Gazdaság Meixner Zoltán (hvg.hu) 2011. március. 29. 15:23

Az elitklub, ahová vágyunk: így osztják el az európai foci milliárdjait

Amikor a magyar válogatott Hollandia legjobbjaival csapott össze Amszterdamban, Európa-bajnoki selejtező mérkőzésen, nemcsak a megszerezhető három pont elosztása volt a tét, hanem végső soron rengeteg pénzé is. A futball körüli pénzosztásból persze nemcsak a nemzeti, hanem a klubcsapatok is kiveszik a részüket. Az alapelv ugyanaz: amelyik csapat sok érdeklődőt vonz, sokat kap, amelyik keveset, az alamizsnát.

A footballeconomy.com adatai szerint a húsz legnagyobb európai futballklub 2009-ben 1,9 milliárd eurót zsebelt be csak a televíziós jogdíjakból, ami az összes bevételük 44 százalékának felelt meg. Azaz a top 20 együttes bevétele 4,32 milliárd euró, nagyjából 1210 milliárd forint, klubonként mintegy 60 milliárd forint volt. Mivel kedd esti ellenfelünk játékosai szinte kizárólag ilyen – folyamatosan csúcsprodukcióra kényszerített – egyesületekben játszanak, a mieink meg szinte csak olyanokban, amelyek kívül vannak ezen a körön, az eredmény jó előre megjósolható. Azt szokták azonban mondani, hogy a labdarúgás nem volna a világ legnépszerűbb játéka, ha időről-időre ez a papírforma nem borulna fel. Csakhogy ami a pályán megtörténhet, az a fociüzletben kivételes esetnek számít. A gondos üzleti tervezés sokkal biztosabban hozza a profitot, mint a mégoly nagyszerű játékosokra épített csodás taktika a gólokat és a győzelmet. Miközben jó észben tartani, hogy a futballüzlet a szórakoztató játékra alapul, az UEFA (Európai Labdarúgó Szövetség) pénzügyeinek változásába belenézve gyorsan kiderül, hogy itt alig van tere a véletleneknek vagy a szerencsének.

UEFA

Lássuk először a nemzeti csapatokra épülő üzletmenetet. A 16 csapat részvételével zajló lengyel-ukrán rendezésű végső torna helyeiért 51 ország csapata küzd. Hogy a selejtezősorozat 240 mérkőzése mekkora bevételt hoz, arra nehéz volna becsléseket adni, mert a bevételek jelentős része a nemzeti szövetségeket gazdagítják. Országonként mások a jegyárak, a szponzori díjak és a legnagyobb tételt jelentő televíziós jogdíjak is. Az UEFA kimutatása szerint azonban a nemzetközi szervezet kasszájába is bőven jut a selejtezők során keletkező pénzből. Az összes bevételről azonban az UEFA nem adott közre összesítést az előző osztrák-svájci rendezésű Eb után sem. Ellenben pontosan lehet tudni, hogy mekkora bevételeket indukált maga az Európa-bajnokság.

A magyar csapat a hollandok budapesti elleni meccs után. Győzni megéri, időnként még veszíteni is
Stiller Ákos

Az „EURO 2008” kasszájában a végelszámolásánál 1,351 milliárd euró volt, ami 58 százalékkal több, mint a négy évvel korábbi portugáliai torna összbevétele, és hatszor magasabb, mint amennyit a 2000-ben Belgiumban és Hollandiában lebonyolított Eb hozott. A közvetítési díjak 801,363 millió eurót tettek ki, ami 43 százalékos emelkedés jelent az előző tornához képest, ebből 687,484 millió euró Európából, a többi azon kívülről származott. A növekedést elsősorban azzal érték el, hogy a megállapodást piacról piacra kötötték meg, s nem egyetlen EBU-szerződés (Európai Műsorszóró Szövetség) keretében határozták meg. A kereskedelmi jogokkal kapcsolatos bevételek pedig a következők voltak: az Eb kiemelt partnereitől 140,806 milliót inkasszáltak, a további szponzoroktól 92,130 milliót, a nemzeti szurkolóktól 18,553 milliót. Különféle licencdíjakból 16,167 millió euró, apportokból további 21,993 millió euró folyt be. A legnagyobb növekedést a turisztikai és részvételi szolgáltatásokat kínáló látogatói csomagok értékesítésében érték el, hiszen a 155,087 millió eurós bevétel 417 százalékkal volt magasabb, mint Portugáliában. A jegyárbevétel 100,574 millió eurója 26 százalékkal haladta meg a négy évvel korábbit.

