Angela Merkel azt várja a Volkswagentől, hogy mielőbb adjanak magyarázatot a most kipattant botrányban. Az Európai Bizottság viszont egyelőre nem kíván vizsgálódni.
Teljes átláthatóságot és gyors magyarázatot követel a német kancellár a Volkswagen (VW) autógyártól, amely elismerte, hogy csalt bizonyos modelljei károsanyag-kibocsátását illetően. Angela Merkel keddi berlini sajtóértekezletén azt is elmondta, hogy Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szoros kapcsolatban áll az autógyártó csoporttal, és már hétfőn tárgyalt Martin Winterkorn vezérigazgatóval. "Helyesnek találom, hogy a közlekedési miniszter a Szövetségi Közúti Közlekedési Hatósággal (KBA) közösen folytatja a szükséges tárgyalásokat. Ez az egyetlen módja az átláthatóság megteremtésének. Így véleményem szerint ebben az ügyben minden szükséges intézkedést megtettek" - mondta Merkel.
Az Európai Bizottság korainak találja, hogy azonnali felügyeleti intézkedéseket kezdeményezzen Európában az ügyben, ahogyan azt is, hogy vizsgálják, érintettek-e Európában eladott járművek is - mondta Lucia Caudet szóvivő, hozzátéve, hogy az Európai Bizottság nagyon komolyan kezeli az ügyet. "A dolog végére fogunk járni... A fogyasztók és a környezetünk érdekében biztosnak kell lennünk abban, hogy az autóipar tiszteletben tartja a károsanyag-kibocsátás határait" - húzta alá a szóvivő. A tagállamok illetékes hatóságai felelősek az engedélyek jóváhagyásáért és a határértékek betarttatásáért - mondta Lucia Caudet hozzátéve, hogy az EU hamarosan összehívja az unió nemzeti hatóságait ez ügyben.
A Tagesspiegel című német újság névtelenül nyilatkozó forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a VW felügyelőbizottsága (fb) pénteken meneszti Martin Winterkornt és helyére Matthias Müllert, a Porsche vezérigazgatóját nevezi ki. A 68 éves Winterkorn számára a pénteki fb-ülésnek eredetileg, még a botrány kirobbanása előtt az lett volna a tétje, hogy meghosszabbítják-e vagy sem vezérigazgatói megbízatását. A bizottság legbefolyásosabb tagjai már szerdán összeülnek a vállalat wolfsburgi székházában, hogy meghallgassák Winterkornt.
Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) pénteken azzal vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járművébe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások. Az amerikai tisztalevegő-törvény értelmében a rendelkezéseket megsértő gyártó gépkocsinként 37 500 dollár büntetéssel is sújtható, így a Volkswagenre kiszabható bírság elérheti a 18 milliárd dollárt.
78 éves történetének legnagyobb botrányába keveredő német vállalat kedden profitfigyelmeztetést adott ki. Közölte, hogy 6,5 milliárd eurót különít el harmadik negyedéves eredményének terhére az üggyel kapcsolatos költségek fedezésére. Jelezte, hogy ez az összeg növekedhet, miután az EA 189 típusú motorral üzemelő mintegy 11 millió jármű esetében "jelentős eltérést" tapasztaltak a tesztüzemmódban és a közúti közlekedés során ténylegesen kibocsátott káros anyagok értékei között.
A Volkswagen részvényei kedd délután öt órakor 107,25 eurón forogtak a frankfurti tőzsdén, 18,87 százalékkal a hétfői 132,20 eurós és közel 34 százalékkal a pénteki 162,40 eurós záróértékük alatt. A botrány szele megcsapta a többi nagy európai autógyártót is, így a Mercedeseket gyártó Daimler árfolyama 7,16 százalékkal, 66,15 euóra, a BMW-é pedig 6,22 százalékkal, 79,15 euróra esett. A két nagy francia autógyártó cég közül a Peugeot árfolyama 8,79 százalékkal, 13,86 euróra, a Renault-é pedig 6,81, százalékkal 66,77 euróra, míg a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) Milánóban jegyzett részvényeinek árfolyama 5,70 százalékkal, 11,99 euróra csökkent. A Volkswagen-csoport tavaly egész évben 10,1 millió autót értékesített világszerte, tiszta nyeresége pedig 10,8 milliárd eurót tett ki.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.