A drágább gázolaj sem csökkenti a keresletet a dízeles autók iránt – legalább is erre számít a Használtautó.hu szakportál, amellyel egyetért a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete is.
A portál közleményében arra alapozza álláspontját, hogy a jövedéki adó emelésének bejelentése óta nincs jelentős változás a keresletben, ami az üzemanyagok 20 forintos árkülönbsége esetén a jövőben sem valószínűsíthető.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Egyesülete elnöke szintén úgy vélte: középtávon biztosan nem csökken a dízelautók kereslete, már csak azért sem, mert szerinte a két üzemanyag közötti árkülönbség kiegyenlítődik, mint ahogyan történt ez már korábban is.
Szerdától hosszú idő óta a gázolaj átlagára ismét magasabb a benzinénél, most négy forint különbség. Az árolló november elejétől tovább nyílik majd azért, mert a gázolaj jövedéki adóját 13 forinttal megemelik, ami várhatóan további 16 forintos gázolaj drágulást hoz.
A gázolaj ára már korábban is meghaladta a benzinét, 2008 elejétől több mint egy éven keresztül ez jellemezte a magyar üzemanyagpiacot. A legnagyobb eltérés idején a gázolaj ára több mint 20 forinttal haladta meg a benzinét, ami - az akkori 300 forintos benzinárra vetítve - arányaiban jóval nagyobb eltérés volt, mint a novembertől várható különbség.
A portál közleménye szerint év eleje óta nincs lényeges elmozdulás a keresési arányokban: azok közül, akik keresésük során e két üzemanyagfajta szerint is szűrték a találataikat, 70 százalékban dízel-, míg 30 százalékban benzinüzemű személyautót keresnek. A portál közölte: ugyanakkor igaz az is, hogy az autót keresők kétharmada nem állított be üzemanyag-szűrőt, vagyis az autókeresés során az üzemanyagfajta messze nem kizárólagos szempont.
Fojt Attila pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy az azonos kategóriába tartozó benzines és dízel autó között körülbelül 20 százalékos a fogyasztási különbség az utóbbi javára. Minél magasabb kategóriáról van szó, az eltérés annál nagyobb, ezért mindez a dízelek irányába tolja el a keresletet.
Az elnök elmondta azt is: egy benzines és dízel autó átlagos szervizköltsége nem tér el lényegesen egymástól, a különbség csak akkor lesz nagyobb a dízeles kárára, ha mondjuk mindkét autóban hasonló alkatrész romlik el 50-150 ezer kilométer futás után.
A Használtautó.hu közölte: aki spórolni akar, annak továbbra is megéri gázolajjal üzemeltetni az autóját, mivel a dízelmotorok azonos teljesítmény mellett literben 15-20 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, mint benzines társaik.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.