2014. április. 13. 14:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2014. április. 13. 14:26 Gazdaság

Rengeteg szellemkamion jár Európában

Az EU útjain cirkáló kamionok és teherautók 20 százaléka üresen, rakomány nélkül közlekedik, indokolatlanul terhelve ezzel az utakat, hozzájárulva a dugók kialakulásához és szennyezve a környezetet.

Szellemkamionok róják Európa útjait: a teherautók 20 százaléka üresen, rakomány nélkül közlekedik. Az Európai Bizottság a tagállamok belföldi fuvarozási piacain meglévő korlátozások fokozatos lebontásában látja a megoldást – írja a Bruxinfo. Egy új jogszabály előterjesztése már a következő novemberben hivatalba lépő Európai Bizottság dolga lesz.

A közúti teherfuvarozás számára elvesztegetett évtized az elmúlt tíz év a Bruxinfónak nyilatkozó uniós források szerint.  A fuvarozást súlyosan visszavetette a gazdasági válság, annyira, hogy a közúti árufuvarozás volumene csak 2014-ben érheti el a 2004-es szintet.

A portál szerint az Európai Bizottság hétfőn napvilágra kerülő jelentésében rámutat, hogy a 2009-ben elfogadott közúti közlekedési csomag számos szempontból nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Többek között azért nem, mert nem járult hozzá a belső közlekedési piac egységesedéséhez. Siim Kallas illetékes biztos szerint a tanulság, hogy világosabb és egyszerűbb szabályokkal kell elősegíteni a végrehajtást.

Emellett a tagállamok többségében elharapózott a protekcionizmus, nyitás helyett elkezdtek a más tagállambeli fuvarozókat korlátozó intézkedéseket hozni. A tagállamok a külföldiek versenyétől tartó befolyásos hazai teherfuvarozó lobbi nyomására eddig erősen korlátozták a belföldi piacnyitást.

A fejlettebb nyugat-európai országokban a közhiedelmek szerint alacsony bérért dolgozó keleti fuvarozók és sofőrök dömpingjétől tartanak.

A választóvonalak egyébként is egyre kevésbé húzódnak Nyugat és Kelet, vagy régi és új tagállamok között. Sok dán teherfuvarozó például a szomszédos Németországban nyit telephelyet és az ottani kedvezőbb költségstruktúrát kihasználva versenyelőnybe kerül a dániai székhelyű fuvarozókkal szemben. Emiatt a dán hatóságok már panaszt emeltek Brüsszelben. Szlovákiának pedig azok a belga fuvarozó cégek okoznak komoly fejtörést, amelyeknek a jelenléte csak egy postafiókra korlátozódik. A vonatkozó uniós szabályok ugyanakkor stabil és tényleges tartózkodáshoz kötik a letelepedési jogot, amit az ilyen postafiók-cégek nyilvánvalóan megsértenek.

zöldhasú
Hirdetés