Fiat 500-asokat gyártanak mától a Zastava-gyár helyén
Megnyílt a Fiat új gyára Kragujevácban, az egymillió eurós beruházással létrejött üzem a Fijat automobili Srbija (FAS) nevet viseli.
A közös beruházásról 2008-ban állapodott meg Mirko Cvetkovic szerb kormányfő és Sergio Marchionne a Fiat-Chrysler csoport első embere, akik a hétfői megnyitón is jelen voltak. Az új gazdasági társaságban a torinói cég részesedése 67 a szerb államé 33 százalék. Szerbia sokat vár az új létesítménytől, a körzet gazdasági fellendülését és a nyomasztó munkanélküliség csökkenését.
Az egykor a Zastava típusú autókat gyártó üzem helyén épített gyár területe 1,4 millió négyzetméter, az év végéig 2400 dolgozót szeretnének itt munkába állítani. A tervek szerint egyelőre évente 200 000 autót gyártanak, a berendezések teljes felszerelése után pedig évi 300 000 darabot.
Antonio Cesare Ferrara, a Fiat szerbiai gyárának vezérigazgatója bejelentette, hogy a genfi autószalonban bemutatott Fiat 500 L típust a jövő hónaptól kezdik el gyártani Kragujevacban. Az autó ára körülbelül 16 ezer euró lesz, és a benzines modellből két változat a dízelesből pedig egy készül.
Az ötvenöt évig működő, egykori fegyvárgyárból autógyárrá átalakult üzem futószalagjáról 2008. novemberében gördült le az utolsó autó. Fénykorában 53 ezer alkalmazottja volt a gyárnak. A szerb autógyár 1953-tól több mint négymillió autót gyártott, ebből 650 ezret külföldön adtak el 76 ország piacán. A kilencvenes években tönkrement a nagyüzem, a leálláskor már csak 2.700 alkalmazottja volt, többségüket végkielégítéssel elküldték.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.