Buszokat gyártana a fővárosnak a Kravtex-Kühne-cégcsoport, amennyiben megindul a buszos személyszolgáltatás kiszervezése. Egyelőre még raktárra készülnek a tavaly már Budapesten tesztelt járművek.
A győri Kravtex-Kühne cégcsoport kész arra, hogy akár 300 saját gyártású autóbusszal személyszállítási szolgáltatásra vállalkozzon Budapesten és ezzel bekapcsolódjon a BKV-nál megindult kiszervezési programba – közölte csütörtökön Krankovics István, a magyar tulajdonban lévő csoport ügyvezető igazgatója az MTI-nek. A tavaly több mint egymilliárd forint adózás előtti nyereséget elért cégcsoport a cégvezető szerint megfelel azoknak a feltételeknek, amelyek birtokában járműveivel személyszállítási szolgáltatásra vállalkozhat a fővárosban.
Krankovics a hvg.hu megkeresésére elmondta, hogy a cég vár a Budapesti Közlekedési Központ pályázati kiírására, amely tisztázza, hogy milyen keretek között lehet jelentkezni a fővárosi autóbuszos személyszállítási feladatok ellátására. A Kravtex gyártóként készen áll arra, hogy az általa fejlesztett buszok fussanak Budapest utcáin, és adott esetben akár tagként is csatlakozna a feladatot felvállaló konzorciumhoz. A képbe a Kravtex akár úgy is belekerülhet, hogy a Volán-vállalatok Nemzeti Közlekedési Holdingba szervezésével volános buszok jelennek meg a fővárosban. A Volán-társaságok ugyanis 900 darab Credo típusú Kravtex-buszt használnak összesen.
"Jelenleg raktárra dolgozunk, főként a Volánok várható megrendeléseire számítunk. De megkezdődött az alacsonypadlós, kifejezetten a BKV-nak szánt buszok alvázainak beszerzése és gyártása is" - mondta a hvg.hu kérdésére Krankovics István. Megerősítette: megrendelés esetén azonnal el tudják kezdeni a gyártást, mivel a Citadelleket többször, többféle motorral és sebességváltóval is tesztelték a BKV-nél, ahol a fővárosi buszos személyszállításnak megfelelő minősítést is kapott. Egy 300 darabból álló széria legyártása és üzembe állítása két évet venne igénybe a mintegy 400 embernek munkát adó cégnek.
A cég kezdetben Ikarus autóbuszok, Rába motorok, futóművek és alkatrészeik exportjával foglalkozott, később használt Ikarus autóbuszok felújításával. Majd azt követően, hogy 1997-ben megvásárolta a mosonmagyaróvári Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Rt. többségi tulajdonát, cseh licenc alapján, Credo néven saját buszok gyártásába és értékesítésébe fogott. A Kravtex-Kühne folyamatosan növelte a magyar beszállítók részarányát, és egyre nagyobb részarányban saját tervezésű típusokat mutatott be. A modelljei közül a Credo Citadell 12 után a Citadell 19 már teljesen saját fejlesztésű busz.
Sok busz kell, gyorsan
„Magyarországon jelenleg körülbelül 8000 busz van közforgalomban, és ebből legalább 4000 cserére szorulna a közeljövőben, mivel az élettartamuk már most meghaladja a gazdaságosan üzemeltethető kort, vagyis több mint 12 éves” - mondta a hvg.hu-nak Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetsége (MABUSZ) elnöke. A csőd felé tartó BKV-nál pedig kifejezetten a buszszolgáltatás van a legnagyobb gondban, mint ahogy ezt korábban szintén megírtuk.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke tavaly ősszel a hvg.hu-nak még azt mondta, szerinte illuzórikus, hogy egy vállalkozó 300 darabos flottával jelentkezzen be, mert egy akkora bekerülési összeg (15-20 milliárd forint) mellett kétséges, vagy legalábbis lassú a megtérülés. Ehhez képest decemberben a BKV igazgatósága legalább 500 új busz forgalomba állításáról készített előterjesztést.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.