Javult a kelet-európai autópiac
Októberben 1 061 977 új autó kapott rendszámot Európában, 16,1 százalékkal kevesebb, mint tavaly októberben - jelentették az európai autógyártók szövetségében (ACEA) kedden.
Nyugat-Európában 17,5 százalékkal 992 075-re csökkent az új autók értékesítése éves összehasonlításban, az EU új tagországaiban ellenben 12,4 százalékkal 69 902-re gyarapodott. Tavaly ilyenkor éppen fordított volt a helyzet - Nyugat-Európában nőtt, Kelet-Európában még csökkent az értékesítés -, csakhogy azóta véget értek a vásárlást segítő kormányzati támogatások, az úgynevezett roncsprémium-programok.
Az ACEA tudomása szerint Magyarországon 3569 új kocsi kapott rendszámot októberben, 6 százalékkal több, mint tavaly októberben. Tavaly októberben 72,4 százalékos visszaesést jegyzett fel az ACEA Magyarországon éves összevetésben. Az első tíz hónapban 37 289 új kocsit vásároltak Magyarországon, ez még 28,9 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál, az ACEA adatai szerint, de javulás ahhoz képest, hogy a tavalyi első tíz hónapban 60,8 százalékos volt a visszaesés az egy évvel korábbihoz képest, az ACEA akkori statisztikája szerint.
Az EU új tagországaiban az első tíz hónapban 641 559 új kocsi talált gazdára, 7,8 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első tíz hónapban, amikor 29,6 százalékos volt az éves csökkenés. Nyugat-Európában pedig 10.987.002 új autó kelt el, 4,8 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első tíz hónapban, amikor 3 százalékos volt a visszaesés éves egybevetésben.
A múlt hónapban a Volkswagen autóeladásai az összes márkájából átlagosan 11,3 százalékkal csökkentek Európában, de ezen belül az Audi márkáé 2,1 százalékkal nőtt éves összehasonlításban, 50 395-re. A piaci részarányát 4,9 százalékra növelte a csoport a tavaly októberi 4,0 százalékról. Az Audi az első tíz hónapban 505 601 kocsit adott el Európában az ACEA szerint, 0,5 százalékkal többet a tavalyi első tíz havinál. A második számú európai autógyártó csoport, a francia PSA Peugeot Citroen értékesítése 19,7 százalékkal,a Renault-é 17,9 százalékkal esett vissza.
Romlott a Ford és a GM európai értékesítése is, sőt, a távol-keleti gyártóké is, kivéve a japán Mitsubishit, amely 43,2 százalékkal 8800-ra növelte eladásait Európában. A Suzuki októberben 14751 autót adott el Európában, 23,9 százalékkal kevesebbet, mint tavaly októberben - a piaci részaránya 1,4 százalékra csökkent 1,6 százalékhoz képest -, az első tíz hónapban pedig 24,7 százalékkal 157 012-re csökkent az értékesítése.