Gazdaság Bogár Zsolt 2012. február. 23. 06:30

Malév: már csak a leányokra érdemes figyelni

Tízmilliárdos értéket lehet megmenteni a legnagyobb Malév-leányvállalatok működésének biztosításával. Ugyanennyi érték persze el is tűnhet. Elég, ha nem elég gyors és szakszerű az operáció.

A Malévban jóformán semmilyen érték nem maradt a bérkötelezettségek kis részét fedező készpénzen és irodai eszközökön kívül, csupán adósság, amit Varga Jenő felszámolóbiztos 120 milliárd forint fölötti összegre taksált.

Igazából a legnagyobb feladvány, hogy a Malév leányvállalatai közül hogyan lehetne megmenteni a működőképeseket, különösen, ami a legéletképesebbet és legnagyobbat, az Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft.-t (ACE) illeti.

Speciális szaktudás

Egy repülő állásideje a visszaút előtt nagyjából negyven perc: tíz-tíz perc az utasok ki- és beszállása. Mivel beszálláskor már nem illik a géphez nyúlni, a karbantartóknak húsz percük van, hogy elhárítsák az esetleges hibát.

Egy-egy döntés itt dollárezrekbe kerülhet: egy százötvenezer dollár értékű számítógépet a motorba akkor sem lehet szimplán visszahelyezni, ha kiderül, nem romlott el. Ekkor is el kell küldeni a gyártóhoz, amely harmincezer dollárért igazolja, hogy a számítógép működik.

Nem csoda, hogy a forgalmi karbantartásban (line maintenance) dolgozóknak legkevesebb kétévnyi tapasztalattal kell rendelkezniük, hogy döntési joguk legyen, egy csoportvezetőnek pedig tízéves szakmai múlttal, hogy aláírási joga lehessen – magyarázza a Malév műszaki karbantartó leányvállalatát jól ismerő forrásunk.

A hibákat ezer dollárokban számolják
Túry Gergely

A Malév február 3-i leállását követően javarészt erről a területről bocsáthatnak el 250 munkatársat. Ők otthon várják, hogy mi lesz velük, ezalatt csak a törzsbérüket kapják. Mivel a forgalmi karbantartás 95 százalékban a Malév-gépek gyors ellenőrzésével kapcsolatos, ezért az itt dolgozóknak a helyzete a legbizonytalanabb, elhelyezkedniük nem lesz egyszerű.

Életképes üzletág a hangárban

Szerencsésebb helyzetben vannak azok, akik a hangárkarbantartásban (base maintenance) dolgoznak. Esetükben a tevékenységnek csak a tíz százaléka kötődik a Malévhoz, a megrendeléseik nagy részét (protokoll szerinti felülvizsgálatok, nagyobb javítások) a piacról szerzik. Az ACE-stáb műszaki kultúrájának nagyon jó a híre, és árai is versenyképesek, miután az élő munkaóra díja még mindig olcsóbb, mint nyugat-európai versenytársaiké.

A százszázalékos Malév-tulajdonban lévő ACE forrásunk szerint stabilan 12-15 milliárd forint körüli árbevételű cég volt, és a hangárkarbantartás hoz is annyit, hogy a kieső részleg kioperálásával (nagyjából feleakkora árbevétellel) megéljen a piacon. 2008 és 2010 között ugyan 16,2 milliárdról 10,7 milliárdra csökkent az árbevétele, és 2010-ben is 1,6 milliárdos veszteséget „termelt” a Malév számára. De forrásunk szerint ennek inkább az volt az oka, hogy a Malév veszteségének egy részét a cégcsoporton belül „szétterítették”, hogy kicsivel jobban nézzenek ki az anyavállalat nem túl fényes pénzügyi adatai.

A földi kiszolgálással foglalkozó Malév Ground Handling nehezebb helyzetben van, hiszen jóval nagyobb a kitettsége a felszámolás alatt lévő légitársasággal szemben. (Lásd erről keretes írásunkat.) Kulcskérdés, hogy értékes vagyonelemek, különösen a milliárdos árbevételű cégek ne maradjanak a Malév alatt, amikor megszűnik. Ezt a felszámolóbiztosnak kell garantálnia; persze, többféle forgatókönyv elképzelhető.

Könnyen kimúlhat

A 700 főt foglalkoztató Malév Ground Handling Zrt. (MGH) a Malév leállása miatt a dolgozók háromnegyedét kénytelen volt állásidőre küldeni. A közvetlen megrendelések hatvan százaléka származott a Malévtól, de például voltak olyan kölcsönös előnyökkel járó megállapodások is, melyek garantálták, hogy ha egy légitársaság Ferihegyen az MGH-val dolgoztat, akkor cserében a Malév is annak a légitársaságnak a földi kiszolgálóját bízza meg a gépei kiszolgálásával az ő bázisrepterén. Ha ezeket a megbízásokat is beleszámoljuk, akkor a kitettség 75-80 százalékos is lehet. Az MGH-ra egyébként a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt (MNV) zálogjoga van bejegyezve, miután az MNV 2010. április és július között nyújtott 9,2 milliárdos kölcsönének egy repülőgépen kívül az MGH részvénycsomagja volt a fedezete.

