Gazdaság Szlavkovics Rita 2014. május. 09. 19:00

Robotzsaru vagy folyton virágzó almafa?

Egy kiemelkedően sikeresnek számító informatikai cég csődje, egy válás, egy idegösszeroppanás. Másfél éves lidércnyomás után új utakon a felszámolás alatt álló Factory Creative Studio Kft. egykori vezetője: pályázott szociális szövetkezet létrehozására, de a televíziózástól sem szakadt el, egy új alkalmazáson dolgozik, amellyel a passzív tévézés interaktívvá válik. Egy nagyon jól menő vidéki cég vesszőfutása Szegedtől Londonig.

Tengerentúli megrendelések, 650 négyzetméteres iroda, kiváló vállalkozásoknak odaítélt díjak. Szegeden a Factory Creative Studio volt szinte az egyetlen kreatív cég, fénykorában 70 embernek adott munkát, emellett elnyerte a Családbarát Munkahely és a Legjobb Női Munkahely elismeréseket is. A vállalkozás üzletelt a Da Vinci Learninggel, a csatorna teljes arculati megújítását végezte, de a Sony Pictures Los Angeles-i igazgatóságán is otthonosan mozgott  az ügyvezető Fábián Zsolt, aki ma is büszke arra, hogy az ottani osztályokon dolgozók megtanulták, hogyan kell kiejteni az „Sz” és a „Zs” hangokat, hiszen gyakorolniuk kellett a Zsolt és Szeged szavakat.

Tavaly karácsony előtt a cégközlönyben megjelent, hogy felszámolják az éppen 13 éve működő vállalkozást. Másfél éves kínlódás után húzták le a rolót. Most közel tíz újabb vállalkozásban tanácsadóként dolgozik. „Ha egyszer még ebben az életben cégvezető leszek, az biztos, hogy egyedüliként nem, többet nem fogom hagyni magányosan satuba szorítani magam” – summázza Fábián. A lidérces másfél év nem tanulságok nélküli. Az egykori ügyvezető úgy látja, a cég elérte, ami egy vidéki városban lehetséges.

Már évek óta nincs jó állapotban a vállalat
A 2000-ben 3 millió forinttal alapított Factory Creative Studio Kft. valóban nincs túl jó bőrben, 2010. márciusa óta öt végrehajtási eljárás indult ellene, ezek közül kettőt zártak le. A vállalat 2010-et valamivel több mint 280 millió forint árbevétellel és 21 millió forint feletti adózott eredménnyel zárta. A következő évben 415,4 milliós forgalom mellett már csak 6,7 millió forint volt az adózott eredmény, ami aztán 2012-re nagyon combos, 55,1 milliós veszteségbe fordult, s ebben az évben az árbevétel is visszaesett a 2010-es szintre. A tavaly december 20. óta felszámolási eljárás alatt álló társaság tulajdonosai végig az alapító Fábián Zsolt és felesége voltak és a cégvezetést is jobbáraa házaspár vitte.

Agyonverni sem lehet

„Lehet, hogy sokkal hamarabb vissza kellett volna vennem a fókuszt, az operatív működtetést és a gazdálkodást el kellett volna engedni és a kreatív szövegírásra, a munkafolyamatok minőségbiztosítására kellett volna koncentrálni. És erősen megnyírbálni a fizetéseket, juttatásokat” – kezdi sorolni Fábián Zsolt, az egykor sikeres cég félresiklásának okait.

A Factory Creative Studio Kft. ötletei menők voltak, gyakorlatilag minden uniós forrású pályázatuk nyert. Az egyetemi városban a tehetséges fiatalokat vonzotta a cég, minden tehetséget felvettek, a létszám felduzzadt. A családi vállalkozás a vékonyka profitot szinte maradéktalanul visszaforgatta: a 650 négyzetméteres irodában színvonalas infrastruktúrát építettek, itt volt például elsők közt a városban nagyteljesítményű optikai internet. „Nem tartalékoltunk, a hitelkeretek nem változtak, s eljött az idő, amikor a pályázatokat finanszírozni kellett” – folytatja a felsorolást Fábián. Amikor az aktuális hitel lehívásához be kellett mutatni a NAV igazolását, hogy nincs a cégnek tartozása, egyre gyakoribbá váltak a likviditása gondok. Az alkalmazottak után 15 millió forint járulékot fizetett a vállalat, csak ennek teljesítése után hívhattak le egy esedékes pályázati 26 millió forintos, már előre finanszírozott támogatási részt. Hónapról-hónapra 2-3 millió forintos kötelezettség hiánya jelentkezett a cégnek.

„Hiába mentem be az adóigazgatóságra, hogy itt van 13 millió forint, igaz, hiányzik 2 millió, de másnap utalja az NFÜ a 26 milliót, ha kapunk igazolást a tartozásmentességről. Senkit nem érdekelt. Ezek a helyzetek egyre gyakoribbá váltak, állandóan görgettünk magunk előtt 20-30 milliós cash flow hiányt, ez a forgalmunkhoz képest, ami félmilliárd volt, nem sok, de nem bírtuk legyűrni, nem tudtunk tőkét szerezni.”

Az ügyvezető elindult befektetőt keresni azzal, hogy némiképp átalakítanák a struktúrát: a szolgáltatások mellé felerészben termékeket is terveztek, ami biztosította volna a költségek 30-40 százalékát, ez egyenletesebbé tette volna a finanszírozást. Az egyik bankkal már éppen megállapodtak azzal a kitétellel, hogy a keret negyed részére befektetőt szerez Fábián Zsolt. A banki szerződés aláírása előtt két nappal a magánbefektető meggondolta magát. Minden elúszott.

