Gazdaság hvg.hu 2013. november. 29. 11:50

A nap, amikor már a család sem szent

Az Egyesült Államokban ma, pénteken vásárlók tízmilliói özönlik el a boltokat és az akciós termékek közül szinte mindent felvásárolnak, ezt hívják Black Fridaynek. Sok üzlet számára azonban már az egy nappal korábbi hálaadás sem szent, és megnyitják üzleteiket. A gazdasági válságnak mintha már nyoma sem lenne, mindeközben egyre többen vásárolnak online és mobilról, de sokszor teljesen feleslegesen, hiszen év közben is vannak hasonló kedvezmények.

Pénteken elszabadul a pokol az Egyesült Államokban. A hálaadás utáni nap hagyományosan a Black Friday, azaz a fekete péntek, amikor is a kereskedők rendkívül kedvezményesen – akár önköltség alatt is – értékesítik termékeiket, egész napos nyitva tartás mellett. A megszállott vásárlók gyakran már napokkal korábban sátrat vernek az üzletek előtt, a nyitás pillanatában pedig vadállat módjára csapnak le prédájukra.

A Black Friday az amerikai cégek és emberek számára a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, 2005 óta pedig ez a legforgalmasabb bevásárlónap az évben, tavaly majdnem 140 millió amerikai fordult meg a boltokban – sokan családjukkal tértek be – a hálaadást követő pénteken és hétvégén, és mintegy 59 milliárd költöttek el a különböző kiskereskedelmi boltokban. Ez minden eddigi rekordot megütött, ráadásul nem is kicsivel, a tavaly elköltött összeg 13 százalékkal volt magasabb az előző évinél.

Már hálaadás napján kinyitnak az üzletek

A képhez ugyanakkor hozzátartozik az, hogy 2011 óta egyes kereskedők már azzal próbálkoznak, hogy nem pénteken hajnalban, esetleg éjszaka nyitnak ki, hanem már az azt megelőző napon, hálaadás estéjén kinyitnak, és egészen péntek éjfélig nyitva tartanak (érdekesség, hogy idén mostanra esett a "Ne vásárolj semmit nap"). Elmondásuk szerint azért tértek át erre, mivel a többi vetélytárs is hasonlóan lépett, így ők sem maradhattak ki a sorból. A csütörtöki este 8, vagy talán 6 órás nyitás ugyanakkor több állam törvényei szerint sem lehetséges, ám ahol megvannak erre a jogi keretek, ott minden bizonnyal meglépik ezt a kereskedők. Sokan ezt a családi ünnep megszentségtelenítésének tartják, szerintük a hálaadásnak a családról kell szólnia, és nem a fogyasztói társadalom dicsőítéséről és egymás letaposásáról a Walmart kiskereskedelmi áruházban.

Sokan már a boltok kinyitása előtt lekempingeznek az áruházak előtt
AFP / Robyn Beck

Az idei évben is hatalmas tumultusok várhatóak, ám érdekes módon a korábban, már csütörtökön élesedő fekete péntekes nyitva tartás az előrejelzések szerint a tömeget is segít arányait tekintve jobban szétosztani: bár sokan térnek majd be az üzletekbe, a hosszabb nyitva tartás arra ösztönözheti a vásárlókat, hogy ne "kezdésre" menjenek be az üzletekbe.

Az utóbbi évek egyik jellemző tendenciája ugyanakkor az, hogy sokan már egyáltalán nem mennek el a boltig, hanem otthonról, a karosszékből vásárolgatnak. 2012-ben az előző évhez képest 20 százalékkal nőtt az online vásárlás, a kiskereskedelmi láncok oldalait a vásárlók negyede már mobilos eszközről látogatta meg, ez egy évvel korábban még csak 14 százalék volt. Felmérések szerint az internetes és mobilos vásárlás volt a tavalyi vásárlásokra összesen elköltött összegek fő mozgatórugója, emellett pedig az előbbre hozott akciók is segítettek az amerikai fogyasztók nagyobb költési kedvének megtámogatásában. Érdekes ugyanakkor, hogy az egy vásárláskor elköltött átlagos összeg a korábbi évhez képest majdnem 5 százalékkal csökkent.

