Vállalkozás Deutsche Welle 2023. október. 01. 16:00

„Nem várom el, hogy úgy fizessenek, mint egy németet!”

Kelet-európai tehergépkocsivezetők rostokolnak tíz hete egy autópálya melletti pihenőhelyen Németországban a ki nem fizetett bérüket követelve. A fizetéseket visszatartó cégcsoport mereven elutasítja a követeléseket, sőt még be is perelte a kamionosokat zsarolásért és a tulajdonukban lévő teherautók „ellopásáért”. Ám a nyolcvan dühös ember továbbra sem adja fel a harcot. A Deutsche Welle riportja.

Kacha kamionsofőr, és július óta az A5-ös autópálya gräfenhauseni pihenőhelyén él, a frankfurti repülőtér közelében. Több mint nyolcvan teherautóvezetővel közösen sztrájkol. Követelésük, hogy a Mazur lengyel fuvarozócég fizesse ki az elmaradt járandóságukat. A sofőrök szinte kizárólag kelet-európaiak: elsősorban grúzok, üzbégek, ukránok és törökök.
A németországi Hessen tartománybeli Gräfenhausen melletti szervizparkban a Mazur csoport sofőrjei sztrájkolnak elmaradt fizetéseikért. A kép előtérben az egyik teherautó-vezető, Roman.
K. Domagala-Pereira / DW

A gräfenhauseni pihenő nem először szerepel a híradásokban: már tavasszal is sztrájkoltak ott kelet-európai kamionsofőrök a kifizetetlen bérek és a sanyarú munkakörülmények miatt. A lengyel munkáltató akkor verőembereket küldött rájuk, hogy visszavegyék a gépkocsikat, emiatt a rendőrség beavatkozására volt szükség. Akkor öt hétig tartott a hatvan sofőr munkabeszüntetése: a speditőrcég végül csak megbízói nyomásra engedett, miután kezelhetetlenné váltak a szállítói késedelmek. Azt, hogy a problémát nem sikerült tartósan megoldani, jól mutatja, hogy néhány hónappal később a gräfenhauseni parkoló ismét megtelt veszteglő kamionokkal.

Már az éhségsztrájk is megvolt

Kacha három éve dolgozik a Mazurnak. Napi 80 euróért keresztbe-kasul utazza egész Európát. „Mindig késve fizetnek, és többször is tisztázatlan okokból vontak le összegeket a béremből” – nyilatkozta a férfi a Deutsche Wellének a munkaadójáról. Elmesélte azt is, hogy volt, amikor hónapokig nem kapott fizetést. Kacha egészen hétfőig – közel egy héten át – éhségsztrájkolt 29 másik sofőrrel együtt. Időközben az éhezéssel orvosi tanácsra felhagytak, a sztrájkot azonban tovább folytatják.


Roman 2023 március közepe óta dolgozik a Mazurnak, és egészen augusztus 3-ig volt úton a cég megbízásából. Állítása szerint a lengyelországi vállalat időközben mintegy hatezer euróval tartozik neki. Főleg Németországon, Ausztrián és a Benelux-államokon keresztül vezetett eddig az útja, és a megállapodás szerint naponta több mint 80 eurót kellet volna kapnia. De valójában megilletné a németországi minimálbér is. Roman követelései azonban szerények: „Nem várom el, hogy úgy fizessenek, mint egy németet, de ingyen senki sem akar dolgozni. Csak azt kellene kifizetniük, amit megígértek.”
Követelései elérése érdekében néhány kamionsofőr még az éhségsztrájkot is vállalta.
Boris Roessler / dpa / picture alliance

Roman hónapokon át lakott a kamionjában. A Mazur ezalatt egyszer sem fizetett neki szállást – pedig a sofőrök szállodai elhelyezésére két hét vezetés után minden munkáltató köteles.

„Nincs pénz!”

Az autópálya két oldalán veszteglő teherautókon transzparensek tájékoztatnak a sztrájkról, póznákon grúz és üzbég nemzeti színű zászlók lengenek. „A Mazur tartozik. És nem fizet.” – olvasható az egyik teherautó ponyváján.

A kamionsofőrök üzenete egyértelmű: az egyik teherautó ponyváján a „Nincs pénz” felirat olvasható.
Arne Dedert / dpa / picture-alliance

Egy másik ponyvára plakátokat ragasztottak, amelyeken az olvasható, hogy mely cégek dolgoztatnak a Mazur-csoporttal. Köztük vannak Németország legnagyobb vállalatai: a Deutsche Bahn, a DHL, az Audi, a Dachser Logistik és mások. Ezeknek a nagyvállalatoknak az etikai kódexében szerepel, hogy mit várnak el az üzleti partnereiktől: „az emberi jogok tiszteletben tartását, beleértve a munkavégzésre vonatkozó alapvető normákat”, valamint azt, hogy „becsületesen, felelősségteljesen és tisztességesen járjanak el” üzleteik során.

„Ezek ragadozók!”

