Az amerikai légügyi hatóság (FAA) döntését követően az egész világon földre parancsolták a Boeing 787-8 Dreamliner utasszállító repülőgépeket. A sorozatos meghibásodások és a két, januári tűzeset vezetett az amerikai gyártó új típusának ideiglenes repülési tilalmához. A légitársaságok ezzel együtt kiállnak a Dreamliner mellett.
Miután két Dreamliner kigyulladt az elmúlt bő tíz nap során, egy pedig "elvesztett" 150 liter üzemanyagot, több más gépen pedig az elektromos rendszer kisebb-nagyobb meghibásodását tapasztalták, az üzemeltető légitársaságok egy emberként parancsolták a földre az új csodarepülőgépet. A sorozatos meghibásodások miatt így több, a típust üzemeltető légitársaság is a 787-essel tervezett járatainak elhalasztására vagy típuscserékre kényszerült.
Mindezek ellenére a légitársaságok kiálltak a típus mellett és nyilatkozataikban a Boeing-gyár és az üzemeltetők folyamatos együttműködését hangsúlyozták a hibák és a megbízhatatlan működés mielőbbi orvoslása érdekében.
A repülésben iparági szinten abszolút prioritást élvez a biztonság kérdése, ám megfigyelők azt sem hallgatják el, hogy a gyártók folyamatos nyomás alatt dolgoznak a határidők, költségek, az eredeti specifikációban vállalt paramétereknek történő megfelelés szempontjából, a versenypiaci vagy gazdasági érdekek azonban semmiképpen sem írhatják felül a biztonság elsődlegességét.
Mi vezetett a típus leállításához?
Az elmúlt hetekben három komolyabb incidens miatt került a repülőgép reflektorfénybe. Január 7-én a bostoni repülőtéren a JAL, japán légitársaság egyik Dreamlinerének hátsó elektromos részlegben, az utastér szintje alatt elhelyezett egyik lítium-ion akkumulátor robbant fel és okozott tüzet a repülőgépen. Szerencsére az utasok ekkor már elhagyták a repülőgépet és a tüzet észlelő szerelő azonnal riasztotta a tűzoltókat, akik hamar eloltották a tüzet. Másnap ugyancsak Bostonban a JAL 787-eséből ömlött ki mintegy 150 liter üzemanyag a felszállást megelőző gurulás során. Az amerikai hatóságok az incidenseket követően elrendelték a gépek teljes biztonsági felülvizsgálatát, azonban ekkor még nem parancsolták földre a típust.
Január 16-án egy másik japán légitársaság, az ANA (All Nippon Airways) – ami egyébként a 787-es első üzemeltetője – hajtott végre kényszerleszállást Japán északi részén, miután a repülőgép személyzete akkumulátorokat érintő problémákat észlelt, a repülőgépen pedig égett szag kezdett el terjengeni. A pilóták a repülőgépet – az előírásoknak megfelelően – utazómagasságról mintegy negyedórán belül földre tették és az utasokat a vészcsúszdákon még a gurulóúton kimenekítették a gépből. Súlyosabb személyi sérülés szerencsére itt sem történt.
A kényszerleszállást a japán hatóságok „komoly incidensnek” minősítették és még szerdán elrendelték a japán JAL és ANA légitársaságoknál üzemelő Boeing 787-esek teljes repülési tilalmát.
A hatóságok még időben léptek
Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) a Japánban történt incidens után kiadott direktívájában (Emergency Airworthiness Directive - AD) azonnali hatállyal földre parancsolta az amerikai regisztráció alatt repülő 787-eseket. Amíg a lítium-ion akkumulátorokat érintő problémákat nem sikerül megnyugtatóan orvosolni, az amerikai hatóság megtiltotta a repülőgépek felszállását.
Ez a döntés ugyan „de jure” csak a United Airlines hat repülőgépét érintette, de ekkor már tudható volt, hogy hamarosan a többi 787-est üzemeltető ország hatósága is a típus leállítása mellett dönt. A lépés néhány órán belül be is következett, így csütörtökön már az összes üzemeltető, köztük a chilei LAN, az Ethiopian Airlines, az Air India, a Qatar Airways és a lengyel LOT Boeing 787-es gépei is a földön maradtak.
Bár az FAA direktívájában hangsúlyozta, hogy a tiltás csak ideiglenes, egyelőre nem lehet tudni, hogy a Dreamlinerek akkumulátorainak biztonságos működését garantáló megoldás kidolgozása és annak az összesen forgalomban lévő mintegy 50 repülőgépen történő alkalmazása mennyi időt vesz majd igénybe. Egyelőre a Boeing sem tudott a határidővel kapcsolatban részletekkel szolgálni, az amerikai repülőgépgyár csütörtöki nyilatkozatában mindössze annyit hangsúlyozott, hogy éjt nappallá téve, a hatóságokkal együttműködve dolgoznak a probléma megoldásán, mert az utasok és a repülőgép-személyzetek biztonsága elsődleges a cég számára.
