Egyesek Steve Jobshoz és Bill Gateshez hasonlítják, mások csak pusztán "iparági látnoknak" emlegetik. A PayPal elektronikus fizetési rendszer eladásából gazdagodott meg. Cégeivel belevágott az elektronikus autók nagyszériás gyártásába, a kereskedelmi űrhajózás meghonosításába, napelemes rendszerek széleskörű elterjesztésébe. Elon Musk dollármilliárdos nem kispályázik: szerinte úgy védhetjük csak ki az emberiségre leselkedő veszélyeket, ha rövid időn belül más bolygókat is meghódítunk.
Tavaly május 25-én egy Dragon nevű űrhajó dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson (ISS). Az asztronauták kipakolták a teherszállítmányt, majd az űrhajó visszatért a Földre. A történetben semmi különös nem lenne, ha a Dragon egy állami tulajdonban lévő jármű lett volna, nem pedig az első kereskedelmi űrhajó.
A NASA az űrsiklóprogram beszüntetése után leginkább az oroszokra támaszkodott az űrállomás ellátásában, a helyzet azonban tavaly gyökeresen megváltozott. A Dragont létrehozó SpaceX űripari vállalat az első olyan entitás, mely kereskedelmi cégként engedélyt kapott arra, hogy utánpótlást szállítson az űrállomásra. A SpaceX-et egy dél-afrikai származású milliárdos, Elon Musk keltette életre, akit az amerikai sajtó csak "a 21. század iparosaként" emleget.
Két napig bírta a doktorit
A ma már dollármilliárdos Elon Musk – a Forbes 2,7, a Bloomberg 4,5 milliárd dollárra teszi a vagyonát – 1971-ben született a dél-afrikai Pretoriában egy dél-afrikai mérnök apától és holland származású amerikai, élelmezési szakértőként dolgozó anyától. Fiatalkorában mindig arról álmodozott, hogy az Egyesült Államokba költözik, ahol "minden lehetséges". Első számítógépét, egy IBM-et még gyerekként kapta apjától, amin autodidakta módon tanult meg programozni. Első számítógépes (űrhajós) játékát 12 évesen adta el 500 dollárért.
Kanadában és a Pennsylvania Egyetemen üzleti tanulmányokat és fizikát hallgatott. 1995-ben a Szilícium-völgyben lévő Stanford egyetemen folytatta volna a tanulmányait, de két nap után otthagyta a doktori iskolát. Öccsével megalapította inkább a ZIP2 nevű szoftverfejlesztő céget, amit 1999-ben 307 millió dollárért és 34 milliónyi részvényopcióért vett meg a Compaq. Elon Musk ekkor még csak 27 éves volt.
Azt, hogy Musknak jó érzéke van a befektetésekhez, az is bizonyítja, hogy a pénzből rögtön üzletrészt vásárolt egy online pénzügyi szolgáltatóban, amiből később az elektronikus pénzforgalmi közvetítő, a PayPal kifejlődött. A vállalatot 2002-ben 1,5 milliárd dollárért vette meg az online aukciókkal foglalkozó eBay, amely a fizetési rendszert is piacvezetővé tette. Az eladásból Musk 180 millió dollárral részesült.
Embert is küldene az űrbe
Az ekkor már dollár százmilliókkal rendelkező Musk nem ült sokáig a babérjain, még 2002-ben megalapította a SpaceX nevű cégét, mely rakétatechnológia és űrjárművek fejlesztését tűzte zászlajára. A SpaceX-szel a NASA 2009-ben kötött 1,6 milliárd dollár értékű szerződést legkevesebb 12 útra, emellett amerikai és más kormányzati ügynökséggel, magáncéggel is kapcsolatban van. 2015-től már embereket szeretnének szállítani. Egy távolabbi céljuk, hogy állandó emberi jelenlétet teremtsenek a Marson.
Musk úgy látja, egy aszteroida vagy szupervulkán megsemmisíthet minket, és olyan kockázatokkal nézhetünk szembe, amelyekkel még a dinoszauroszok sem találkoztak. "A globális felmelegedés, egy mesterséges vírus vagy egy eddig nem ismert technológia mind romba dönthet minket. Az emberiség évek milliói alatt folyamatosan fejlődött, de az utóbbi hatvan év meghozta az atomkorszakot, és a lehetőséget arra, hogy kiirtsuk magunkat. Előbb vagy utóbb, de ki kell terjesztenünk életünket ezen a zöld-kék labdán kívülre is – vagy kihalunk" – mondta.
