Gazdaság hvg.hu 2012. augusztus. 31. 18:07

Nyilvános a Kehi-jelentés: ezeket művelték a nyugdíjpénztárak

Teljes egészében olvasható az a mindeddig titkos Kehi-jelentés, amely alapján több magánnyugdíjpénztárat is feljelentett idén tavasszal a kormányzati hivatal.

Nyilvánosságra került a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (Kehi) 2011. augusztus elseje és november harmincadika között készült jelentése , amely 18 magánnyugdíjpénztár adatainak elemzésével, valamint öt magánnyugdíjpénztár helyszíni vizsgálatával azt kutatta, hogy a pénztárak hogyan gazdálkodtak az általuk visszaadott portfóliókkal.

A Kehi-vizsgálat eredménye teljes terjedelmében abban a jelentésben olvasható, melyet Fazekas Sándor előterjesztésében a kormány nyújtott be a parlamentnek pénteken. A jelentés része még Matolcsy György Selmeczi Gabriella nyugdíjvédelmi miniszteri biztosnak idén áprilisban írt összefoglalója a nyugdíjpénztárak működéséről. 

Közel negyven oldalon

A függelékek nélkül 39 oldalas Kehi-jelentés négy területre koncentrál: elemzi a magánnyugdíjpénztárak működési költségét, befektetési tevékenységét, informatikai, valamint vagyonkezelői tevékenységét. Vizsgált hosszú távú tendenciákat és a gazdálkodás szempontjából a kritikus évek jellemzőit.

A Kehi az eredményességgel kapcsolatban megállapította, hogy az állam nem definiált semmilyen referenciaindexet, azt a pénztárakra bízta, és amiatt sem büntetett, ha a pénztárak hozamszintje az általuk vállalt refernciaértéket nem érték el. A Kehi szerint a vizsgált időszakban az 51 portfólió közül 35 átlagos hozama nem érte el a saját referenciahozam átlagát sem.

A Kehi a rövid lejáratú magyar állampapír index (RMAX) átlagos hozamnövekedéséhez (2001-2010 között átlagosan 8,6 százalék) viszonyítva is vizsgálta a portfóliók teljesítményét: ebből az derült ki, hogy jobban jártak volna az ügyfelek, ha ezt a pénzt kockázatmentes diszkont kincstárjegyekbe fektették volna, miután egyetlen pénztár hozama sem érte el a RMAX átlagát.

Megkaptam!
MTI / Beliczay László

A Kehi megnézte azt is, hogy milyen értékpapírokba fektettek a pénztárak: itt az derült ki, hogy különösen a csoporttagként működő pénztárak esetében jellemző a saját értékpapírba történő befektetés, ami részben hozzájárulhatott ahhoz, hogy a visszalépéskor a reálhozamok jelentős része nagyon alacsony volt (427 ezren egyáltalán nem kaptak reálhozamot, 67 ezeren tízezer forint alatti összeget kaptak.)

A Kehi a jogalkotó több hibáját is felemlegeti. Először azt a döntést, amely alapján eltörlölték azt a korlátot, hogy legfeljebb a pénztári eszközök felét fektethessék a pénztárak részvénybe, amit az átállás fokozatosságának a megszűntetésével a Kehi szerint tovább tetéztek. A fokozatos átállást lehetővé tevő 30 százalékos korlátozást ráadásul 2007-ben, a válság kitörésének idején helyzeték hatályon kívül, ami abszolút kedvezőtlen időpontban ösztönözte a pénztárakat részvények vásárlására.

Költségek: magasak, de jogszabályt nem sértenek

A vagyonkezelési díjak szabályozásával kapcsolatban is hibázott a jogalkotó a Kehi szerint, amikor hatásvizsgálat nélkül a kezelésére átadott vagyon 0,9 százalékában határozta meg a vagyonkezelési díj maximumát – erről később bebizonyosodott, hogy kétszerese a díjak piaci átlagának. A vagyonkezeléssel kapcsolatban a Kehi azt is megállapította, hogy a költségek alacsonyabbak lehettek volna, ha valódi verseny alapján bízzák a pénztártagok a vagyonkezelést egy szolgáltatóra. Három pénztár esetében a pályáztatási kötelezettség ellenére nem volt pályáztatás. Viszont ahol volt, ott a vagyonhoz viszonyítva a kezelési díj százalékos aránya nagyjából fele lett a nem versenyeztetett vagyonkezelők számára ugyanilyen jogcímen elszámolt költségeknek.

A vagyonkezelési díjjal szemben a működési költségek maximumát a kezdettől fogva jogszabály írta elő, de ez – főleg a nagy pénztáraknál – lehetőséget adott a pazarló gazdálkodásra – írja a Kehi. A szektor működési költségei ráadásul nem transzparens módon jelentek meg. A magánnyugdíjpénztárak által megbízott, nyilvántartást és tagtoborzást végző pénztárszolgáltatók elszámolási rendszere ezt legtöbbször nem tette lehetővé. Nem volt tételes elszámolás, bizonyos költségeket (például az önkéntes pénztárak adminisztrációs tevékenységét egyes esetekben) tévesen a magánnyugdíjpénztáraknál írtak le.

A Kehi  jelentése megállapítja, hogy a kisebb pénztárak takarékosabban működtek, mint a nagy pénztárak. A működési tartalék képzésére előírt jogszabályokat, illetve belső szabályokat betartották,de szinte teljes egészében kimerítették a törvényileg maximális és a működési tartalékban rendelkezésre álló összeget.

A Kehi elnöke, Gaál Szabolcs Barna május 4-én jelentette be, hogy az AXA, az Erste és az Aegon magánnyugdíjpénztár működése miatt feljelentést tettek. A Magyar Nemzet akkort azt írta, hogy a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) az Aegon nyugdíjpénztárral szemben ötmilliárd forint értékre elkövetett hűtlen kezelés gyanújával folytat nyomozást. Az Erste és az AXA magánnyugdíjpénztára ügyében pedig a budapesti V. és XIII. kerületi ügyészség dönthetett a nyomozás elrendeléséről.

A Kehi jelentése korábban nem volt a nyilvánosság számára hozzáférhető, bár a lényeges kijelentéseit a hivatal vezetője újságírók előtt elmondta. Így derült ki, hogy az öt részletesen vizsgált pénztár esetében a kockázatmentes befektetések hozamához képest, éves átlagban az Aegon portfóliója 4 milliárd forinttal, az Allianzé mintegy 2 milliárd forinttal maradt el, míg az AXA befektetéseinek hozama 3,2 milliárd forinttal, az ING befektetéseinek hozama 3,882 milliárd forinttal, az Erste magánnyugdíjpénztára vagyonának hozama 0,428 milliárd forinttal volt kisebb.

zöldhasú
Hirdetés