Gáti Júlia
Szerzőnk Gáti Júlia

Merőben új dolgot kínál a TrustAir Aviation: külföldön megsérült, megbetegedett magyarokat hoz haza repülővel. Egy hazareptetés pár millióba kerül, közben üzletembereknek is bérbe adnak gépet. Garancsi István fantáziát lát az üzletben.

Hiánypótló szolgáltatással köszönt be a magyar, de egyben a közép-kelet európai piacra is a TrustAir Aviation Kft. Ami a München–Innsbruck-vonaltól nyugatra sztenderd kínálat, az idehaza elérhetetlen volt – mostanáig.

Ebben a térségben eddig nem működött olyan vállalkozás, amely a külföldön kórházba került betegeket haza tudná reptetni. Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kötelékébe tartozó helikopteres légi mentés más fajta szolgáltatást nyújt – a bajba jutottak elsődleges ellátását, kórházba szállítását szolgálja. Az idén februárban a Cégbíróságon bejegyeztetett TrustAir Aviation alapvetően a külföldön balesetet szenvedett vagy megbetegedett magyarok hazahozataláról akar gondoskodni. Ezt speciális, erre kialakított, dupla hordággyal felszerelt, túlnyomásos kabinnal rendelkező, akár intenzív ellátást igénylő állapotú betegek szállítására is alkalmas repülővel, esetenként menetrend szerinti légi járaton szakkísérettel tudja megoldani. A TrustAir egyelőre két saját repülőgéppel és 20 fős szakembergárdával indul, amelynek a győri reptér a bázisa.

„Ez a munka különleges felkészültséget igényel, nem csak a sürgősségi és az intenzívterápiás orvosi szakterületen kell otthon lenni ahhoz, hogy biztonsággal haza lehessen hozni egy beteget. Óriási szerepe van a gyakorlatnak is, például olyan helyzetek megoldásában, amikor a tenger felett repülve órákig nincs mód leszállásra, miközben a szállított beteg állapota hirtelen romlani kezd. Munkatársaimmal együtt négy év alatt külföldön készültünk a feladatra: egy csapatban dolgozva több mint 400 ilyen légi betegszállítást teljesítettünk” – magyarázta a kft. alapító ügyvezetője és társtulajdonosa, Túri Péter.

Túri neve jól ismert a mentős szakmában, nemcsak kritikus szakmai blogja (mentes-maskepp) okán, hanem mert 2006-ban ő szervezte meg nemzetközi mintára az állami Légimentő Kft.-t, amelyet 2011-ig vezetett is. A vagyonkezelési joggal rendelkező OMSZ a kormányváltást követően azonban menesztette Túrit, aki már akkor is kiterjedt nemzetközi szakmai kapcsolatrendszert tudhatott maga mögött. Így, amikor idehaza „feleslegessé vált”, külföldön kezdett dolgozni szakértőként, tanácsadóként különböző légi mentős egészségügyi projektekben, Dubaitól, Londonig a világ számos pontján.

Garancsi István fantáziát lát benne

A Jeremie kockázatitőke-alap egyik kezelője, a Garangold Investment – a Fidesz-közeli üzletember, Garancsi István cége – szállt be a vállalkozásba. (A Garangoldot 2013 nyarán hozta létre Garancsi István, ő az egyedüli tulajdonos most is. A cégről és arról, hogy mennyi pénz kezelését végzi, ebben a cikkünkben írtunk.) A tőkealap 70 százalékban európai uniós, 30 százalékban magánbefektetői pénzt helyez ki perspektivikusnak ítélt vállalkozásokba. A hétéves futamidőre szóló befektetés nagyságáról csak annyit árult el az ügyvezető, hogy az több százezer eurós nagyságrendű, és hogy a nyugat-európai légi mentésben a hasonló invesztícióknál tízéves megtérüléssel szoktak számolni.

