Magyar előretörés a régió 500-as vállalati toplistájában
Megjelent a Coface csoport és a Manager magazin régiós vállalati toplistája. Az 500 céget számláló rangsor azt mutatja, hogy a válság komoly hatással volt a cégek életére. A magyar nagyvállalatok jól jöttek ki a régiós pozícióharcból.
A válság lenyomata című összeállítás szerkesztői a kelet-közép-európai vállalatok top 500-as listáját 13 ország – Bulgária, Csehország, Észtország, Horvátország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna –cégeinek árbevétele alapján állították össze. A toplistában szereplő 500 cég összesített árbevétele 2009–ben 17 százalékkal csökkent. A legkisebb visszaesést átlagosan a szlovén cégek produkálták, míg a legnagyobbat a szerb társaságok szenvedték el. Magyarország javított a top 500-ba bekerült cégek számát tekintve, s a tavalyi harmadik helyről a másodikra lépett elő.
A 25 legnagyobb régiós cég
|
A toplistában szereplő cégek országok közötti megoszlása jelentősen változott. A vállalatok számát tekintve a román, a szerb, a magyar és a bolgár cégek száma emelkedett, míg a lengyel, a cseh, az észt, a litván, a lett, a szlovák és az ukrán cégek száma csökkent. A top 500 vállalat 28 százalékát Lengyelország adta, a második hazánk (17 százalék), a harmadik Csehország (14 százalék), a negyedik helyen pedig Románia áll 10 százalékos részesedéssel. A legnagyobb növekedést Románia érte el azzal, hogy a top cégek tíz százalékát immár ők adják, számuk 48-ra emelkedett, míg 2008-ban csak 14-en voltak. Dinamikus növekedést mutatnak a bolgár cégek, is számuk 6-ról 18-ra emelkedett.
„Látható, hogy az unióhoz később csatlakozó országok a vállalatai közül egyre több kerül fel az ötszázas listára. A mostani lista azt is jól mutatja, hogy a magyar exportáló cégeknek komoly lehetőségiek vannak a régión belül, hiszen egyre több potenciális partner és persze versenytárs jelenik meg a térség országaiban. A tavalyi számokban ott van a válság hatása, hiszen a listán szereplő 500 cég együttes árbevétele 2008-ról 2009-re 17-18 százalékkal csökkent, ami igen nagy arány. Azoknál a cégeknél, melyekkel mi közvetlenül is dolgozunk, 20-30 százalékos forgalomcsökkenést észleltünk. A válság ugyanakkor olyan kilengéseket okoz, hogy ezeket a számokat nehéz megfelelően értékelni és nehéz megmondani, hogy hogyan változnak e vállalatok a jövőben. Ugyanakkor a társaságok úgy kétharmada stabilan tartja a helyét” – fejtette ki Kárpáti Gábor, a Coface ügyvezetője.
Az iparágak közül a teljes árbevétel mintegy huszonöt százalékát az olajipari és az energiaszolgáltató cégek termelik meg. Míg egyes szereplők árbevétele akár 30 százalékkal is visszaesett, mások stabilan őrzik pozíciójukat. A top 500 további iparági megoszlását vizsgálva látható, hogy a vállalatok 11 százaléka termelő tevékenységet folytat, további 11 százalék kereskedelemmel foglalkozik, míg 6-6 százalékuk a telekommunikációban, a vegyiparban és a gyógyszeriparban érdekelt. Idehaza az olajipari cégek és az energiaszolgáltatók hasonló arányt képviselnek (25 százalék) ám nagyobb számban jelennek meg a kereskedők (14 százalék) és az elektronikai és vegyiparban tevékenykedők (9-10 százalék).
Az első tíz társaság között egy új cég jelent meg: a Nokia Komárom Kft., amely a kilencedik helyen jelent meg. A Nokiát mindig is hiányolták az elemzők, súlyuk valószínűsíthető volt, adataik azonban eddig nem voltak nyilvánosak. Idén itthon az adatok az interneten is hozzáférhetők, valamint a törvény is szigorodott az adatszolgáltatással kapcsolatosan, többek között ez állhat a magyar cégek számának növekedése mögött. Az élen a legnagyobb előrelépést a Fiat Auto Poland S.A. tudja felmutatni: a 15. pozícióról a 6. helyre lépett előre a társaság, miközben árbevételét is képes volt növelni. A két legnagyobb vállalat stabilan megőrizte pozícióját az olajszektorból kikerülő PKN Orlen 15 milliárd és a MOL 11 milliárd euró bevétellel azonban mindketten a 2008 eredményükhöz képest jelentős forgalomcsökkenést szenvedtek el.
A top 500-as lista 83 magyar cégéből tizennyolc szerepel az első százban, tizenhárom az első ötven között. A legnagyobb tíz vállalat közé pedig három magyar cég került be, a Mol, a Nokia valamint az Audi. A magyar negyedik helyet a GE Hungary Ipari és Kereskedelmi Kft. szerezte meg, összesítésben pedig a tizenhetedik a régióban és ezzel nagyot lépett előre a tavalyi negyvenegyedik helyről.
Az első tíz magyar vállalat között szerepel olaj- és gázipari (E. ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt.), elektronikai (Samsung) és egy kereskedelmi cég is (Tesco Global Áruházak), azonban ebből a körből kiesett egy autógyártó (Magyar Suzuki Zrt.)
Top tíz magyar vállalat
|
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.