Az Európa-bajnokság 253 millió eurós profitja azonban nem követte a bevételek szárnyalását, s csak 14 százalékkal teljesítette túl a Portugáliában rendezett torna 223 millióját, mert a költségek nagyon megugrottak. Sokkal nagyobbak voltak az IT- és kommunikációs költségek, többe került közlekedés, és az általános szolgáltatásokra is több ment el. Továbbá sokkal több pénzt (425 millió eurót) különítettek el közös célokra, például a futballal kapcsolatos fejlesztéseket támogató HatTrick programra (az MLSZ Telkiben lévő edzőközpontja is innen kapott támogatást), sőt, még a Nemzetközi Vöröskeresztnek is adományoztak 2 millió eurót.

A résztvevő országoknak összesen 184 millió eurót osztottak szét. A legtöbbet természetesen az Európa-bajnok spanyolok tették zsebre, 23 millió eurót. De a görögök (pedig nekik semmi nem jött össze az Alpokban), egyetlenként meccsprémium nélkül zárva is 7,5 millió euróval (ami több mint 2 milliárd forint) gazdagabban térhettek haza.

[[ Oldaltörés (Folytatás: Miből van pénze az UEFA-nak, és mire költi?) ]]

Az elmúlt szezonban az UEFA-nak nem volt nagy nemzetek közötti versenye, hiszen a válogatottakat és öt kontinens focirajongóit a világbajnoki küzdelmek kötötték le. Azt gondolhatnánk, hogy ilyen körülmények között az európai szövetség bevételei lényegesen szerényebbek, mint a legutóbbi Eb évében. Csakhogy míg 2008-ban a szervezet teljes konszolidált bevétele 1 595 millió eurót ért el, az elmúlt évadban viszont alig kevesebb, 1 515 millió euró volt, a jelenlegiben pedig már 1 749 millió euróra számítanak. Ez a változás abból adódik, hogy az Eb-rendezés évében a kiadások nagyon magasak voltak, utána viszont a Bajnokok Ligája és az Európa Liga bevételei jelentősen megemelkedtek, sőt, az elmúlt szezonban is, de az ideiben még inkább, az Eb-selejtezők bevételei is fontos tételt jelentenek.

UEFA

A klubvetélkedések bevételeinek emelkedése a marketingrendszer átalakításából és a sorozat csoportküzdelmeinek meghosszabbításából származott. Ennek eredményeként a Bajnokok Ligáján keresztül az UEFA 1,1 milliárd eurós bevételre tett szert, amiből 757 millió eurót szétosztott a csoportküzdelmekbe bekerülő 32 csapat között, és további 42 milliót juttatott a playoffba bekerülő 20 csapatnak. Az UEFA Kupa helyére lépő Európa Liga 48 csapatos küzdelmei összesen 196 millió euró bevételt generáltak, amiből 147 milliót visszaosztottak a kluboknak.

Csoda-e, ha Csányi Sándor, a Magyar Labdarúgó Szövetség elnöke programjában meghirdette (nyilván Michel Platini UEFA-elnök futballüzletben elért sikerei is inspirálhatták), hogy 2020-ig a szövetségen keresztül 238,7 milliárd forint áramlik majd a hazai labdarúgásba, s ebből 4-5 ultramodern stadion, 8-9 nemzetközi kapcsolatokat ápoló akadémia jön létre, mert enélkül se nagy foci nem lesz Magyarországon, se nagy osztozkodás. Pedig Európában látnivalóan mindkettő jól megy.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Mátraházi Zsuzsa 2025. január. 10. 19:30

Sabján Adrienn kajatortacukrász: „Olyasmit nem vállalok el, amit jobb, ha nem látnak a hűtőbe bekukucskáló gyermekeim”

Jól fizető szakmából piaci szempontból a legrosszabbkor váltott, mégis sikerre vitte vállalkozását. Furcsán indult, de a hermelintorta sem fogott ki rajta. Megküzdött „véres” feladattal is, de nemet mondott a szülést ábrázoló tortára. Elárulja, hogy már nem igazán szereti az édességet, de persze mindent megkóstol, amit készít, és a versenytársak termékeit is elemeznie kell. HVG-portré.