Üzemanyagválságot vizionálnak az orosz olajcégek
Üzemanyagválság lehet Oroszországban a legnagyobb kőolajcégek szerint - adta hírül csütörtökön a Vedomosztyi orosz napilap.
A Rosznyefty, a Lukoil, a Gazprom-Nyefty, Basnyefty, a TNK-BP az orosz közlekedési miniszterhez fordult, mert a szövetségi közlekedési felügyelet nemrég korlátozást vezetett be a kőolaj és kőolajszármazékok vasúti tartálykocsikban való szállítására.
Nem engedélyezi az úgynevezett fekete olajszármazékok, például fűtőolaj, gázturbina üzemanyag, olajpárlat, kátrány, bitumen szállítását az úgynevezett világos kőolajtermékek: gázolaj, benzin, kerozin, könnyű fűtőolaj szállítására alkalmas tartálykocsikban. Az utóbbi időszakban több súlyos vasúti baleset történt Oroszországban a műszaki előírások megsértése miatt, ezért a felügyelet a tartálykocsik 30 százalékát kivonta a forgalomból.
A kőolaj- és földgáztermelő, illetve -forgalmazó cégek azt állítják, hogy a tiltás következtében nem tudják eljuttatni a nagy kőolajfeldolgozókba az alapanyagot, ezzel felborítják a gyártási programot, és így nem jutnak elegendő üzemanyaghoz a felhasználók.
Az Aljansz vállalat szerdán már leállította Habarovszkban az egyik feldolgozóját. Emiatt a termelés a felére csökkent. A cég figyelmeztette az orosz energetikai minisztériumot, hogy Oroszország egész távol-keleti régiója ellátatlan maradhat üzemanyag tekintetében.
Az orosz közlekedési tárca ragaszkodik a műszaki követelmények betartásához. A Vedomosztyinak nyilatkozó vasúti szakember szerint felelősek a tartálykocsigyártók, amelyek rossz minőségű öntvényekből állítják elő a tartálykocsikat, amelyek így kisiklanak, valamint a kőolajszállító cégek is, amelyek túlterhelik a tartályokat és a tehervonatokat.
Az idén január 30-én a szibériai Amur megyében kőolajszállító tartálykocsikkal teli tehervonat siklott ki. A kárt 80 millió rubelre becsülték (körülbelül 600 millió forintra). A baleset miatt az orosz hatóságok azonnal betiltották az ukrán Azovelektrosztal gyárban készített 25 ezer tartálykocsi és vagon használatát.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.