Az orosz Tansznyefty munkatársa szerint nem az ukrán válság, hanem egy tulajdonjogi vita miatt állították le a vezeték ukrajnai szakaszának működését. Megugorhat Ukrajnában a gázolaj ára, és az ukrán partnerek tranzitból származó jövedelme is kiesik. A Mol szerint az oroszok intézkedése nem veszélyezteti Magyarország gázolajellátását.
Az orosz Transznyefty tulajdonjogi vita miatt leállította a Magyarországra is szállító csővezeték ukrajnai szakaszának működését, így nem jut el orosz gázolaj sem Ukrajnába, sem Magyarországra – közölte az állami kőolajszállító cég képviselője hétfőn.
Igor Gyomin, a monopolhelyzetben lévő orosz cég munkatársa azt mondta a Reuters hírügynökségnek, hogy a kőolajszármazékokat szállító vezeték ukrajnai szakaszán április 25-e előtt állagmegóvási munkálatokat kezdtek el.
A Transznyefty munkatársa tulajdonjogi vitával magyarázta a döntést, és cáfolta, hogy a gázolajszállítás leállításának köze lenne az ukrajnai válsághoz.
A vezeték mégis a Transznyeftyé?
Igor Gyomin, az orosz cég szóvivője az Interfax orosz hírügynökséget már arról is tájékoztatta, hogy beszüntették a korábban megkezdett konzerválási munkálatokat az ukrajnai kőolajvezetéken, miután a Rivne megyei fellebbviteli gazdasági bíróság a Transznyefty számára kedvező döntést hozott.
A bíróság ugyanis helyt adott a Transznyefty ukrajnai leányvállalata, a PrikarpatZapadTransz nevű cég által egy korábbi, 2011. március 22-én hozott ítélet ellen benyújtott fellebbezésének. A három évvel ezelőtt a nyugat-ukrajnai Rivne gazdasági bíróságán hozott döntés szerint a kőolajszármazékok szállítására épített 1433 kilométer hosszú vezeték Ukrajna tulajdona. A vezeték tulajdonjoga iránti keresetet az ukrán főügyészség nyújtotta be annak idején.
Az orosz Transznyefty tulajdonjogát most elismerő fellebbviteli bírósági ítélet még nem jogerős, de mint az orosz cég szóvivője elmondta, az ukrán energiaügyi minisztérium egyeztetéseket kért tőlük, hogy megoldják a vezeték működésével kapcsolatos kérdéseket. A Transznyefty reményei szerint a találkozóra a héten sor került.
Tavaly 815 ezer tonna jött Magyarországra ezen a csövön
Ukrajna az orosz kőolajexport számára ugyan nem fő szállítási útvonal, mint a földgáz esetében, de a Transznyefty az ott lévő vezeték jövőjén gondolkozik, amelynek használata során az utóbbi években csaknem 60 ezer tonnányi vesztesége volt. Ez mintegy 62,6 millió dollár (csaknem 13 milliárd forint) kárt okozott az orosz cégnek. A Transznyefty április 23-án már jelezte, hogy leállíthatja ukrajnai leányvállalatának működését. Emiatt megugorhat Ukrajnában a gázolaj ára, és az ukrán partnerek tranzitból származó jövedelme is kiesik.
A Fehéroroszországon és Ukrajnán is keresztül haladó csővezetéken át 2013-ban mintegy 1,7 millió tonna (naponta több mint 30 ezer hordónyi) olajszármazékot szállítottak. Ez az egyetlen ilyen szállítási útvonal, amelyen Magyarországra az orosz kőolajszármazékok, így a gázolaj is eljut. Tavaly a Magyarországra szállított mennyiség 815 ezer tonnát tett ki. Idén márciusban 65 ezer tonna orosz gázolaj érkezett az Ukrajnán is átmenő vezetéken keresztül Magyarországra.
Mol: Nincs veszélyben az ellátás
A magyarországi olajtermék-ellátás biztonságára és folyamatosságára nincs hatással a Transznyefty intézkedése – reagált a hírekre a Mol hétfőn. A Mol-csoport számos forrásból szerzi be a négy finomítójában zajló feldolgozáshoz szükséges alapanyagait, ez a diverzifikáció biztosítja az ellátás biztonságát és folyamatosságát.
A szóban forgó ellátási útvonal mindössze kiegészítő szerepet játszik bizonyos alapanyagok beszerzése terén, ennek szünetelése nincs érdemi hatással a Mol működésére – közölte a magyar olajvállalat.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.