2014. július. 16. 05:50 MTI Utolsó frissítés: 2014. július. 16. 08:46 Gazdaság

Lisztharmat pusztítja a szekszárdi szőlőt

Szinte minden ültetvényen megjelent a lisztharmatfertőzés a szekszárdi borvidéken. A szakemberek szerint jelentős terméskieséssel és megnövekedett növényvédelmi költséggel számolhatnak a gazdák.

Heimann Zoltán, a 2300 hektáros szekszárdi borvidék elnöke azt mondta: a terméscsökkenés nagyságát egyelőre nem lehet megbecsülni, a növényvédelem költségei azonban 20-30 százalékkal nőttek a gyakoribb permetezés és a több zöldmunka miatt.

A kórokozóknak kedvezett az enyhe tél, az utóbbi hetek csapadékos időjárása és a magas páratartalom. A lisztharmatfertőzés erősségét mutatja, hogy a rezisztens fajtákon is megjelent – jegyezte meg a szakember.

Ha nem sikerül a fertőzött fürtöket leválogatni, a fertőzés az idei évjárat minőségére is hatással lesz.

A fertőzöttség mértéke fajtánként, az ültetvény fekvése és az eddigi növényvédelem szerint változó – mondta Ferenc Vilmos, a szekszárdi Dicenty Dezső Kertbarát Kör elnöke, aki szerint utoljára 2004-ben volt hasonló mértékű lisztharmatjárvány.

Kifejtette, hogy a szőlő növényvédelme átlagosan 150-200 ezer forintba kerül hektáronként, idén azonban nem 12-14, hanem 6-8 naponként kell védekezni a lisztharmat ellen. Arról is beszámolt, hogy egy-egy készítményből a nagy kereslet miatt hiány van.

Úgy vélte: a terméskiesés az augusztusi időjárástól függ, sok csapadék esetén akár 20-30 százalékos is lehet a veszteség. A portugieser, a chardonnay és a rizlingszilváni a legfogékonyabb a lisztharmatra, de a kékfrankos-ültetvényekben is jelen van a fertőzés – mondta.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.