház is tartozik hozzájuk, és például olyan speciális épületek is vannak, amelyekben Alzheimer-kóros időseket helyeznek el, róluk nővérek gondoskodnak. A falvakban ezen kívül van minden, ami kellhet egy idős embernek: bolt, mozi, étterem, bowling klub, uszoda és edzőterem, templom, fodrász, könyvtár.
És a jelek szerint jól érzik magukat:
A cég eddigi eredménye 27 falu Új-Zélandon és Ausztráliában 4 ezer fős személyzettel és 8 ezer lakóval. A nyeresége masszívan, 13 éve folyamatosan emelkedik, a profitjából hatalmas összeget, 349 millió dollár (több mint 100 milliárd forint) osztalékot fizetett a tőzsdére lépés óta, és 4 milliárd dollár a piaci kapitalizációja, vagyis a cég értéke meghaladja az 1100 milliárd forintot! És folyamatosan épülnek az újabb nyugdíjasfalvak, a cég 2020-ig 70 százalékos növekedést tervez.
Kétmilliárdan 60 fölött
Azt persze sose lehet pontosan tudni, mit hoz a jövő, nem véletlen, hogy a gazdasági előrejelzések nagy többsége néhány éves távlatokba merészkedik csak előre, és elenyésző az évtizedes távlatokat fürkésző elemzések száma. Mégis azt lehet mondani, hogy a Ryman Healthcare tulajdonképpen biztosra megy, a következő évtizedekben a célközönsége biztosan egyre nagyobb lesz. És valószínűleg továbbra is sok pénzük lesz. Ugyanis a következő 35 évben az idősek száma jó eséllyel megduplázódik: 1950-ben a 60 év felettiek a világ népességének még csak a 8 százalékát tették ki, az arány mostanában 10 százalék felett jár, 2050-ben pedig az emberiség 21 százaléka fog ebbe a csoportba tartozni. Összesen 2 milliárdan lesznek akkortájt:
A Rymanhez hasonló üzletekben gondolkodó cégek bátran építhetnek tehát az elmúlt két évszázad népességrobbanására, amely még eltart egy jó ideig. Az 1800-as évek elején még csak 1 milliárd, 1960-ban már 3 milliárd ember élt a Földön, ma 7 milliárdan vagyunk, 2050-re pedig mérvadó becslések szerint elérjük a 9,6 milliárdot. Az emberiség nagy része főleg Afrikában, Kínában és Indiában fog élni akkoriban. De a népesség növekedési üteme lassul, és ezzel összefüggésben az öregedés gyorsulni fog: konkrétan a népesség növekedési ütemének háromszorosával nő majd az idősek száma, mert egyre tovább élünk. A fejlett világban ugyanis az átlagéletkor 5 évvel, a fejletlen régiókban 15 évvel nőtt.
Sok pénzt lehet keresni az elhízott városiakon
A népesség öregedése miatt az egészségügy az eddiginél is jövedelmezőbb terület lesz, mert egyre növekszik az igény a 60 év felettiek kiszolgálására. Például: minél több lesz az idős ember, annál jobb lesz a szemüveglencse-gyártóknak. Végeredményben ezen a keresleten nőtt nagyra az euróövezet 50 legnagyobb cége közé tartozó francia Essilor lencsegyártó cég. Hiába ütött be a 2008-as világválság (és ezáltal jelentősen lassult a világgazdaság), ők töretlenül növelték a nyereségüket:
Nagy jövő áll a gyakori időskori, krónikus betegségekre specializált orvosi megoldások előtt is. Például a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek kezelése, vagy az olyan megoldások előtt, amelyek csökkentik egy ember egészségügyi kockázatait, illetve költségeit.
Géntérkép |
Egy egyéni géntérkép felállítása pár éve még egymilliárd dollárba került, ma már csak ezer dollár. Ennek egyik következménye a megelőzés és a gyógyítás eltolódása az általános megoldásoktól a személyre szabott kezelések felé. Nincs messze az az idő, amikor a géntérképünk alapján az orvosok előre fogják tudni jelezni az egészségi állapotunkat, ami egyszerre lesz költség- és kockázatcsökkentő lehetőség. |
Költözzünk a városba!
A népességnövekedéssel párhuzamosan a másik erős tendencia, hogy egyre több ember él városokban. A Fidelity International előrejelzése szerint 2024-re 4 milliárddal többen laknak majd városokban, és ennek alapján még nagyobb tömeget fognak érinteni azok a hatások, amiket már most is láthatunk az itt élőknél.
Ott van például mindjárt elsőnek az elhízás, illetve a nyomában járó cukorbetegség. Nem véletlen, hogy az inzulint gyártó Novo Nordisk multinacionális gyógyszercég nyereségéről készült grafikon kísértetiesen hasonlít az imént mutatott lencsegyártó vállalatéra:
Ugyanezt a területet aknázza ki például a Fresenius Medical Care: a cukorbetegség miatt tönkrement veséknek köszönheti a nagy üzletet, és piacvezető művesekezeléseket kínáló vállalattá nőtte ki magát. Ma már dialízisklinikákat működtetnek sok országban, több mint 3 ezer központjuk van. Magyarországon is több nagyobb városban jelen vannak. A cég jelenleg több mint 100 ezer alkalmazottal működik, 2013-ig több mint egymilliárd művesét gyártott, és eddig közel 300 ezer beteget kezelt. (Hogy valami biztatót is mondjunk: azért a cukorbetegség elleni harcban is vannak sikerek, erről itt olvashat.)
A növekvő középosztály hulláma
Persze nemcsak az öregedéssel és a betegségekkel, hanem azzal is sok pénzt lehet keresni, hogy sokan egyre gazdagabbak lesznek. A 70-es években a világ nagy részén (főleg Ázsiában, Dél-Amerikában és Afrikában) az emberek átlagosan napi 1 dollárt, mai árfolyamon úgy 290 forintot költöttek, és csak a világ fejlett részére (főleg az OECD-országokra és Kelet-Európára) volt jellemző a napi 10 dolláros vagy azt meghaladó átlagos kiadás. Ma már a korábbi szegényebb országok a napi 10 dolláros költésnél tartanak, a fejlettek pedig 100 dollárnál. Magyarán, növekszik a fizetőképes kereslet a világon, töretlenül nő a középosztálynak tekintett réget.
Ezen a hullámon nőnek nagyra az olyan hétköznapi fogyasztási termékek gyártói, mint például a Colgate. A fogkrémeiről ismert gyártó a Fidelity elemzői szerint azzal szakított nagyot, hogy Indiában a napi egyszeri helyett elkezdett terjedni a napi kétszeri fogmosás.
Lényegében ugyanez az indiai története a Maruti Suzukinak is, amely már napjainkra meglovagolta a növekvő indiai középosztályt, és a legnagyobb autógyártó Indiában. A cégnek bőven van még mozgástere: ezer emberből még csak 18-nak van autója.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.