A Miniszterelnökséget vezető miniszter arra kíváncsi, hogy valóban vizsgálódott-e az Európai Unió csalás elleni hivatala, az OLAF az M4-es autópálya ügyében. Az építkezést a kormány leállította, eddig minden alvállalkozót kifizettek, és a fővállalkozókat is kifizetik.
Az Európai Bizottság segítségét kéri a kormány, hogy kiderüljön, valóban vizsgálódott-e az Európai Unió csalás elleni hivatala, az OLAF az M4-es autópálya ügyében – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön Budapesten, sajtótájékoztatón. A politikus egy birtokukban lévő levélre hivatkozva azt mondta, hogy az OLAF vizsgálódhat vagy vizsgálódhatott az M4 ügyében, és a kilométerenkénti magas ár miatt kockázatot látott a beruházásnál.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hétfőn megerősítette az MTI-nek, hogy az M4-es autópálya Abony-Fegyvernek közötti szakaszának építése során érkezett bejelentés a felmerült kartellgyanúval kapcsolatban a versenyhatósághoz. Arra a kérdésre, hogy a bejelentést ki tette, illetve hogy indít-e vizsgálatot a versenyhatóság, a GVH nem válaszolt.
Lázár János csütörtökön emlékeztetett, hogy a kormány leállította az M4-beruházást, majd jelezte, hogy a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) már tárgyalt is az érintett cégek képviselőivel. Eddig minden alvállalkozót kifizettek, és természetesen a fővállalkozókat is kifizetik az elvégzett munka arányában – mondta.
A Miniszterelnökség vezetője a kormány fejlesztési szándékairól szólva közölte: a tervek között van a Szolnokot és az M0-st, vagy a Szolnokot és az M5-öst összekötő útnak, vagy mindkettőnek a megépítése. Emellett – a műszaki tartalom felülvizsgálata és a tételes elszámolás után – meg kell vizsgálni a megkezdett M4-es beruházás folytatásának lehetőségét Fegyvernek irányában. Szolnok és az M0-s összekapcsolására, vagyis a régi 4-es út négysávosítására megvan az építési engedélyes terv, Szolnok és az M5-ös összekötésének, így a 405-ös négysávosításának pedig a kormány kész megteremteni az anyagi feltételeit – ismertette Lázár János.
Az M4-es kivitelezőinek esetleges kártérítését firtató kérdésre a miniszter azt mondta, a NIF arról tájékoztatta őt, hogy az eddig az infrastruktúrafejlesztő tárgyalási meghívását elfogadó cégek nem peres úton kívánják rendezni ezt az ügyet.
Az M4-es autópálya építését a kormány európai uniós források felhasználásával építette volna meg, mivel egy több mint 100 milliárd forintos beruházásról van szó.
A kivitelezők között volt a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Közgép is. Lázár János egy április eleji kormányszóvivői tájékoztatón azt mondta, Simicska Lajostól függetlenül nincs pénz az M4-re. "Nem hiszem, hogy az EB Simicskát akarná büntetni, és Orbánt segíteni" – közölte a miniszter. Lázár János akkor hozzátette, elszámolnak az M4 kivitelezőivel, és 22 milliárdos előleget akarnak visszaszedni.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.