Az esztergomi Suzuki-gyárba látogatott Orbán Viktor abból az alkalomból, hogy megindul a gyár legújabb modelljének, az SX4 S Crossnak a sorozatgyártása. Megjelent, és beszédet mondott a Suzuki Motor Corporationst vezető Oszamu Szuzuki is. Orbán a Swifthez hasonló sikert kívánt az új modellnek, és megígérte, hogy a komáromi Duna-híd és az Esztergom-M1 összekötő út is elkészül úgy, ahogyan a Suzukinak azt korábban ígérték.
Pénteken indul a Suzuki legújabb modelljének, a megújult SX4-nek az esztergomi gyártása, emiatt ünnepélyes eseményt szerveztek Orbán Viktor, valamint Oszamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója részvételével. A miniszterelnök beszédet is mondott.
A köszöntőt Hisashi Takeuchi, az esztergomi gyár elnöke mondta el magyarul. Köszöntötte az egybegyűlteket, és az új SX4 modellt méltatta. Azt mondta, hálás azért a támogatásért, amelyet a magyar Suzukinak nyújtottak az új SX4 S Cross megalkotásában.
Oszamu Szuzuki azt mondta, mind a japán, mind a magyar Suzuki szemszögéből gyönyörő a mai nap, amelyen bemutatják az új modellt, és elindítják a sorozatgyártást. Köszöntötte Orbán Viktort, Varga Mihály nemzetgazdasági minisztert, valamint Tétényi Éva esztergomi polgármestert is, és a kedves beszállítókat, márkakereskedőket is.
A magyar Suzuki megalapítása óta 22 év telt el – mondta, ez a hetedik Magyarországon gyártott modell. Ez alatt 2 millió 230 ezer kocsit gyártott a magyar Suzuki. A most bemutatandó modell a négykerékmeghajtást ötvözi a tágassággal és kedvező fogyasztással – dicsérte az új modellt a cégvezető. A modellt Eurtópába, Oroszországba, Afrikába és a Távol-Keletre és a Közel-Keletre is szállítanák. A magyar Suzuki a japán cég európai gyártásának erődítménye – mondta Szuzuki.
Japán budapesti nagykövete, Jamamoto Tadamicsi is beszélt, ő hosszan méltatta a japán-magyar kapcsolatokat, és arról beszélt, Orbán Viktor októberben várhatóan Japánba utazik.
Japán befektetőkkel mindig különleges élmény találkozni, a kultúrájukban még megvannak azok a gesztusok, amelyek a tiszteletet fejezik ki – mondta Orbán Viktor ezt követően elhangzott beszédében. Különleges élmény, hogy a mai napon Szuzuki úrral beszélhetünk, még ha a japánok nem is szeretnek nyilvánosan a saját érdemeikről beszélni. Kifejezte Szuzuki úr iránti nagyrabecsülését. Azt állította, hogy nincs egyetlen olyan nagy gyára sem a világnak, amely mögött ne állna nagy ember, és a Suzuki-gyár létezését tekintélyes mértékben Szuzuki úrnak köszönhetjük. Szuzuki minden évben Magyarországra jön, és a magyar kormány rendszeresen konzultál vele, gondolatait igyekszik a kormány beépíteni gazdaságpolitikájába – mondta Orbán, majd ezt átkötötte azzal, hogy Japán még annál unortodoxabb gazdaságpolitikát folytat, mint a magyar.
A japán-magyar együttműködés újabb mérföldkőhöz érkezett, mondta Orbán, a rendszerváltás után a Suzuki segített abban, hogy a magyar autógyártás újra beinduljon, és a magyar gazdaság ismét rákerüljön a világtérképre, emiatt minden Suzuki tényleg a mi autónk. Ez a gyár a magyar gazdasági növekedés egyik motorját jelenti. Ezt követően Orbán a magyar kormány teljesítményét méltatta. Ma már egy munkaalapú, termelésre épülő magyar gazdaságot mutathatok be önnek, Szuzuki úr, mondta Orbán. Kiemelte, hogy japán vállalatok a gazdasági válság idején kötelezte el magát a magyar munkahelyteremtés és befektetések mellett. Az új Suzuki-modell a korábban kötött stratégiai megállapodásra is újabb pecsétet rak – mondta. Az új modellnek Orbán hasonló sikereket kjkívánt, mint a 2004-es Swift-modellnek, amelynek összesített világeladásai már 3 millió darabra rúgnak. Orbán megígérte, hogy a stratégiai megállapodásban foglaltak értelmében 2017-re állni fog az új komáromi Duna-híd, úgy, ahogyan a Suzuki kérte és az Esztergomot az M1-sel összekötő út is, amelynek előkészületei már elkezdődtek.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.