A luxustermékeket árusító cégek részvényei nagyot zuhantak júliusban, döntően az alacsony kínai eladások miatt, miután pénzügyi eredményeik alulmúlták a befektetők várakozásait. A legtöbb elemző túlértékelte a luxustermékek piacát a fejlődő országokban, a jövő fogyasztóinak - akik döntően a középosztályból kerülnek ki - többsége 2030-ban ugyanakkor már Ázsiában fog élni - Észak-Amerika és Európa helyett.
Kínában még mindig csak 1,6 millió háztartást lehet gazdagnak nevezni az egyesült államokbeli 19,2 és a 4,6 millió japánnal szemben, így a luxustermékek piacát, a jelentős növekedés ellenére, még korántsem a fejlődő piacok dominálják - írja a Project Syndicate oldalon Sanjeev Sanyal, a Deutsche Bank globális stratégája. Ez azt mutatja, hogy egyes elemzők sok esetben komoly mértékben túlbecsülték a felzárkozó országok gazdasági fejlődésének ütemét. "Ez nem jelenti azt, hogy a növekedési lehetőségek a fejlődő piacokon eltűntek, de újra kell kalibrálni a várakozásokat" - emelte ki Sanyal.
Az elkövetkezendő két évtized legnagyobb kérdése az lesz, hogy milyen mértékben tudják a középosztályi rétegeket megerősíteni ezekben az országokban. Egyes becslések szerint míg ma Észak-Amerikában és Európában él a világ középosztályának 54 százaléka, addig 2030-ra ez a szám már megfordul, a középső rétegek kétharmada ázsiai államokban fog élni. Eközben nem csak a fejlődő országokban kibővülő középosztályi rétegek teremtenek új fogyasztói csoportokat, hanem a változó demográfiai trendek is. Kínában például egyre jobban öregszik a társadalom, 2030-ra az átlag kínai több, mint 42 éves lesz, és ezzel meghaladja az átlag amerikait is (39,1 év).
A háztartások átalakulása is komoly hatással lesz a fogyasztás növekedésére, és annak szokásainak megváltozására. A nyugati világban sok helyen egyre több az egyszemélyes háztartás, Németországban például már minden harmadik otthon ilyen. Emellett egy másik trend is megfigyelhető: a nagycsaládok "visszajövetele". Amerikában a 25-35 évesek 22 százaléka él szüleivel vagy rokonaival. Ez a trend Indiában már komoly mértékben visszaszorulóban van, a csak szülőkből és kisgyermekekből álló családok (nukleáris családok) alkotják ma már a háztartások 64 százalékát.
Ezek a változások komoly mértékben változtatják meg a fogyasztói piacok jövőjét is. Át kell alakítanunk fogalmainkat is, hogy a nukleáris családok kapcsán ne csak nyugati háztartásokra gondoljunk, és a nagycsaládoknál pedig ne csak keleti, ázsiai országokról beszéljünk majd, hanem amerikaiakról is például - írja a Deutsche Bank stratégája. Egy idősödő és középosztályosodó Ázsia lesz ennek a fogyasztói képnek a közepén.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.