Arattak a diszkontok itthon, ritkábban vásároltunk
Tavaly a kiskereskedelmi forgalom 1,9 százalékkal 2789 milliárd forintra nőtt, ez az 5,4 százalékos áremelkedés, a 0,4 százalékos mennyiségi csökkenés, illetve a 3,1 százalékos termékstruktúra váltás (az olcsóbb termék választásának) az eredője - mondta Vella Rita, a GfK Hungária piackutató ügyfélkapcsolati igazgatója.
A bolttípusok közül egyedül a diszkont áruházak nyertek, forgalmuk 14 százalékkal növekedett 2011-ben - tette hozzá az igazgató.
Kozák Ákos, a GfK Hungária igazgatója szerint az idén nem lesz trendforduló a kiskereskedelemben, inkább 1 százalékkal csökken a piac. Ezt azzal indokolta, hogy a GfK mérése szerint márciusban a fogyasztási várakozások és a komplex fogyasztói bizalmi index ugyan elmozdult emelkedni kezdett, viszont a vásárlási hajlandóság továbbra is lefelé tart. Így például a tartós fogyasztási cikkek vásárlását továbbra is elhalasztják a háztartások.
Tavaly az egy háztartásra jutó kiskereskedelmi vásárlás 694 ezer forint volt, 1,9 százalékkal több, mint 2010-ben. A vásárlási gyakoriság viszont 4,5 százalékkal, évi 294-re csökkent, így egy vásárlásra 2372 forint költés jutott. Ez utóbbi 6,8 százalékkal több, mint a 2010. évi - ismertette az adatokat Vella Rita.
Kozák Ákos megjegyezte, hogy a kiskereskedelmi értékesítés összege önmagában megtévesztő, mivel akkor valós a növekedés, ha az eladott áru mennyisége is nő. A magyar kiskereskedelemben a saját márkás termékek aránya 27 százalék, ez kiugróan magas a környező országokhoz képest. Tavaly minden elköltött 100 forintból 26 forintért akciós terméket vásároltak a fogyasztók.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.