Gazdaság MTI 2011. július. 21. 14:14

Oroszországtól várja a megváltást a Renault

A nyugat-európai piactól való függőségét csökkenteni igyekvő Renault a jövő autópiaca, Oroszország felé tekintget, ahol orosz partnere, az Avtovaz segíthet neki.

A Renault 6 százalékos piaci részesedésével a harmadik legfontosabb autógyártó Oroszországban, ahol az elmúlt évben 1,9 millió járművet adtak el. A francia cég 2016-ra 8 százalékos részesedést irányzott elő az orosz piacon, ahol addigra a várakozásoknak megfelelően évente több mint 3,5 millió kocsit értékesítenek.

A francia piacon gyengélkedő Renault Oroszországot tenné meg első számú felvevőpiacának. Egyes elemzők szerint ez a stratégia meglehetősen kockázatos, hiszen az orosz piac érzékenyen reagál a világgazdasági megingásokra, ahogy az a 2009-es összeomláskor is megmutatkozott.

AP

A Renault számításai szerint a siker kulcsa modelljeinek csábereje, valamint Oroszországban is jelen levő japán szövetségesének, a Nissannak, illetve a népszerű Ladát gyártó orosz Avtovaznak a segítsége lesz. A három vállalat együtt a piac 40 százalékának lefedésére törekszik - ebből 25 százalék lenne az Avtovazé. Elemzők ennél visszafogottabbak, és 2015-re 31,5 százalékos részesedést jósolnak a triónak.

A Renault jelenleg négy modellt szerel össze moszkvai üzemében, köztük van a Franciaországban Dacia márkanév alatt futó Logan és Sandero is. Összességében az olcsóbb kategóriák vezetik az eladási listát. A 2005-ben debütált Logan az ötödik legnépszerűbb autó lett Oroszországban.

A francia autógyártó a következő évektől fokozatosan bővíti kínálatát, de az új modelleket már nem Moszkvában szerelik majd össze, hanem az Avtovaz Togliattiban található üzemében, ahol a Renault, a Nissan és az Avtovaz közös gyártósort hoz létre, amelynek kapacitása 2013-tól évi 300 000 gépkocsi lesz.

A három vállalat motorok és sebességváltók közös gyártását is tervezi. A szorosabb együttműködés az után valósulhat meg, hogy a Renault jobban megveti lábát az Avtovazon belül. A francia cég jelenleg 25 százalék + 1 részvény részesedéssel bír az Avtovazon belül, de 35 százalékot tervez, ami a Nissan 15 százalékos részesedésével együtt elég a többség megszerzéséhez. Mindezt az év végéig szeretnék megvalósítani - mondta Carlos Ghosn, a két csoport elnök-vezérigazgatója.

A válság során tapasztalt visszaesést követő fellendülésből nemcsak a Renault és a Nissan, de a Volkswagen, a Ford és a General Motors is szeretné kivenni a részét Oroszországban. Ugyanakkor az autógyártók lelkesedésében nemcsak a kereslet élénkülése játszik szerepet, de az a megfontolás is, hogy a terjeszkedéssel kikerülhetik a mértéktelenül magas vámokat.

zöldhasú
Hirdetés
Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.