2013. június. 06. 08:27 MTI/Napi Gazdaság Utolsó frissítés: 2013. június. 06. 13:13 Gazdaság

Rohamtempóban kell átszabni a hipa-rendeleteket

Az önkormányzatok többségének módosítania kell a helyi iparűzési adóról (hipa) szóló rendeletét, ha életbe lép a fuvarozók és az állam kompenzációról szóló megállapodása, amely szerint a vállalkozók évi 10-15 milliárd forintot visszakaphatnak az útdíjból úgy, hogy a hipából levonhatják az útdíjbefizetések 7,5 százalékát – írta a Napi Gazdaság.

A települések közül e kompenzáció legnagyobb vesztese Budapest és környéke, Győr és Veresegyház lehet – mondta a lapnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) elnöke. A várt veszteség nem a hipa-bevétellel arányos, azon települések veszíthetik a legtöbbet, ahol több fuvarozó székhelye található. 

Az önkormányzatok vélhetően júliusban kényszerülnek a hipához kapcsolódó jogszabályok módosítására az elnök szerint. A kisebb fuvarozók évi 500 ezer és 1 millió forint közötti útdíjköltséggel kalkulálnak, így még ha kisebb településekre is vannak bejelentve, az érintett önkormányzat legfeljebb 100 ezer forint alatti összegtől esik el cégenként. Egy három autóval rendelkező vállalkozás 2 millió forintos útdíjjal és 160 ezer forintos leírással számolhat, ami szintén nem nagy veszteség, ám egy több száz járműből álló flottával rendelkező cég már 100 millió forint útdíjjal számolhat, a leírható összeg pedig így megközelítheti a tízmillió forintot, ami érzékenyen érintheti a székhelyül megjelölt települést – írta a lap.

Az önkormányzatokat érintő másik tétel a gépjárműadó, amelyből 100 kilogrammonkénti 350 forintot juttatnának vissza a fuvarozóknak. A TÖOSZ a veszteség mérséklése érdekében azt javasolja, hogy az összeget ne a beszedett közteherből az önkormányzatokat megillető 40 százalékból, hanem az állami kasszába kerülő részből vonják le.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság Sztojcsev Iván 2024. december. 29. 07:00

És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más

Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.