Öt éve majdnem csődbe ment
A Time amerikai magazin által a világ 100 legbefolyásosabb embere közé beválasztott Musk – akiről egy másik űrúttörő, Richard Branson írta a magazinba az ismertetőt – a SpaceX elindításával párhuzamosan elektromos autók gyártásába is belevágott. A Tesla Motors a költségek elszaladása, a gyártási határidők túllépése és a negatív sajtókritikáknak köszönhetően 2008-ban majdnem csődbe ment. Musk utolsó 3 millió dollárját belerakta a cégbe, de így is bezárhatta volna a boltot, ha a Dell 120 millió dollárért nem veszi meg az egyik szoftvercégét, az Everdreamet. "A pénz 2009 elején megérkezett és megtöltötte a bőröndöket. Tiszta szerencse volt" – nyilatkozta Musk, akinek viszont az első házassága ráment a válságteli évre.
A Tesla első elektromos autója 2008-ban készült el, a szuperluxus árkategóriájú Roadster-ből összesen 2500 darabot adtak el 31 országban. A Tesla nemcsak kész autókat gyártott, elektromos hajtási rendszereket is értékesített több autógyártónak (Mercedes, Toyota), így egy ideig súlyos tőkeinjekciók nélkül is el tudott lenni. Az áttörést a cég a tömeggyártás beindulásától várta. 2012-ben bemutatták a négyajtós Model S-et, amit már nagyobb mennyiségben igyekeznek piacra dobni. Jelenleg napi 6 darab készül a 70-90 ezer dollárba kerülő elektromos luxuskocsiból, Musk azonban úgy tervezi, hogy év végére már 100 lehet a napi penzum, emellett pedig 3-4 éven belül jöhet a szélesebb tömegek számára is megfizethető elektromos autó 40 ezer dollár körüli áron.
A Tesla Motors az idei első negyedévben 10 éves működésének első nyereséges adatairól adott számot, miután értékesített 4900 darab Model S-t. Az amerikai kormánytól kapott több százmillió dolláros hitelt a cég 9 évvel annak lejárata előtt visszafizette. A talpraállás szempontjából alapvető volt, hogy a Tesla Motors 2012-ben sikeresen lépett ki a tőzsdére: a kibocsátásból 230 millió dollára tettek szert. A cég piaci értéke (10 milliárd dollár) a piac csodavárásából fakadóan jelenleg meghaladja az 1 millió autót gyártó Fiatét.
Annak érdekében, hogy az elektromos hajtás Amerikában elterjedjen, Musk Supercharger néven napelemes töltőállomás-hálózat létrehozását is tervezi. Ha ez megvalósul, az elektromos autók tulajdonosai az ország egyik feléből a másikba gond nélkül tudnának eljutni. (Most még probléma, hogy kevés a töltőállomás). Egyes piaci elemzők azonban arra figyelmeztetnek, hogy a Tesla Motors körüli lelkesedés irreális, a részvény teljesítménye nem a valóságot tükrözi. (A Portfolio.hu a kockázatokról egy terjedelmes összeállítást közölt szerdán.)
"Tény, hogy van körülötte egy aura"
Muskkal állítólag igen nehéz együtt dolgozni, volt munkavállalói szerint autokratikus vezetési stílusa van, és sértően őszinte. Azt ugyanakkor többen is elismerik, hogy olyan, mint egy "látnok". Körüldongják a befektetők, mert ő az, akiről a leginkább úgy gondolják, hogy tudja, mibe érdemes pénzt betenni. SolarCity nevű napelem-forgalmazó és rendszerbe állító cége közel sem produkált olyan jó eredményeket, mint a Tesla Motors, a cég részvényei mégis 46 százalékkal ugrottak meg pár nap alatt. Az ok egyedül Musk személye. Sokak szerint ő annak a garanciája, hogy a nagy álmok megvalósulhatnak. Az "Elon Musk-effektus" hajtja a részvényárakat. Sokan Muskra már új Steve Jobsként, a Teslára pedig az új Apple-ként tekintenek.
Egy nap Muskkal |
A Tesla Motors és SolarCity vezetője és fő tulajdonosa körül komoly hype alakult ki, a Business Insider például tavaly a leginspirálóbb vállalkozónak nevezte a világon, nemrég pedig egy képgalériát is publikáltak Elon Musk egy napjáról. Ami a magánéletét illeti, a kétszeresen elvált, ötgyerekes Musk nem egyszerű eset. Egyik, emberinek szánt nyilatkozata például így hangzott: "Úgy gondolom, hogy az üzletre és a gyerekekre fordított idő rendben van, viszont több időt szeretnék a randizásra fordítani. Találnom kell egy barátnőt, de mennyi időt szeretne egy nő egy héten? Mondjuk 10 órát?" Mivel Musk hetente állítólag 100 órát dolgozik megosztva a Tesla Motors és a SpaceX között, így nem valószínű, hogy az a beígért 10 óra könnyen összejön a leendő barátnő számára. |
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.