Kínai kézbe kerülhet a ferihegyi reptér?
Sajtóértesülések szerint a német Hochtief feléleszti terveit arra vonatkozóan, hogy eladja repülőtér-üzemeltetési üzletágát. A döntés a budapesti nemzetközi repületeret is érintheti. A kérők között francia, német és kínai cégek lehetnek.
Sajtóértesülések szerint a német Hochtief feléleszti terveit arra vonatkozóan, hogy eladja repülőtér-üzemeltetési üzletágát, ennek érdekében pedig meghívta az érdeklődöket, hogy tegyenek ajánlatot - írja a Bloomberg. A Hochtief tavaly állította le másodjára az eladási folyamatot, mivel az esseni cég nem kapott olyan ajánlatot a repületerek üzemeltetési jogaiért, amilyet szeretett volna.
A 2012-es aukción Európa legnagyobb építőipari cége, a francia Vinci és a kínai HNA Group - a tavaly becsődült Malév egy időben emlegetett megmentője - vett részt, 1 milliárd eurót ajánlottak az üzletágért. A Hochitef ugyanakkor legalább 1,6 milliárdra értékelte a pakkot. A hírek szerint a Fraport, a frankfurti reptér tulajdonosa is pályázott a korábbi, 2011-es körben a Deutsche Bank egyik befektetési részlegével közösen, most azonban egyelőre nem kommentálták, hogy újfent beszállnak-e a versenybe.
A német vállalat Düsseldorfban, Hamburgban, Budapesten, Tiranában, Sydney-ben és Athénban rendelkezik részesedéssel az ottani repülőtereket üzemeltető cégekben. A Hochtief pénzügyi vezetője tavaly novemberben úgy nyilatkozott, hogy elképzelhető, a reptereket egyenként adják el, mivel egyes légikikötők vonzóak a befektetők számára, mások viszont nem. Sydney, Düsseldorf, Hamburg kétségkívül a vonzóbbak között található, Athén és Budapest ugyanakkor ugyanakkor egyáltalán nem - mondta a Commerzbank egyik frankfurti elemzője.
Az azonban látszik, hogy most élénk érdeklődés tapasztalható eladó repülőterek iránt: a Vinci decemberben döntött úgy, hogy 3,1 milliárd euróért megveszi a lisszaboni, portói, farói repülőetereket üzemeltető ANA-Aeroportos de Portugal-t.
A kínaik érdeklődése a Hochtief repülőterei iránt Budapest tekintetében azért is érdekes, mivel a magyar kormány kínai pénzből szeretne gyorsvasutat építtetni a budapesti reptérre, és ezt kínai hitelből oldanánk meg (a kínaiak már korábban is mutattak érdeklődést a ferihegyi reptér irányában). A projektről ugyanakkor mostanában nem sokat hallani, vélhetően azért, mivel a projekt megtérülését a kínaik nem teljesen látják biztosítottnak.
A Hochitef többségi tulajdonosa a világ egyik vezető építőipari vállalata, a spanyol Grupo ACS.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.