Fekete péntek, cyber hétfő, Centrum kedd - ha utóbbiból indulunk ki, úgy érezhetjük, Magyarországon is vannak hagyományai a pillanatoknak, amikor megőrülhetnek a vásárlók. Amerikában pénteken elszabadul a pokol a boltokban. A hvg.hu utánanézett, léteznek-e hazai elágazásai a Black Friday-nak. Vagy idegenkedünk az egésztől? Szavazzon: milyen akciót szeretne!
Amerikában nagy népszerűségnek örvend a Fekete Péntek (Black Friday), ami a Hálaadást követő péntekre esik. Ilyenkor a kereskedők rendkívül kedvezményesen – akár önköltség alatt – értékesítik termékeiket, egész napos nyitva tartás mellett. A megszállott vásárlók gyakran már egy nappal korábban sátrat vernek az üzletek előtt, a nyitás pillanatában pedig vadállat módjára csapnak le prédájukra. Utánajártunk, hogy Magyarországon tartanak-e ilyen vagy hasonló eseményt. És ha nem, miért nincs nálunk ez az őrület. Pedig imádunk konzumálni.
Indul a karácsonyi szezon
Az elnevezés alapján sokaknak az 1869-es pénzügyi válság juthat eszükbe - a pénteki napon bekövetkező New York-i tőzsdekrachra utalva. A XXI. század egész más értelmezést adott a kifejezésnek. A fekete péntek a fogyasztói társadalom világában extrém nyitvatartási időt és rendkívüli leárazásokat jelent. A kereskedők már kora reggel kinyitnak, többségük reggel 5 órától várja a vásárlók hadát. A nagyobb áruházláncok – mint a Best Buy, a Macys, vagy a Walmart – 24 órás nyitva tartással üzemelnek. A nagy leértékelések miatt, a boltok előtt - a nyitást megelőző órákban – tömegek verődnek össze és türelmetlenül várják, hogy letarolhassák az üzletek polcait. Résen kell lenni, mert a legvonzóbb termékekből korlátozott a kínálat. Előfordulnak 60-70, de akár 80 százalékos árengedmények is. Az elektronikai cikkek, játékok a legkeresettebbek, leginkább ezeket akciózzák. A fekete péntek hagyományosan a karácsonyi ünnepekre vásárlókat célozza meg, de akadnak olyanok is, akik - kapva az alkalmon – a különösen népszerű, nyomott áron kínált árucikkeket azért vásárolják fel, hogy később a hasznot lefölözve tovább adják.
Az eseményt gyakran az év legnagyobb kiskereskedelmi forgalmat hozó napjaként emlegetik, vannak olyan vállalkozások, amelyek éves profitjuk 40 százalékát termelik ki ilyenkor. A ShopperTrak által készített felmérésében szereplő adatok magukért beszélnek: a vásárlók tavaly összesen 11,4 milliárd dollár (2600 milliárd forint) értékben költöttek, 6,6 százalékkal meghaladva az előző évi forgalmat. A magas munkanélküliség és a bizonytalan gazdasági növekedés sem vetette vissza a vásárlási kedvet. A vásárlók főleg a nagyképernyős televíziókat és videojátékokat forgalmazó láncokat vették célba. Az akciónap nyertesei rendszerint a luxuscikkeket forgalmazó, vagy az alacsony keresetű vásárlókra építő üzletek.
Veszélyt rejtő akciók |
A leárazások okozta izgalom olykor elképesztő méreteket ölt. 2008-ban például egy New York-i Walmart előtt várakozó tömeg a nyitás pillanatában olyan lendülettel tört be az üzletbe, hogy maga alá gyűrte az ajtót nyitó alkalmazottat, akit a türelmetlen vásárlók agyontapostak. A kiérkező rendőrök is alig tudták megfékezni a megvadult emberáradatot. A következő évek sem maradtak botrány nélkül, 2010-ben egy bolti alkalmazottat szúrt le egy áruházi tolvaj, 2011-ben pedig egy nő a Los Angeles-i Walmart boltban paprikaspray-vel fújta le az egyik vásárlót, hogy így szerezze meg a vita tárgyát képező terméket. A fegyveres rablások is megszaporodtak az áruházak környékén, többször volt példa rá, hogy a bevásárlásból távozóktól megszabadították újonnan szerzett holmijuktól. |
Az online kereskedők a hétfőt kapták
Nem feledkeztek el azokról sem, akik a korszellemnek megfelelően – vagy csak a boltokban tapasztalható tülekedéstől elrettenve - az internet segítségével intézik a bevásárlást. A cyber hétfő, ami fekete péntek utáni hétfőre esik, a webáruházak kiárusításának napja. A kezdeményezést a korábbi piaci keresletnek megfelelően alakították, felmérések igazolták, hogy az internetes vásárlás éves forgalma a hálaadást követő hétfőn a legnagyobb. Az emberek a családi hétvége után virtuális környezetben folytatják a költekezést.
A Comscore adatai szerint tavaly ezen az egy napon az online áruházakban a forgalom meghaladta az egymilliárd dollárt. A Shop.org felmérése azt mutatta, hogy az e-kereskedések közel 90 százalékában készülnek valamilyen akcióval. Vannak oldalak, ahol a fekete péntekhez hasonlóan árengedményekkel várják a vásárlókat, máshol ingyenes szállítást kínálnak. Az idei cyber hétfőre 1,2 milliárd dolláros rekordot várnak. Nagy előnye még az eseménynek, hogy a kereskedők már az idény elején látják, mi az, ami a karácsonyi szezonban slágertermék lesz, és melyek azok az árucikkek, amik még nagyobb promóciót igényelnek.
