2011. február. 08. 14:17 hvg.hu Utolsó frissítés: 2011. február. 08. 14:13 Gazdaság

A Fiat vezére Amerikába vinné a cégközpontot

Furcsa ügy borzolja az olasz kedélyeket. A Fiat konszern operatív irányítója a fejébe vette, hogy a cégközpontot áthelyezi az amerikai autófővárosba, Detroitba. Az Itáliai mágnások egy része, beleértve a cég elnökét, erről hallani sem akar.

A Financial Times címlapon számolt be róla, hogy Sergio Marchionne, aki egy személyben a Fiat és a Chrysler vezérigazgatója, Olaszország-szerte nagy vihart kavaró javaslatot tett, amely szerint a cég központját Torinóból áthelyezné az Egyesült Államokba, s mindehhez a Chrysler az USA kormányától egyedi feltételek mellett kapna kölcsönt. Marchionne szándékai egy hónappal azután derültek ki, hogy megszületett a munkaügyi megállapodás a Fiat zászlóshajójának számító torinói gyáregység jövőjéről. Eszerint az üzem termékeiket nem helyezik ki az olcsóbb gyártás miatt sem Észak-Amerikába, sem a kelet-európai régióba.

Sergio Marchionne kamerák kereszttüzében a milánói tőzsdén a Fiat Industrial részvényeinek bevezetésekor, idén január 3-án. Amerikai álom
AP

 Az olasz ipari és üzleti élet vezetői vezetők úgy tartják, mivel a Fiat az olasz ipar meghatározó szereplője, Marchionne bármely döntése, amely az autógyár helyzetét rontaná, katasztrofális következményekkel járhat az ország amúgy is gyengélkedő külföldi befektetői megítélésére.

Vasárnap, John Elkann a Fiat elnöke megkísérelte némileg oldani a bejelentés miatt kialakult feszültséget azzal, hogy idézte a torinói polgármestert: „bármilyen fúziós ügylet születne a Chryslerrel, Torino marad a Fiat európai központja.” Jóllehet, a JD Power statisztikai cég múlt pénteki San Franciscó-i fórumán Marchionne még azt mondta, két-három éven belül a Fiat egyesülhet a Chryslerrel, és áthelyezheti a központját a tengeren túlra.

A Fiat

Giovanni Agnelli által 1899-ben alapított Fiat (Fabbrica Italiana Automobili Torino),  olasz ipar büszkesége. Olyan olasz márkák tartoznak hozzá többek között, mint az Abarth, az Alfa Romeo, a Ferrari, a Lancia, az Irisbus, az Iveco, a New Holland, a Maserati, a Zastava, a Magneti Marelli és maga a Fiat. A cég forgalma tavaly megközelítette a 36 milliárd eurót, ami 179 millió eurós profithoz volt elég a válás utáni kilábalás évében. A cég majd 130 ezer alkalmazottat foglalkoztat.

Az olasz közjóléti miniszter telefonon egyeztetett az autógyár vezérigazgatójával, majd kijelentette, a jövőbeni tervekkel kapcsolatban még semmi nem dőlt el. A Fiatnak olasz vállalatnak kell maradnia, torinói központtal. Marchionne elképzeléseinek mindezek ellenére akadnak támogatói is. A Fiat régebbi banki partnerei várakozásokkal tekintenek az olasz vezérigazgató törekvései elé, aki köztudottan nem titkolja csalódottságát az olasz bürokráciával és a munkavállalói oldallal kapcsolatban, s karcsúsítani kívánja a Fiat tevékenységét Olaszországban. Elsősorban azzal, hogy a csoport irányítását belátható időn belül áthelyezné Detroitba.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.