 

A helyzetet bonyolítja, hogy a kölcsönt az MNV röviddel később tőkévé alakította, amit az Európai Bizottság szintén tiltott állami támogatásnak minősített. Magyarán az MGH-nak nem áll túl jól a szénája, főként, ha nem jön létre új nemzeti légitársaság. Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos egyébként az MGH-t is célkeresztbe vette: a jelenlegi vezérigazgató (aki egyben a Malév-csoport utolsó vezére is) által megkötött catering-szerződéseket találta gyanúsnak. Ha nem sikerül fennmaradnia az egyébként szintén tízmilliárd forint fölötti árbevételű cégnek, akkor a helyére benyomulhat a már partvonalon belüli legnagyobb konkurens, a Celebi, vagy még inkább a Sky Europe bezárása óta vegetáló és most esélyt kapó Mensies.

Zálogjoggal megterhelve

Az ACE-ra a Budapest Airport (BA) zálogjoga van bejegyezve, évekkel korábbi malévos tartozások miatt. Elképzelhető, hogy a BA a kintlévőségei fejében viszi az ACE-t. De ebben az esetben is az a valószínűbb, hogy továbbértékesíti, miután jellemzően a német többségi tulajdonos, a Hochtief nem tart meg semmit, ami nem a fő profilja. (Egyébként a reptereit is árulja.)

Ha az állam a budapesti központú polgári repülés folytatását tervezi, akkor a kiszolgáló tevékenységekre is oda kellene figyelnie. Ezeknek az újraépítése – akárcsak a Malévé - sokkal drágább, miután a munkaerő nagy részét a munkaerőpiac felszívta. Másrészt, ha az állam teljesen kiengedi a reptéri műszaki és földi kiszolgálói tevékenységeket a látóköréből, akkor ezek a cégek az árszabásukon keresztül is ronthatják egy esetleges jövőbeli nemzeti légitársaság versenyképességét. A kérdés egyelőre csak elvi, hiszen minden abba az irányba mutat, hogy üzleti alapon nem hozható létre új Malév. Azaz ebben az esetben egy politikai döntés ára drágul tovább.

Az ACE elengedésének logikus következménye az is, hogy nem lesz szükség hazai repülőgép szerelő- vagy repülőmérnök képzésre sem: ezen eddig talán csak a Kossuth Lajos Műszaki Középiskolában vagy a Műegyetemen tanuló diákok gondolkodhattak el.

Ha az államnak nem kell

Úgy tűnik, az államnak akkor is meg kell vennie az ACE-t, ha ő szeretné továbbadni. Érdeklődő egyébként feltehetően lenne: a német Lufthansatechnik Ferihegyen az ACE bázisán nőtt ki, ma két hangárban dolgozik, akárcsak az ACE, amely a hangárokat a reptértől bérli. De olyan független, vezető repülőkarbantartó cégek figyelmét is felkeltheti a ferihegyi cég, mint a ma már arab tulajdonban lévő SR Technics Group vagy az ACE körül már korábban is legyeskedő Singapore Technologies Aerospace.

A Malév helyébe ugró és agresszívan terjeskedő vállalatok közül egyébként egyiknek sem az ACE a karbantartó partnere: a Wizzair a Lufthansatechnikkel dolgozik, a Ryanair pedig a Shannon Airporton javíttatja a gépeit, ami viszont nem túl jó ómen a cég jövője szempontjából.

Aeroplex: munka a hangárban
Túry Gergely

Ha a Lufthansatechnik tenné rá a kezét, az könnyen a cég bezárásához és a németek monopolhelyzetéhez vezetne, ami se a reptérnek, se a légitársaságoknak nem igazán érdeke. A Lufthansatechnik ráadásul nemcsak ezen a reptéren, hanem a régióban is megkerülhetetlen lenne. (Gazdaságossági szempontok azt diktálják, hogy a karbantartó bázis nem lehet messzebb 1-1,5 repülési időnél a gép állomáshelyétől.)

Egy biztos: az ACE-t minél gyorsabban ki kell menteni a Malév romja alól: információink szerint nyár végéig vannak a cégnek megrendelései, de már így is vesztett tendert amiatt, hogy a tulajdonosa ellen csődeljárás folyik. Varga Jenő felszámolóbiztos munkája jelentős mértékben annak alapján lesz minősíthető, hogy az idővel versenyfutásban működőképes alapokat tud-e teremteni az ACE-nak, másodsorban pedig a Malév Ground Handlingnek. Nyilván nem lesz egyszerű dolga, hiszen a kérdések egy része a legmagasabb szinten dől majd el.

Szállító kerestetik

Egy nagyságrenddel kisebb hal, mintegy 2,5 milliárdos árbevételű a Malév Air Tours, amely akár a legrosszabb esetben a forgalma felét is elveszítheti a Malév kiesésével. Ennek ellenére a cég jó eséllyel megmenekülhet, ha megtalálja az útjaihoz  a ki- és beutaztató légitársaságot. Mivel a leállás még a szezont megelőzően történt, vannak kapacitások a világban, ugyanakkor a légitársaságok is tisztában vannak a Malév Air Tours szorult helyzetével, hiszen megszervezett utakhoz kell biztosítani a légifuvart.

zöldhasú
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.