Megfordult az autópiaci trend: már a használtat viszik készpénzért
Bár már tavaly is hatalmasat esett az autópiac, az idén még ehhez képest is csaknem harmadával csökkenhetnek az új autó eladások. Az előrejelzések szerint a használtautók értékesítése azonban 2010-ben csak tíz százalékkal esik.
A válság hatására a fogyasztói igények és a vásárlási szokások is átalakultak. Amellett hogy most sokan csak használt autót engedhetnek meg maguknak, az ár-érték arány is jóval fontosabb lett, és a vásárlók is tájékozottabbak, mint korábban – értékelte a piaci helyzetet Kozma Gábor a Lombard Lízing Csoport hálózati igazgatója.
Az elmúlt évek újautó-eladásainak csökkenése komoly hiányt idézett elő a használtautó-kínálatban is, ráadásul a vásárlási kedv is csökkent. A használtautó eladások volumene emiatt szintén lecsökkent, de mégsem olyan drasztikusan, mint az újautó értékesítés. A 2010-es előrejelzések szerint a tavalyihoz képest csaknem 29 százalékkal esik majd vissza éves szinten az új személyautók értékesítése, miközben a használt járműveké alig tíz százalékkal. „A hitelfelvevők száma 2010-ben szintén tovább csökkent, 30 százalékkal az előző évhez képest, s a készpénzes vásárlások még inkább előtérbe kerültek” – mondta Kozma Gábor.
A törvényi változások hatására, például a hitelhez jutás feltételeinek jelentős szigorodása miatt egy másik korábbi tendencia is jelentősen megváltozott: hitel helyett a vásárlók sokkal inkább a lízinget részesítik előnyben. „A vásárlók java azért dönt inkább a néhány éves járművek mellett, mert az újat manapság kevesebben engedhetik meg maguknak, s a hitelkonstrukciók is kedvezőtlenebbek, mint korábban” – fejtette ki az igazgató.
Miközben az új autók értékesítésében már tavaly is a flottaeladások domináltak, idén év végére pedig ez az arány megközelítheti az összes eladott új autó 70 százalékát, a használtautó-piacon viszont továbbra is szinte kizárólag magánszemélyek vásárolnak.
Míg korábban főleg az egyéni igények határozták meg az autóvásárlást, addig mára az „ár-használhatóság-praktikum-fenntarthatóság” négyese a döntő: a vásárlók főleg a sokat bíró, keveset fogyasztó, kedvező árfekvésű autókat keresik. Magyarországon az amerikai trenddel szemben a fiatal, keveset futott, kis motorral szerelt, rendezett származási- és szerviz-hátterű, lehetőleg magyarországi első-üzembehelyezésű autók a legkeresettebbek. Annak ellenére, hogy ma már egyre többet hallani a környezettudatos autóhasználatról, az autóértékesítéseknél a környezettudatosság jelenleg sem hazánkra, sem a régió országaira nem jellemző.
A hibrid autók ma még elsősorban az Egyesült Államokban divatosak, amit az ottani támogatások és kampányok is erősítenek. Míg az USA-ban például külön szervízhálózatok alakulnak hibrid autók javítására, és könnyedén találunk bioetanol meghajtású autókhoz kiépített kúthálózatokat, addig nálunk ez egyelőre alig jellemző. „A hazai kereslet általában két csoportra osztható: vagy a jó állapotú, szervizkönyves, vélhetően biztosan karbantartott, 3-5 éves átlagos futásteljesítményű, vagy az ötszázezer- egymillió forint közötti ársávba tartozó, még elfogadható állapotban lévő autót keresik az ügyfelek” – összegezte a tapasztalatokat Kozma Gábor. „Mivel az első csoportból szinte alig van elérhető darab, a vevők kompromisszumra kényszerülnek, és itt jelennek meg a flottaparkos, magas kilométer futású, ámde legalább valamilyen szinten biztosan karbantartott autók.” – tette hozzá a szakember.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.