2013. április. 12. 18:21 MTI Utolsó frissítés: 2013. április. 12. 19:54 Gazdaság

Szijjártó kínaiakkal egyezett meg a V0-s vasútvonalról

A Budapestet elkerülő V0-ás vasútvonal megvalósításáról írt alá szándéknyilatkozatot Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Jüan Li, a Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója pénteken Budapesten a Palamentben.

Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági államtitkára hangsúlyozta, hogy a keleti nyitás stratégia egyik fő célja, hogy a távol-keleti áruk jelentős része Magyarországon keresztül jusson el Nyugat-Európába. Ha a V0-ás vasútvonal 2017-re megépül, Magyarország a legversenyképesebb tranzitország lesz Kelet-Európában – jelentette ki az államtitkár. 

Szijjártó Péter kifejtette, hogy a magyar vasúti hálózat sugaras szerkezete, Budapest központúsága nem teszi lehetővé, hogy a tehervonatok versenyképes idő alatt átjussanak az országon kelet és nyugat irányban. Jelenleg 4-5 napot vesz igénybe a tehervonatok áthaladása Magyarországon, és ezt az időt szeretnék 1 napra csökkenteni a versenyképesség érdekében. Ehhez olyan vasútvonal megépítésére van szükség, amely lehetővé teszi, hogy a tehervonatok ne várakozzanak Budapest szűk áteresztő képessége miatt – jegyezte meg.

Az államtitkár emlékeztetett arra, hogy a kormány márciusban döntött a Budapestet délről elkerülő V0-ás vasúti vonal megépítésről, amely a Budapest–Szolnok- és a Budapest–Győr–Hegyeshalom-vasútvonalakat köti össze. A terv 113 kilométer hosszú, kétvágányú, villamosított vasútvonal megépítéséről szól, amely kizárólag tehervonatok közlekedésére szolgálna. Szijjártó Péter kiemelte: jelenleg több tárgyalás is folyik arról, hogy a V0-ás vasútvonalat a kínai miniszterelnök által bejelentett 1 milliárd eurós fejlesztési hitelkeretből valósítsák meg. A témát április 18-án, pekingi tárgyalásán is megvitatják. 

A V0-ás vasúti körgyűrű úgy nyeri el igazi értelmét, ha a magyar-ukrán határon lévő záhonyi logisztikai központot is felújítják, hogy a keleti áruk a lehető leggyorsabban tudjanak belépni az ország területére – mondta az államtitkár, aki szerint ezzel a V0-ás beruházással a nemzetgazdaság komoly előnyöket realizál, mert jelentős munkaerő hatása lesz, gyorsul és kiszámítható lesz a vasúti áruszállítás, bevételnövekedést hoz a vasúttársaságnak a pályahasználati díjból, a budapesti elővárosi vasútvonal leterheltsége csökken, ezzel a személyszállítás ütemezett menetrendjét tovább lehet fejleszteni. A tervek szerint a jövő év tavaszán megkezdik a kivitelezési munkákat, és ez esetben 2017-re elkészül a vasútvonal, és a nemzetgazdaság szolgálatába tud állni – fejtette ki az államtitkár. 

Jüan Li elmondta, hogy vállalatuk komoly vasútépítési tapasztalattal rendelkezik, és a MÁV szakembereivel közösen azon vannak, hogy minél előbb megkezdődjenek a munkák. A Kínai Vasútépítési Vállalat elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: mindent megtesznek azért, hogy a finanszírozási háttér adott legyen, a kínai és a magyar fejlesztési bankok között létrejöjjön az erről szóló megállapodás.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Pálúr Krisztina 2025. január. 03. 19:45

„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?

Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?