Gazdaság hvg.hu 2014. július. 04. 13:20

Törvény lett: az RTL fizet, a politikusok nem

Megszavazta a parlament a reklámadó módosítását: a politikusok kimentették magukat, a kisvállalkozásokat megmentette L. Simon László lebőgése, az RTL-nek viszont már idén milliárdokkal kell többet fizetnie.

Az Országgyűlés pénteken 151 igen, 35 nem  szavazat mellett fogadta el a fideszes L. Simon László indítványát, amelyet hétfőn nyújtott be és a június 11-én megszavazott törvényt módosítja.

Az eredeti törvényt is ő nyújtotta be, és alig egy hónapja fogadta el a parlament. A módosításból emlékezetes fordulatok jöttek ki: a javaslatot benyújtó államtitkár kedden csúnyán beégett az RTL kamerája előtt, csütörtökön a módosítást is módosítani kellett, és a módosítóból az is kiderült, hogy a politikusok az utolsó pillanatban kimentették magukat a reklámadó megfizetése alól.

Az RTL-re utaztak

A hétfőn benyújtott törvénymódosító javaslat fő célja az, hogy az RTL ne tudja idén elkerülni az adó egy részének megfizetését, eszerint csak akkor csökkenthető az idei reklámadó-alap, ha az adóalany 2013-as üzleti évének adózás előtti eredménye nulla vagy negatív. A reklámadóról szóló törvény elfogadása után ugyanis kiderült, hogy az RTL-nek nem kellene megfizetnie idén a reklámadó nagy részét, ugyanis egy korábbi jelentős mértékű tranzakcióból eredő veszteségelhatárolás miatt leírhatná az idei közterhet. A módosító lehetővé tette, hogy a veszteséges médiacégek leírhassák veszteségük egy részét a reklámadóból.

L. Simon László az RTL kamerája előtt

Az ellenzék ezt „lex TV2-nek” nevezte, a cég ugyanis ezzel megúszta az adót (a tévétársaság 2010 óta veszteséges, tavaly 11 milliárdos mínuszt könyvelt el). A változtatás mellékhatása azonban az lett, hogy az RTL is élhetett volna a kedvezménnyel, annak ellenére, hogy évek óta nyereséget termel. (Egy 2012-es 29,4 milliárdos ügyletnek köszönhetően, ezt az ügyletet ugyanis elhatárolt veszteségként leírhatta volna a reklámadó alapjából, emiatt idén kevesebb adót kellett volna fizetnie.) A most hétfőn benyújtott módosítással az RTL számára bezárják a kiskaput (2 helyett kb. 4 milliárdot kell már idén fizetnie), a TV2 viszont továbbra is élhet a kedvezménnyel.

L. Simon lebőgött

Kedden következett L. Simon László fekete napja. Kiderült ugyanis, hogy nem ismeri a törvényjavaslatot, amit egy nappal előtte ő maga nyújtott be. Az RTL Klub kamerája előtt azt mondta, nem szerepel olyasmi a javaslatban, hogy a kisvállalkozásoknak és a magánszemélyeknek is fizetniük kell 20 százalék reklámadót a 25 ezer forintot meghaladó reklámköltésük után, ha például a Facebookon vagy a Google-ön hirdetnek, de az óriáscégek nem fizetnek, illetve nem adnak igazolást arról, hogy ők már megfizették a reklámadót.

Aztán L. Simon zavarbajött, a Nemzetgazdasági Minisztériumtól tudta meg, hogy téved, és a kamera előtti lebőgését nem akarta adásba engedni, de az RTL nem kegyelmezett neki. A botrány miatt csütörtökön a fideszes Gulyás Gergely vezette Törvényalkotási bizottság módosító javaslatot nyújtott be a törvényjavaslathoz. A változtatás kivette a magánszemélyeket a törvény hatálya alól, és ezzel együtt 2,5 millió forintra emelte a cégekre érvényes adómentes havi reklámköltési limitet. Eszerint, ha egy cég 2,5 milliót alatt költ havonta reklámra, akkor sem  kell reklámadót  fizetnie, ha a közzétevő oldal nem fizeti meg a közterhet. A módosításban sokkal érdekesebb a magánszemélyek kivétele: ennek fő haszonélvezői a politikusok lehetnek, akik gyakran hirdetnek például a Facebookon.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.