Magyarországon még gyerekcipőben jár a Black Friday
Hazánkban egyelőre még kisebb népszerűségnek örvend az amerikaihoz hasonló fekete péntek – nálunk nincs hálaadás, így a karácsonyi vásárlási szezon is máskor kezdődik –, Magyarországon inkább a Cyber Hétfővel ismerkednek, amikor a webáruházak, e-kereskedelmi szereplők próbálkoznak külön akciókkal ezen a napon. A hvg.hu korábbi cikkét a hazai helyzetről itt találja.

De tényleg minden olcsóbb ilyenkor?

Míg amerikaiak tízmilliói tapossák egymást a boltokban az ilyenkor olcsóbbnak tartott táblagépekért, korántsem biztos, hogy tényleg ezen a napon igazán olcsók a termékek. A Wall Street Journal és egy amerikai kutatócég évekre visszanyúló árelemzése szerint teljesen felesleges a boltok előtt fagyoskodni, és a fekete pénteki nyitásra várni, ugyanis sok esetben az év többi részében is hasonló, sőt, még nagyobb kedvezményekkel lehet megvásárolni az áhított árut. Egyes szezonális termékek, például csizmák, a hidegebb idő közeledtével megdrágulnak, így a listaárhoz biztosított kedvezmény hiába tűnhet a fekete pénteken nagyobbnak, nem biztos, hogy ezt az árut ilyenkor kellene megvásárolni. A kutatás szerint a novemberi Black Friday előtt ráadásul szeptemberben és októberben is olcsóbbak voltak egyes termékek, egy lapostévé például novemberre 200 dollárt drágult két hónap alatt.

Rengeteg amerikai a családjával tér be az üzletekbe, ám egyre nagyobb teret hódít az online, mobilos vásárlás is
AFP / Paul J. Richards

Érdekesség, hogy sok termék ára az igazi decemberi karácsonyi bevásárlási szezonra a fekete péntek után még csökken is, vagyis jobban megérheti, ha nem a Black Friday napján vásárolunk. Fekete pénteken lehet találni rendkívüli leértékeléseket, ám érdemes figyelembe venni, hogy az ilyen termékek csak limitált mennyiségben találhatóak a boltokban, vagyis hamar elfogynak. Másfelől pedig a komoly árkedvezménnyel ellátott áruk mellett a boltok jelentős része a termékek egy részét teljes áron árulja ezen a napon is, figyelni kell, hogy mit rak az egyszerű vásárló a kosárba.

A Black Friday "természete" ráadásul az utóbbi egy-két évtizedben komolyan megváltozott, ma már például a boltba betérő első 100 vásárló nem kap különleges ajándékot, kedvezményt, a cégek nem a hálaadás napján megjelenő újságokban hirdetik akcióikat. Az internet alapjaiban forgatja fel a fekete pénteket, ez pedig akár még odáig is vezethet, hogy az a Black Friday, ahogy a magyar ember a tévéből ismeri – tolongás, ordibálás, hatalmas tömeg – egyre inkább a mobilról, számítógépről végigvitt vásárlássá válik.

Halálesetek, rablások, paprikaspray
A leárazások okozta izgalom olykor elképesztő méreteket ölt. 2008-ban például egy New York-i Walmart előtt várakozó tömeg a nyitás pillanatában olyan lendülettel tört be az üzletbe, hogy maga alá gyűrte az ajtót nyitó alkalmazottat, akit a türelmetlen vásárlók agyontapostak. A kiérkező rendőrök is alig tudták megfékezni a megvadult emberáradatot. A következő évek sem maradtak botrány nélkül, 2010-ben egy bolti alkalmazottat szúrt le egy áruházi tolvaj, 2011-ben pedig egy nő a Los Angeles-i Walmart boltban paprikaspray-vel fújta le az egyik vásárlót, hogy így szerezze meg a vita tárgyát képező terméket. A fegyveres rablások is megszaporodtak az áruházak környékén, többször volt példa rá, hogy a bevásárlásból távozóktól megszabadították újonnan szerzett holmijuktól.

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!

zöldhasú
Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.