Tanyán épül a Lebői Jóvilág

„A feleségemmel még 7 évvel ezelőtt vettünk egy tanyát a Szegedhez tartozó, és lassan teljesen kihaló Tápai réten. Hosszú idő után most vettem észre először, hogy rügyeznek a fák” – kezdi az új terveket Fábián. „Ekkor alakult ki bennem egyfajta „techno-földesúr” elképzelés, mert robotzsaruként működöm, alapvetően technokrata, nagyon gyorsan dolgozó, sok kommunikációs eszközt használó ember vagyok.”

Szlavkovics Rita

A Factory maga is sokat foglalkozott szervezetfejlesztéssel, mindeközben találkoztak azzal, hogy kevés olyan hely van, ahova visszavonulhat egy munkahelyi közösség. Elkezdett tervezni egy permakulturális gondolatokra épülő közösségi helyet, biokertészettel, passzív házzal. Olyan helyet gondoltak el, ahol egy puritán, de technológiailag jól megtámogatott, tiszta környezetben kimegy egy társaság, elkezdenek szakember segítségével, vagy önállóan megoldani egy problémát, közben, ha kijönnek ebből az inkubátorból, akkor be tudnak menni egy passzív házba, egy biokertészetbe, le tudnak ülni egy nagy teraszon a helyi terményekből készült ebédhez és gyönyörködni a természetben.

Szociális szövetkezetként („Lebői Jóvilág”) pályáztak, nyertek 30 millió forintot a megvalósításra. Igaz, bár hónapokkal ezelőtt kihirdették a nyerteseket, egy fillért nem tudtak még lehívni szerződés nélkül, egyelőre saját zsebből megy az építkezés. Pedig a tervek megvalósításához szükségesek eszközök: gyalugép, traktor, alkalmazottak. Verbuválódott egy 8-10 fős csapat, ötletelnek, hogy milyen programokat lehet a helyszínen megvalósítani, nyár végére már várják a vendégeket. Fábián Zsolt sok szállal kötődik az alternatív színházi és művészeti világhoz (is), így most is szerepel az elképzelései között egy délvidéki társulatokat is felkaroló program a lebői „jóvilág” kialakításával, támogatva például a szegedi MASZK Egyesület progresszív városi jelenlétét.

"Embereket hoztam helyzetbe egész életemben"

„A színházi, művészeti területen helyzetbe hoztuk a művészeket meg a nézőt, a vállalkozásomban pedig a tehetséges fiatalok eredményeit más vállalkozásokkal. Arra van tehetségem, hogy egy nagyobb összefüggés halmazból ki tudok választani értelemre utaló jeleket, majd ehhez helyzeteket tudok teremteni” – magyarázza a felszámolás alatt levő Factory Creative Studio egykori ügyvezetője. Ráadásul olyan nemzetközi kapcsolati tőkével rendelkeznek, amelyet kár lenne feladni, ezeket tovább kell hasznosítani. Ezt nem képes feladni Fábián, ezért hoztak létre partnereivel egy újabb céget, amely kifejezetten kreatív ipari ötleteknek keres befektetési és forrás lehetőséget.

Több helyen is léteznek például fiatal divattervezői platformok, amelyeknek nincs elégséges gyártó kapacitása a minták kis szériás gyártásához, valamint nemzetközi marketing ismerete. A pénzügyi és az innovációs szakértő mellett Fábián feladata „kiszagolni” az elhivatott és tehetséggel megáldott emberek kreatív ötleteit. Az igényeket kapcsolná össze a cég és inkubálná a továbblépést. Még jóformán el sem indultak, és már több mint 20 projekttel keresték meg őket.

Szlavkovics Rita

Nagy tengerentúli csatornáknak már globális arculatot és komoly technológiai megoldásokat is tervezett a Factory, így a televíziózástól sem szakadhat el. Az egyik új vállalkozás, ami körülötte, az ő inspirációjára létrejött egy új alkalmazáson dolgozik, a tervek szerint egy év múlva elkészül. Az alkalmazás ötletét az adta, hogy a televízió előtt egyre több internetes „kütyüt” használnak az emberek. A „Second Screen” annyit jelentene egy televízió előtt ülő számára, hogy például egy vetélkedőt nézve, annak szünetében kérdéseket kaphat a néző is, válaszolhat online és akár nyerhet is, ezt akár több területre is ki lehet terjeszteni, interaktívvá válik a televíziózás, a „second screen” idővel akár legyőzhetné a „big screent”, magát a TV képernyőt, s maga a háttér tevékenység válna elsődlegessé a televíziózásban.

Bármi is lesz, irány London

„Ötletekkel, tervekkel tele van a padlás – mondja kesernyésen Fábián Zsolt. „ A konzekvenciákat levontam: tisztességesen, „(tök)fejnehéz” országban nehéz vállalkozni vidéken. Kellemes munkahelyet teremtettünk a fiataloknak, fizettük a járulékokat, pályázatokat nyertünk, volt piacunk. Nem működött. Bármennyire is ezer szállal kötődöm Szegedhez, az biztos, hogy ha lebonyolódik a Studio felszámolása, a támogatásommal létrejött cégek – még ha a tevékenységüket javarészt Szegeden is folytatják – Londonban nyitnak irodát.”

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.