Vállalkozás Mészáros Márton Balázs 2024. december. 19. 05:45

Agonizál az európai autóipar, mennyi időre állnak le a magyarországi gyárak?

A kecskeméti Mercedes-üzem egy hónapos leállásának hírére utánajártunk, milyen hosszú termelési szünetet tart a több magyarországi autógyár.

Kilóg a hazai autógyárak sorából a Mercedes-Benz kecskeméti üzeme a múlt héten bejelentett egy hónapos leállással. A cég bejelentette ugyanis, hogy a gyártószalagok több mint egy hónapon át mozdulatlanok maradnak, a gyárban december 18-án fejeződik be a termelés, és csak 2025. január 20-án indul újra.

Hiába az európai autóipar gyengélkedése, a másik három nagy magyarországi gyár – az esztergomi Suzuki, a győri Audi és a szentgotthárdi Opel – nem tart a megszokottnál hosszabb téli szünetet, a termelés mindhárom cég esetében mintegy két hétre áll le az ünnepek alatt – tudta meg a HVG.

A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan a Magyar Suzuki esztergomi üzemében a termelés 2024 év végén, december 23-a és január 6-a között előre tervezett módon leáll – közölte a cég megkeresésünkre. A Suzuki gyárában ezalatt előre beütemezett karbantartásokra és fejlesztési munkálatokra kerül sor, a munkavállalók fizetett szabadságon lesznek.

Suzukik készülnek az esztergomi gyárban.
Fazekas István

A Magyar Suzuki a cég legutóbbi, 2023-as beszámolója szerint a kevesebb eladott autó ellenére több mint hatszorosára növelte a profitját, igaz, a magyarországi gyártási és az európai eladási adatok a cég korábbi közlése szerint az idei év első 8 hónapjában is tovább csökkentek.

A Suzukihoz hasonlóan az Audi is két hétre állítja le a termelést a cég győri egységében. Az Audi Hungaria Zrt. lapunk megkeresésére azt közölte, hogy a téli termelési szünet náluk december végétől január elejéig tart a motor- és járműüzemben. Ahogyan Esztergomban, úgy Győrben is a karbantartásról szól ez a két hét, hogy a munka újrakezdésekor a gyártóberendezések a lehető legjobb állapotban fogadják a dolgozókat.

Pedig a Volkswagen leányvállalatától nem kimondottan vidám helyzetjelentések érkeztek az utóbbi hónapokban: a német cég novemberben bejelentette, hogy európai gyáraikban 15 százalékos, összesen mintegy 4500 munkavállalót érintő leépítésre készül, igaz, a cég akkor azt közölte, hogy elsősorban nem a termelésben részt vevő alkalmazottakat érinti az elbocsátási hullám.

Audik a győri gyártósoron
Reviczky Zsolt

Az Audi működési eredménye 2024. első 9 hónapjában összesen 91 százalékkal csökkent, a kereslet visszaesése miatt a termelés is csökkent, ez alól viszont éppen a cég győri üzeme jelentette az üdítő kivételt. Így a magyarországi gyárat egyelőre nem fenyegeti az a veszély, hogy a brüsszeli Audi-üzem sorsára jut, amelyet 2025 elejétől végleg bezár a Volkswagen-csoport.

Kéthetes pihenőre vonulnak a szentgotthárdi Opel-gyár dolgozói is, a szünet karácsony előtt kezdődik, és január elején térnek vissza a munkavállalók a gyártószalag mellé – erről Kaszás Zoltán, az Opel-tulajdonos Stellantis magyarországi szóvivője beszélt lapunknak. A termelési szünet idején itt is karbantartási munkálatok zajlanak, a dolgozók pedig fizetett szabadságukat töltik. A gyárban évente kétszer áll le rövid időre a termelés, egyszer télen, egyszer pedig nyáron – tette hozzá a szóvivő.

Az Opel gyára Szentgotthárdon.
Fazekas István

Kaszás azt is elárulta, hogy a szentgotthárdi üzemről legördülő Opelek iránti kereslet nem zuhant be, így a gyárban a szokásos módon zajlik a termelés. Az anyacég Stellantisnál nem mindenhol ilyen felhőtlen a helyzet, hiszen a vállalat bevételei a 2024-es harmadik negyedévben 27 százalékkal estek az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest, a raktárakban pedig közel két évre elég eladatlan jármű halmozódott fel. A cég novemberben leállította a termelést a torinói Fiat-gyárban, míg a Vauxhall lutoni üzemét végleg bezárják.

Megkerestük a Mercedest is, hogy megtudjuk, miért áll le a többi autógyárral szemben több mint egy hónapra a termelés a kecskeméti üzemben, mennyire felel meg a szünet az elmúlt évek gyakorlatának, és hogyan érinti a dolgozókat a leállás. A cég válaszában közölte, hogy személygépkocsi- és hajtásláncgyártó üzemeiben a “téli termelési szünet a korábbi évek gyakorlatának megfelelően általában több hltig tart, azonban az egyes gyárak pontos leállási és indulási időpontjai eltérőek lehetnek.” Hogy az idei kecskeméti szünet pontosan hogyan viszonyul az elmúlt évekhez, arra válaszában nem tért ki a válllalat.

A leállás alatt jellemzően a Mercedesnél is karbantartási és átalakítási munkálatok zajlanak, a kecskeméti üzemben elsősorban utóbbiak az “az MMA és az MB.EA platformra épülő új modellek gyártására történő felkészülés jegyében.” A cég azt is közölte, hogy “a munkavállalók távollétének szabályozása a rendelkezésre álló munkajogi eszközökkel, például szabadsággal vagy munkaidőkerettel kerül biztosításra.”

A cég válaszában a közelmúltbeli eredményeivel kapcsolatban arról írt, hogy “a Mercedes-Benz Csoport a harmadik negyedévben stabil eladásokat ért el – a modellváltások, a kihívásokkal teli piaci környezet és a kemény verseny ellenére, különösen Kínában.”

A szemünk előtt zajlik az európai autóipar agóniája, hatalmas leépítések jönnek

A kiadáscsökkentések és átszervezések hatalmas elbocsátási hullámot indítottak az európai autóiparban, amelyet egyszerre több probléma sújt: 2035-re teljesen át kellene állnia az elektromos autók gyártására, miközben visszaesett a kereslet e járművek iránt. A kínai gyártók egyre nagyobb konkurenciát jelentenek Európában, de még ennél is nagyobb baj, hogy a régi nagy autómárkák rohamosan szorulnak ki a kínai piacról.

hvg360 Hamvay Péter 2024. december. 19. 06:00

Magyar Péter: Lehet, hogy kamikaze kormány leszünk

Magyar Péter szerint a politika nem agysebészet, csak tisztességesen kell menedzselni az országot. Azt mondja, nincs benne bosszúvágy, de hatalomra jutása esetén leváltaná azt az ezer-kétezer embert, akik foglyul ejtették az országot, a tolvajoktól pedig visszavenné, amit loptak. Úgy látja, Orbánnak egyre keményebb eszközökhöz kell nyúlnia csapata egyben tartásához, ezért durva másfél évre számít a 2026-os választásokig. HVG-portré.