Eddig nem használt technológiák sorát alkalmazzák |
A Boeing 787-8 Dreamliner tervezése még a ’90-es években kezdődött. Az egyre növekvő üzemanyagárak miatt a légitársaságok részéről komoly igény mutatkozott egy, a hagyományos repülőgépeknél olcsóbban üzemeltethető típusra. A 787-es fejlesztésénél a Boeing a repülőgépgyártásban forradalmian új technológiákat dolgozott ki a hatékony és a környezetbarát üzemeltethetőség érdekében. A Dreamlinerek a mai repülőgépeknél átlagosan 20 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak. A hatékonyság jelentős javulása az új generációs hajtóműveknek, a gép lényegesen kisebb önsúlyának és az új aerodinamikai megoldásoknak köszönhető. A Dreamlinerek mai változatai – székezéstől függően – 210-250 utas szállítására alkalmasak és akár 15 200 kilométert is képesek leszállás nélkül repülni. A gépek mindemellett nagyobb áruszállítási (cargo) kapacitást is kínálnak a légitársaságok számára. A Dreamlinerek törzsének és szárnyszerkezetének építésekor a Boeing már 50 százalékban kompozit anyagokat használ, többek közt ennek is köszönhető a repülőgépek önsúlyának jelentős csökkenése. A súlycsökkentés érdekében a Boeing számos új megoldást alkalmazott a gép egyéb rendszereiben is. Ilyenek a fedélzeten a vészhelyzeti áramellátást biztosító lítium-ion akkumulátorok is, amelyeket még az Airbus A380-as óriásgépen is csak igen korlátozott mértékben alkalmaznak. A típus 2009. december 15-én emelkedett először a levegőbe. Az első üzemeltető, a Japán ANA légitársaság, 2011. szeptember 26-án vehette át első gépét. Jelenleg összesen 49 Dreamliner van szolgálatban összesen nyolc légitársaságnál és további 848 darabra van a Boeingnek érvényes megrendelése. A típus első európai üzemeltetője a LOT lengyel nemzeti légitársaság, mely 2012. novemberében vette át első 787-es gépét. A LOT Dreamlinere januárban háromszor is ellátogatott Budapestre a repülőgépek személyzet kiképzési programjának részeként. |
Az új repülőgép-típusok esetében nem ritka, hogy előfordulnak kezdeti kisebb-nagyobb meghibásodások. Egy repülőgép olyannyira komplex rendszer, hogy még a csúcstechnológiás számítógépes modelleken, és a több ezer órás tesztelési program során is képtelenség minden részegységet és körülményt teljesen kitesztelni.
A Boeing 787-esek ideiglenes repülési tilalmának elrendelésekor ennek ellenére az amerikai gyártó részvényárfolyamaiban komoly esés volt tapasztalható. A LOT lengyel légitársaság még csütörtökön jelezte, hogy kötbérigényt fognak benyújtani a Boeing felé. A LOT 2013. január 16-án teljesítette első transzatlanti járatát Varsóból Chicagóba, ahol a repülőgép minden gond nélkül le is szállt, a visszaúti járatot azonban már törölni kellett a típus repülési tilalmának elrendelése miatt.
A Boeing elnöke, Jim McNerney nem késlekedett leszögezni, hogy a cég továbbra is hisz a típus integritásában és biztonságában. Amennyiben a hibát sikerül néhány napon-héten belül megnyugtatóan orvosolni és a gépek újra a levegőbe emelkedhetnek nem várható, hogy a légitársaságok nagy számban visszamondanák a típusra leadott megrendeléseiket. A Boeingnek - és rajta keresztül a gépek elektromos rendszeréért és akkumulátoraiért felelős beszállítóknak - legfeljebb a típus ideiglenes leállítása és a gépátadások esetleges további csúszása miatti kártérítések és kötbérek kifizetésével kell számolnia. A kompenzációt a Boeing a panaszos légitársaságoknak a jövőben átadásra kerülő 787-es gépek 208 millió dolláros listaárából adható kedvezmények formájában is érvényesítheti.
Ha kinövi a gyerekbetegségeit tényleg álomgép lesz
A Dreamliner gépek nem csak az üzemanyag-takarékosság és a környezetbarát üzemelés terén jelentenek komoly ugrást a repülőgépgyártásban. A Boeing 787-esek az utasok számára is különleges repülési élményt nyújtanak és a sok apró újításnak köszönhetően sokkal kényelmesebbé és elviselhetőbbé válik akár egy 10 óránál hosszabb repülés is.
A gép lényegesen csendesebb a ma ismert hasonló repülőgépeknél. Az utasok számára elsőként a hatalmas, elektronikusan elsötétíthető ablakok, a nagy belmagasságnak köszönhető szellős terek tűnhetnek fel.
Az utastér ledes megvilágítása a több színű és fényerejű beállításokkal, a hosszú távú repülés egyes szakaszaihoz igazodik. Utazómagasságon is a földi körülményekhez hasonló nagyobb légnyomás és magasabb páratartalom biztosítja az utasok komfortérzetét. Minden ülésben - a turistaosztályon is - nagyképernyős fedélzeti szórakoztató-rendszer és USB csatlakozó áll az utasok rendelkezésére.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.