A valóság azonban, miként azt a tíz hete sztrájkoló járművezetők érzékelik, elég messze van ezektől a hangzatos kijelentésektől. Járműveik pótkocsijai a nappalijuk, asztalnak raklapokat használnak, székek helyett ládákon ülnek. A teherautók mellett gázfőzők állnak, amelyeken legfeljebb tésztát lehet főzni vagy konzervet melegíteni. Fürdeni csak kannából tudnak, törölközőiket és mosott ruháikat a kamionajtókon szárítják. Dolgukat a parkolóban felállított mobilvécéken végzik, az egyetlen zuhanyzó folyamatosan üzemképtelen. A túlélés érdekében gyakran improvizálniuk kell. „A vizet először megmelegítem egy kannában a napon, aztán behúzódok egy üres pótkocsiba, felakasztom a kannát, aláállok, úgy mosakszom” – magyarázza Roman.
Az evés és a mosogatás raklapokon történik: sztrájkoló teherautóvezetők a gräfenhauseni megállóhelyen.
K. Domagala-Pereira / DW

A vezetőfülkékre cetliket ragasztottak: mennyivel tartozik a munkáltató az egyes sofőröknek. A teljes összeg meghaladja a félmillió eurót. A lengyel cégnek azonban esze ágában sincs fizetni. „Ezek ragadozók!” – fogalmaz a Mazur vezetőségét emlegetve Edwin Atema, a Holland Szakszervezeti Szövetség (FNV) és az Európai Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének helyszínen lévő tagja. Ő képviseli a sztrájkoló sofőröket a munkáltatójukkal folytatott vitában, amely a Mazur Group képviselői szerint már nem a munkajog, hanem a büntetőjog körébe tartozik. A vállalat ugyanis „büntetőfeljelentést tett zsarolási kísérlet, a járművek és áruk kisajátítása, valamint lopás miatt” – írták a DW megkeresésére. Közölték továbbá, hogy az ügyben a lengyel és a német ügyészség is vizsgálódik. „Ezen kívül a felmerült költségeink megtérítésére irányuló polgári jogi keresetet is benyújtottunk a sofőrökkel szemben” – nyilatkozta a cégcsoport.

A szállítmányozás rendszerében van a hiba

Arra a kérdésre, hogyan érhet véget ez a sztrájk, Atema szakszervezeti képviselő azt válaszolta: „Könnyen. Konkrétan tíz percen belül, amennyiben a német fővállalkozók, akik megrendelték ezeket a szállítmányokat, közvetlenül kifizetik a sofőröket”. Atema már megkereste azokat a vállalatokat, amelyeknek az árui Gräfenhausenben vesztegelnek. Eddig csak két osztrák fuvarozó cég volt hajlandó fizetni – egyenként 20 ezer eurót. Ezen kívül ígéretet tettek arra, hogy befejezik együttműködésüket a Mazurral. „A többi nagy halnak most ugyanezt kellene tennie” – állítja Atema.

Edwin Atema holland szakszervezeti aktivista.
KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP via Getty Image

A gräfenhauseni sztrájkok lerántják a leplet az európai közlekedési ágazat működési viszonyairól és ráirányítják a figyelmet a szektorban uralkodó embertelen körülményekre. A „főbűnösök” egyértelműen a fővállalkozók, akiknek kötelező lenne megreformálniuk a szállítmányozás egész rendszerét – véli a szakszervezeti képviselő. „Az első, tavaszi sztrájk után az összes fővállalkozó megígérte, hogy többé nem dolgozik a Mazurral. De néhány hónap sem telt el, és ezek a nagyvállalatok újra megjelentek a szállítmányozási láncban” – panaszolja Edwin Atema.

A lengyel munkaerőpiaci felügyelőség (PIP) júliusban ellenőrzéseket végzett a Mazur vállalatainál. A cég által előterjesztett dokumentumokból úgy látszott, hogy a sofőröket a ledolgozott órák alapján fizették ugyan, ám mintha a gépjárművezetők csak néhány tucat órát dolgoztak volna nekik havonta – írta a Trans.info internetes portál. Amikor az ellenőrök ezt követően felkérték a vállalatot, hogy mutassa be a tachográfok és a járművezetői kártyák digitális fájljait, akkor arra hivatkoztak, hogy azok megsérültek és már nem olvashatók.

„A remény hal meg utoljára”

Mindeközben német és európai politikusok látogatnak Gräfenhausenbe, és ígérnek segítséget a sztrájkolóknak. A német szövetségi munkaügyi miniszter, a szociáldemokrata Hubertus Heil például soron kívüli vizsgálatot javasolt a lengyel fuvarozó cég megbízóinál. Az SPD-s pártelnök, Lars Klingbeil pedig személyesen telefonált különböző – az ügyben érintett – cégeknek, akik megígérték, hogy újra átvizsgálják a beszállítói láncukat.
Az egyik kamion szélvédőjén a „Mazur's Race To The Bottom” („A Mazur cég nemkívánatos / negatív versenye”) felirat látszik. Sok kamionsofőr számára a sztrájk tétje az életben maradás.
K. Domagala-Pereira / DW

A német szakszervezetek és más szervezetek élelemmel, itallal és más adományokkal látják el a sofőröket. A környező települések sportklubjai zuhanyzóikat kínálták fel a nomád körülmények között demonstráló kamionosoknak, és volt olyan környékbeli lakos, aki kerékpárt adományozott nekik. „Hálásak vagyunk minden segítségért. Enélkül nem is boldogulnánk” – vallja be Zaal, egy grúz sofőr.

Bár a sztrájkolók még mindig összetartanak, úgy tűnik, néhányan közülük mostanra kezdik elveszteni a reményt. „Egyre nehezebb hinni benne, hogy Lukasz Mazur fizetni fog nekünk” – mondja Szergej, akinek 7500 euróval tartozik a lengyel szállítmányozó. Kollégája, Roman is belefárad lassan a várakozásba, de azért még mindig lát egy halvány reménysugarat, akárcsak Zaal „A végsőkig harcolni fogunk. Én csak a pénzemet akarom, amiért megdolgoztam”.

Szerző: Katarzyna Domagala-Pereira. A fordítást Valaczkay Gabriella készítette. A cikket Bogár Zsolt szerkesztette.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.