Az európai RTL is megérzi a magyarországi reklámadót: a cég részben ezzel az új adófajtával magyarázta, miért romlott a médiabirodalom helyzete egész Európában. A hvg.hu becslései szerint 2015-ben fog a leginkább fájni a reklámadó az RTL-nek, amikor a magyar tévétársaságot érintő elvonás a 8,6 milliárd forintot is elérheti.
Jelentős mértékben rontotta az RTL-csoport kilátásait nemzetközi szinten is a magyarországi reklámadó – közölte az egyik legnagyobb európai műsorszolgáltató cégcsoport szerdán. Financial Times később arról írt, a bejelentés hatására a csoport részvényei 8,5 százalékot estek.
A luxembourgi székhelyű nemzetközi médiacsoport már július 7-én jelezte, hogy a magyarországi reklámadó bevezetésével éves szinten körülbelül 15 millió euróval, mintegy 4,6 milliárd forinttal nő az RTL Group adófizetési kötelezettsége. Akkor a médiacsoport jelezte, hogy augusztus 21-én nyilvánosságra hozzák, mekkora értékvesztést szenvedett el a magyar RTL a reklámadó miatt az érintett időszakban. Akkor azt írták, ennek mértéke az előzetes várakozások szerint rekordértékű lesz.
A reklámadóra hivatkoznak, de...
A cégcsoport szerdán bejelentette, hogy a korábbi várakozásokkal ellentétben rosszabbak lesznek az idei növekedési kilátásai, és ezt a fordulatot részben a Magyarországon bevezetett reklámadóval magyarázta. Ezek szerint idén a bevételek 2,5 százalékkal csökkenek, a cég számításai szerint az első félévben 2,69 milliárd euró, azaz hozzávetőlegesen 844 milliárd forint bevételük volt. AZ EBITA (a kamatok, adók és az értékcsökkenés leírása előtti eredmény) számításaik szerint nagyobb, 6 százalékos csökkenést mutat, ez az első félévben 519 millió euró volt. Az EBITA-szám ugyanakkor azt is mutatja, hogy a reklámadótól függetlenül is romlottak az RTL kilátásai.
A hírt közlő Reuters hozzáteszi, az elemzői előrejelzések 2,7 milliárdos bevétellel és 523 millió EBITA-nyereséggel számoltak. Tavaly az RTL-csoport konszolidált bevétele 5,8 milliárd euró, hozzávetőlegesen 1776 milliárd forint volt, ami enyhe csökkenést jelentett a 2012-es 6 milliárdhoz képest. Az RTL Európa egyik legsikeresebb médiavállalata, amely még a válság éveiben is jól teljesít vetélytársaihoz képest: 2011-ről 2012-re 4 százalékkal tudta növelni bevételeit, a 2012-es bevétele például rekordösszegnek számított, igaz, közben nyereségtermelő képessége 13 százalékkal csökkent – ami részben azt is mutatja, hogy Európa-szerte nem olyan nyereségesek már a médiabefektetések, mint korábban. (Arról, hogy a magyarországi médiavállalatok hogyan kerültek lejtőre, és ebből 2013-ban kik profitálhatnak, itt olvashat részletesebben)
Célba vették
A magyarországi reklámadó elsősorban az RTL-t érinti: mivel az elvonás sávos, a legtöbb reklámbevételt termelő tévétársaság bevételeinek nagyobb hányada esik a 40 százalékos sávba. A hvg.hu korábbi számításai szerint nemcsak az idei félévre, de 2015-ben is az RTL fogja befizetni a médiaszektort érintő adó több mint felét, becsléseink szerint 8,6 milliárd forintot.
Az adózók 2014-ben az első adóelőleget augusztus 20-áig kötelesek bevallani és befizetni, az adóelőleg alapja a 2013-ban elért nettó árbevételnek a törvény hatálybalépése napjától, azaz augusztus 15-étől december 31-éig terjedő időarányos része. Az új adófajta ötletét tavaly vetette fel először a kormány, de az ügy átmenetileg lekerült napirendről. Bár Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter októberben még azt ígérte, hogy a reklámadó nem kerül be a 2014-es költségvetésbe, az idei választások után a Fidesz mégis beterjesztette és megszavazta a törvénytervezetet, ami már az idei évre is vonatkozik.
A törvény elfogadása után derült ki, hogy 2012-ben az RTL egy bonyolult, házon belüli cégeladás után – az akkori adójogszabályoknak megfelelően – elhatárolt 23,7 milliárd veszteséget, ami lehetővé tette, hogy kihasználja az ellenzék által lex-TV2-nek nevezett kiskaput. A hvg.hu akkori számításai szerint az idei évre adott kedvezmény legalább 1,6 milliárdnyi könnyítést jelentett volna a cégnek. Csakhogy a kormány – miután az RTL 2012-es veszteségelhatárolása nyilvánosságra került – ráküldte az adóhatóságot a cégre, majd még a törvényt is módosította úgy, hogy a tévétársaság ne tudjon élni a kedvezménnyel, viszont a TV2 továbbra is ki tudja használni a veszteség-leírási kiskaput.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.