Brüsszel szeretné meghosszabbítani az ukrán és moldovai kamionosok lehetőségét az engedély nélküli belépésre az uniós piacra, de néhány tagállam ezt kifogásolja. Emiatt harc lehet – írja az általában jól értesült brüsszeli Politico.
Gazdasági problémák, szigorodó előírások, aszály és az ukrán helyzet is tiltakozásokra sarkallta az utóbbi időben az európai agrártermelőket, de a szélsőjobb vagy populista erők is felbukkannak a képben.
Orbán Viktor az EU-költségvetés módosítását blokkolta, az Ukrajna tagjelöltté válásáról szóló szavazáson viszont kiment a teremből; a zárolt uniós támogatások egy részét megkaptuk; az EU második legszegényebb állama maradt Magyarország. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
A héten bejelentették: a csok plusszal akár 50 millió forintos kedvezményes kamatozású hitel is kapható, de emellett megmarad a falusi csok is, sőt a babaváró támogatást is felvehetjük ezek mellé. Persze, a lakosság közel felének, akik semennyit sem tudnak félretenni a havi fizetésükből, ez nem sokat segít. Bár az alapkamaton is csökkentett a jegybank, messze van még a piaci hitelezés beindulásához szükséges szintektől. Lesz viszont új napelempályázat, miközben egyre aggasztóbb az orosz gáz- és nukleáris függőség. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Jövőre 20-30 százalékkal kellene emelni a közúti fuvarozás díjait, ez pedig már az inflációban is meglátszana. Ám egyebek közt az útdíjak emelése, a megbízók érdekei és a olcsó ukrán, török fuvarozók nehéz helyzetbe hozzák a hazai vállalkozókat.
Kelet-európai tehergépkocsivezetők rostokolnak tíz hete egy autópálya melletti pihenőhelyen Németországban a ki nem fizetett bérüket követelve. A fizetéseket visszatartó cégcsoport mereven elutasítja a követeléseket, sőt még be is perelte a kamionosokat zsarolásért és a tulajdonukban lévő teherautók „ellopásáért”. Ám a nyolcvan dühös ember továbbra sem adja fel a harcot. A Deutsche Welle riportja.
Az ársapka kivezetésével a lakosság elkezdte visszafogni a tankolásait, így ha az üzemanyag-ellátás még nem is tudott helyre állni, legalább a túlfogyasztás enyhül. Ez azonban csak részben vigasztalja a közúti fuvarozó szakma képviselőit, akik egyszerre továbbra is csak a tizedéig tölthetik a kamionok tankját, miközben pont most kéne sokkal többet hajtani a járgányt, hogy eleget tudjanak tenni az év végi csúcsszezon megrendeléseinek.
Vasárnap és hétfő éjjel 10–10 órán keresztül közlekedhetnek a nehézgépjárművek. A napi fogyasztási cikkeket, a humanitárius küldeményeket és az üzemanyagot szállító kamionokra pedig nem is vonatkozik a kamionstop.
Leállhatnak az ellátási lánc kulcsszereplői, mert a fuvarozók nem jutnak üzemanyaghoz. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete az ársapka végfelhasználókra való kiterjesztését kéri.
Tovább csúszik Paks 2, kiderültek a családosok szja-visszatérítésének részletei, tovább nőtt az átlagkereset, a gázellátás miatt pedig összevesztünk Ukrajnával - ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.