Akciók interneten
Soós Gergely a Neo Interactive ügyvezetője meglátta a lehetőséget a cyber hétfő Magyarországra importálásában, és megszervezte a DotcommerceDay elnevezésű eseményt, ami egy olyan nap, amikor a kezdeményezésben részt vevő több száz webáruház akciósan árulja termékeit. Ugyanakkor a DotcommerceDay egy mozgalom is, amelynek célja megismertetni az internetezőkkel az online vásárlás előnyeit, ezzel segítve az internetes kereskedelem és a tudatos vásárlás fejlődését hazánkban. A tavaly először megrendezésre kerülő akciónap alkalmával közel 400 webshop kínált egyedi kedvezményeket köztük a Bookline, az Extreme Digital, a T-Mobile, a Praktiker, a Netpincér és az easyJet.
Soós Gergely megkeresésünkre elmondta, hogy tavaly a cyber hétfővel egy napon tartották az internetes vásárlás napját, de idén a résztvevők javaslatára korábbra – november 8-ára – hozták, mert a magyar piaci viszonyok eltérőek. Amerikában a Hálaadás után kezdődik a vásárlási szezon, nálunk viszont nincs ilyen ünnep, és már korábban elkezdik a kereskedők a karácsonyi akciókat. A cégek részéről már tavaly is erős volt a részvétel, de az idén az erősebb kommunikációnak köszönhetően még többen vettek részt. A nagyobb cégek is készültek egyedi akciókkal - például a Chocome kézműves csokoládét gyártó cég külön termékkel rukkolt elő az eseményre –, de legjobban a kisebb webáruházaknak éri meg részt venni az eseményen, mert egy jó ötlettel, akcióval komoly reklámot csinálhatnak maguknak. „Mint egy falat kenyér, úgy kellett ez nekik” – mondja Soós a kisebb webáruházakra utalva. Ma az online kereskedelem mindössze 3-4 százalékát adja a teljes forgalomnak, de nem lehet nem észrevenni, hogy ebbe az irányba haladunk – véli a Neo Interactive ügyvezetője. Pontos adatok még nem állnak rendelkezésre az idei forgalomra vonatkozólag, de 180 milliárd körüli összegre lehet számítani.
A fekete péntek még gyerekcipőben jár
A Praktiker is a részt vett a magyar Cyber Hétfőn, és kérdésünkre a marketingigazgató elmondta, hogy a Dotcommerce Day-t egy olyan kezdeményezésnek találja, amely mögött komoly összefogás, szervezés és PR-érték van. A barkácsáruház 15 százalékost kedvezményt biztosított ezen a napon vásárlóinknak, amivel számos új vásárlót szereztek, a projekt egy átlagos hét négyszeresét hozta a forgalomban. Arra a kérdésünkre, hogy jó ötletnek tartja-e a fekete péntek meghonosítását, elmondta: ugyan a Black Friday-t egy működőképes kereskedelmi modellnek tartja, Magyarországon még gyerekcipőben jár, s a magyar fogyasztói szokások eltérnek a nyugat-európaitól vagy az amerikaitól, ezért egyelőre kivárnak azzal a döntéssel, hogy érdemes-e hasonló kezdeményezéshez csatlakozni.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a fekete pénteket a bronz-, ezüst- és –arany hétvégékkel azonosítja. Véleménye szerint Magyarországon előbb elkezdődik a vásárlási szezon, és a kereskedők úgy rendezkedtek be, hogy a decemberi hétvégéken a karácsonyhoz közeledve folyamatos akciókkal várják a vásárlókat, ezért nem tartja valószínűnek, hogy nálunk is kialakul egy fekete péntekhez hasonló nap. Bár ez a piaci szereplők magatartásától függ, hiszen minden cég hozza magával a kultúráját, így például az amerikai Apple.hu-n már tavaly is voltak kedvezmények, de az Apple termékeket forgalmazó viszonteladóknál nem. Kiderül mennyire fogadnak el a vásárlók egy ilyen kezdeményezést, az árengedményt biztos – véli Vámos. Az internetes értékesítésről úgy nyilatkozott, hogy annak jelenleg kisebb a súlya, az online vásárlások aránya mindössze 2,3 százalék, és csak néhány ezer webshop működik. Kétségtelen, hogy ebbe az irányba halad a fejlődés, de Magyarországon egyelőre csak a háztartások 65 százalékában van internet. De az biztos, hogy szembetűnő a terjeszkedés.
A nagy árengedményekkel kapcsolatban divatárucikkekre gondolnak legtöbben, hiszen itt rendszeresek az akciók. De ez részben a szezonváltásoknak, részben pedig a raktárkészlet gyors kiárudításán alapuló üzleti modellnek köszönhető. Megkeresésünkre hivatalosan nem nyilatkozott egyik nagyobb nemzetközi divatáru gyártó cég sem, de a háttérbeszélgetésekből azért kiderült, hogy folyamatosak év közben a marketing célú leértékelések, melyek így nem kötődnek egy kiemelt alkalomhoz, mint amilyen a fekete péntek, de ezekről marketingstratégiai okokból inkább nem adnának bővebb információt. Annyit elárultak, hogy a karácsonyt megelőző időszakban sem jellemzőek nagyobb akciók, inkább az ünnepek után viszik lejjebb az árakat, amikor a felhalmozott készletek kiszórása zajlik.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.