Garancsi István
Fülöp Máté

A TrustAir ügyfelei – megrendelői – elsősorban a biztosítók lesznek, hiszen a feladatok zöme a külföldi nyaralás, országjárás vagy síelés közben történt balesetek sérültjeinek vagy a váratlanul súlyosan megbetegedett utasoknak a hazahozatala lesz. „A görög szigeteken vagy mondjuk, Tunéziában combcsonttörést szenvedett utast nem lehet gépkocsival hazahozni. Egy Spanyolországban vagy Skandináviában az intenzív osztályra került infarktusos beteget nem lehet két napig négy keréken zötyögetni. Ilyen esetben – ha az szakmailag indokolt és lehetséges – a biztosítók Európa-szerte a légi mentést veszik igénybe. De megbízó ügyfél lehet az Országos Egészségbiztosítási Pénztár is – adott esetben például speciális külföldi műtétre hozni-vinni az állami finanszírozott beteget” – sorolta Túri Péter, hogy milyen feladatokra készülnek. Évente több tucat szállítási-mentési megbízásra számítanak, de emellett, kiegészítő munkaként vállalnak – bérelt, 4-16 fő szállítására alkalmas géppel – üzleti utasokat is.

A légi betegszállítás árkalkulációjánál – legalábbis Európán belüli repülést feltételezve – azzal érdemes számolni, hogy 2-3 napi intenzív osztályos ápolással egyenértékes. Egy napi intenzív ápolás összege elérheti a 3-5 ezer eurót is, vagyis egy magyar beteg hazareptetése (mai árfolyamon számolva) 1,8-4,6 millió forintot is kóstálhat. Vagyis célszerű indulás előtt utasbiztosítást kötni, mert ekkora összeget kevesen tudnak zsebből kifizetni. Márpedig a magyarok előszeretettel spórolnak ezen, az utazók mindössze egyharmada gondoskodik erről.

A hazahozatal menetrendje

A stáb egyébként nem ül majd a reptéren, „standby üzemmódban”, heti váltásban várja a feladatokat. „Zömmel egyébként vállalkozó orvosként dolgoznak Magyarország különböző pontjain. Éppen a légi mentős munka szakmai presztízse és többlet anyagi lehetősége az, ami itthon tartja vagy hazacsábította ezeket a magasan képzett szakembereket” – véli nem titkolt büszkeséggel az ügyvezető.

A dolog logisztikája úgy néz ki, hogy a megbízást követően kezdődik a szervező munka, a szakmai tanácskozás a beteg állapotáról, a repülési feltételekről. A többórás úti előkészületek alatt van idő arra, hogy a győri reptérre megérkezzen a behívott orvosi szakszemélyzet. A külföldi kórházban átvett betegeknek már fél gyógyulás, amikor a fölé hajoló doktor magyarul kérdezi meg, hogy van és nyugtatja meg, hogy hamarosan otthon lesz. A TrustAir gépei nemcsak Ferihegyen, hanem a kisebb vidéki reptereken is képesek landolni, ahol aztán átváltanak földi üzemmódba – a beteggel együtt a légi kísérők is átülnek a bérelt mentőautóba. Az ágytól ágyig fuvar a hazai kórházban végződik.

Mi mindent foglal magában a biztosítás?

Bár a poggyászbiztosítások is rendkívül fontosak, sokkal komolyabb anyagi terhet jelent egy külföldön elszenvedett betegség vagy baleset. Milliós költséget jelenthet egy helikopteres hegyi mentés, a kórházi kezelés pedig ennek a többszörösébe kerülhet. A tengerentúlon pedig egy viszonylag egyszerűbb kórházi kezelés is hihetetlen végösszegű számlát eredményezhet. A biztosításért fizetendő díj ugyanakkor csak töredéke az egész utazás összköltségének. Minden utasbiztosítási szerződés tartalmazza betegség vagy baleset esetén az orvosi költségek megtérítését, balesetbiztosítást és poggyászbiztosítást – persze a választott módozattól függően eltérő tartalommal és eltérő limitösszegekkel. Biztosított eseménynek számítanak a szükséges orvosi, betegszállítási, kórházi tartózkodási és gyógyszerköltségek külföldön történő baleset vagy váratlan megbetegedés esetén. Az egyszeri, orvosi szempontból szükséges betegszállítás költségeinek számít külföldön a legközelebb eső kórházba történő – kórházi vagy ambuláns ellátás céljából – és onnan a szálláshelyre visszaszállítás költsége. Erre rakódnak még rá a keresési és mentési költségek, valamint a hazaszállítás. Orvosi szempontból szükséges a hazaszállítás, beleértve szükség esetén a mentőrepülőgépet is, amennyiben a helyszínen nem elegendő az orvosi ellátás, és a biztosított szállításra alkalmas állapotban van.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.