Megjelent a legfrissebb Magyar Közlönyben az úgynevezett gyorsutakat legalizáló kormányhatározat. A nemzeti fejlesztési miniszternek kell gondoskodnia arról, hogy a mérnökszakma és az autóklub által veszélyesnek tartott úttípus a lehető legkevesebb kockázattal épüljön meg és működjön.
A kormány határozatot hozott a "gyorsút" gyorsforgalmiút-kategória bevezetéséről – az erről szóló kormányhatározatot a Magyar Közlöny pénteki számában tették közzé. A határozat szerint a kormány egyetért az új gyorsforgalmiút-kategória bevezetésének szükségességével, a kitűzött közútfejlesztési célok elérése érdekében.
Ennek alapján a nemzeti fejlesztési miniszternek – az érintett miniszterek bevonásával – gondoskodnia kell az új gyorsforgalmiút-kategóriára vonatkozó jogszabályi és műszaki környezet kialakításáról.
A határozat szükségesnek tartja viszont, hogy például a "gyorsút" mellett is megépüljön a vadvédelmi kerítés; a "gyorsút" megépítésekor a szintbeli kereszteződések között a legkisebb távolság 15 kilométer lehet; a szintbeli kereszteződésekben pedig a jelzőlámpás forgalomszabályozás az elsődleges. A "gyorsút" tervezésekor a terveket úgy kell elkészíteni, hogy a "gyorsutat" magasabb gyorsforgalmiút-kategóriára – autóúttá, autópályává – lehessen fejleszteni.
A kormány felkéri a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy vizsgálja meg, a gyorsforgalmiút-fejlesztéseknél mely esetekben alkalmazható az új úttípus. Ott, ahol erre lehetőség van, az előkészítést haladéktalanul kezdjék meg. A jogszabályi és a műszaki környezet módosulását követően pedig az új gyorsforgalmiút-kategóriának megfelelő, meglévő úthálózati elemeket sorolják át ebbe a kategóriába.
Hungarikum és nonszensz
A HVG szeptember közepén járta körül az igazi hungarikumnak bizonyuló gyorsutak témakörét. A lap által megkérdezett mérnökök, közlekedésbiztonsági szakemberek véleménye szerint az új gyorsforgalmiút-típus "agyrém, műszaki nonszensz", és emberéletek forognak kockán. Kétszer két sávos, középen fizikailag kettéválasztott, leállósáv nélküli utakról lesz szó, amelyeken szintbeli kereszteződések, körforgalom, települések közelében pedig jelzőlámpás kereszteződések is lennének a Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár által bejelentett javaslat szerint – írták akkor. A gyorsút akkor még készülő koncepciójáról és a szakma véleményéről itt olvashat bővebben.
A Magyar Autóklub korábban közölte: a megépülő utak a tervezett "M" gyorsforgalmi út jelzéssel gyors hajtásra ösztönöznek, és leállósáv hiányában, különösen a szintbeli útkereszteződések miatt fokozottan balesetveszélyesek. Ugyan támogatják a kormány közúthálózat-fejlesztési célkitűzéseit, ezen belül a főutak szolgáltatási szintjének feljavítását, de veszélyesnek és szükségtelennek ítélik a 2x2 forgalmi sávos, szintbeli csomópontokkal és csökkentett paraméterekkel lefokozott "autóutakon" bármilyen gyorsút jelölésének alkalmazását.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium viszont közölte: a döntésnek köszönhetően több, jelenleg csak leromlott állapotú, 2x1 sávos főúton elérhető város is 2x2 sávos gyorsforgalmi összeköttetést kaphat a következő években. A kormány azzal a szigorú feltétellel hagyta jóvá az új útkategória bevezetését, hogy a gyorsutak tervezése és kivitelezése során minden esetben lehetőséget kell biztosítani az új szakaszok későbbi autópályává vagy autóúttá bővítésére – érveltek a döntés mellett.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.