2012. május. 17. 21:51 MTI Utolsó frissítés: 2012. május. 18. 08:05 Gazdaság

Üzemanyagválságot vizionálnak az orosz olajcégek

Üzemanyagválság lehet Oroszországban a legnagyobb kőolajcégek szerint - adta hírül csütörtökön a Vedomosztyi orosz napilap.

A Rosznyefty, a Lukoil, a Gazprom-Nyefty, Basnyefty, a TNK-BP az orosz közlekedési miniszterhez fordult, mert a szövetségi közlekedési felügyelet nemrég korlátozást vezetett be a kőolaj és kőolajszármazékok vasúti tartálykocsikban való szállítására.

Nem engedélyezi az úgynevezett fekete olajszármazékok, például fűtőolaj, gázturbina üzemanyag, olajpárlat, kátrány, bitumen szállítását az úgynevezett világos kőolajtermékek: gázolaj, benzin, kerozin, könnyű fűtőolaj szállítására alkalmas tartálykocsikban. Az utóbbi időszakban több súlyos vasúti baleset történt Oroszországban a műszaki előírások megsértése miatt, ezért a felügyelet a tartálykocsik 30 százalékát kivonta a forgalomból.

A kőolaj- és földgáztermelő, illetve -forgalmazó cégek azt állítják, hogy a tiltás következtében nem tudják eljuttatni a nagy kőolajfeldolgozókba az alapanyagot, ezzel felborítják a gyártási programot, és így nem jutnak elegendő üzemanyaghoz a felhasználók.

Az Aljansz vállalat szerdán már leállította Habarovszkban az egyik feldolgozóját. Emiatt a termelés a felére csökkent. A cég figyelmeztette az orosz energetikai minisztériumot, hogy Oroszország egész távol-keleti régiója ellátatlan maradhat üzemanyag tekintetében.

Az orosz közlekedési tárca ragaszkodik a műszaki követelmények betartásához. A Vedomosztyinak nyilatkozó vasúti szakember szerint felelősek a tartálykocsigyártók, amelyek rossz minőségű öntvényekből állítják elő a tartálykocsikat, amelyek így kisiklanak, valamint a kőolajszállító cégek is, amelyek túlterhelik a tartályokat és a tehervonatokat.

Az idén január 30-én a szibériai Amur megyében kőolajszállító tartálykocsikkal teli tehervonat siklott ki. A kárt 80 millió rubelre becsülték (körülbelül 600 millió forintra). A baleset miatt az orosz hatóságok azonnal betiltották az ukrán Azovelektrosztal gyárban készített 25 ezer tartálykocsi és vagon használatát.

zöldhasú
Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.