2010. október. 05. 16:17 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. október. 06. 10:38 Gazdaság

Az olcsó előfizetési csomagok átrendezik a magyar távközlési piacot

Csökkenő árakra, megszűnő különálló előfizetésekre, fejlődő internetpiacra és erősödő versenyre lehet számítani a magyar telekommunikácós és multimédia-piacon a következő 2-3 évben – állítja az Invitel elemzése.

Jelenleg a háztartások 38-40 százalékának van internetelőfizetése. Ez az arány két-három éven belül 47 százalékra emelkedik, és közelebb kerülünk az európai átlaghoz, amely jelenleg 65 százalékos. Egy év alatt megduplázódott a mobilinternet-előfizetések száma hazánkban, miközben az ADSL-penetráció is tovább nőtt. Bár érzékelhető, hogy évről évre egyre többen lesznek, akik előnyben részesítik a mobilinternetet, az elemzések azt is mutatják, hogy az „otthoni ADSL-előfizetések aránya egyelőre nem fog drasztikusan csökkenni, mivel az asztali gépeket még nem fogják leváltani a hordozható számítógépek, illetve az ADSL kapcsolat még mindig magasabb sávszélesség elérését teszi lehetővé. Tovább terjedhetnek a kényelmesebb és jobb minőségű televíziózást lehetővé tévő internetalapú tv-technológiák (IPTV) és a csomagban árult lakossági előfizetések (TV, ADSL, telefon, mobilinernet), amit az olcsóbb előfizetési árak és a kényelmesebb ügyintézést hoznak magukkal” – vélekedik az Invitel.

„Az unió fejlettebb országaiban, de még a régiós országokban is magasabb a lakossági internetelőfizetések aránya, mint hazánkban. A piac dinamikusan nő, így az év végére várhatóan a háztartások újabb 4-5 százaléka csatlakozhat majd otthonról is a világhálóhoz. De az is megfigyelhető, hogy az eddigi szolgáltatási portfóliók átalakulnak, az ügyfelek közül egyre többen ismerik fel: megéri, ha ugyanannál a szolgáltatónál fizetnek elő több dologra is, elsősorban azért, mert olcsóbb, rugalmasabb és kényelmesebb” – mondta Zsembery György, a társaság vezérigazgató-helyettese.

Tavaly a magyarországi háztartások 38-40 százalékának volt internetelőfizetése, amivel az európai országok között az utolsók között vagyunk, ám sávszélesség tekintetében jól állunk, mert szinte mindenhol 2 Mbp/s feletti az internetlefedettség, s ebben vezetjük a mezőnyt. Az Invitel úgy látja, hogy az internetpenetráció további növekedésének mozgatórugói várhatóan a csökkenő árak, a csomagban árult szolgáltatások, az IPTV és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások lesznek.

Mivel a szolgáltatók egyre olcsóbb ajánlatokkal állnak elő, azok is megengedhetik majd maguknak az internetet és egy jobb szolgáltatásokat tartalmazó tévéelőfizetést, akik eddig nem gondolhattak erre. A távközlési cég elemzése szerint a következő években egyre többen lesznek, akik az IPTV mellett döntenek majd, elsősorban a kényelmi szolgáltatások és a technológiában rejlő jelentős fejlesztési potenciál miatt.

„Néhány éven belül akár már oda is eljuthatunk, hogy személyre szabott televíziós műsorokat nézünk, a tévékészüléken internetezünk, esetleg mi választjuk ki, hogy milyen kameraállásból nézzük végig a Forma 1-et. A technológia kétirányú kommunikációt (interakciót) tesz lehetővé a felhasználó és a szolgáltató között (de akár két felhasználó között is), így főleg az ezekre épülő szolgáltatások, például az online játékok, online webshop, időjárásjelentés, chat- illetve más ’social média’ szolgáltatások megjelenése is várható a közeljövőben” – mondta Fejes Tibor, az Invitel igazgatója.

Napjainkban a magyar háztartások 27 százaléka, azaz 1,1 millió háztartás fizet elő legalább 4 távközlési szolgáltatásra. Általánosságban elmondható, hogy a különböző szolgáltatásokat legtöbbször nem egy szolgáltatótól veszik igénybe. Ez komplikáltabbá teszi az ügyintézést és drágább is, mintha egy szolgáltatót választanánk. A legtöbb szolgáltató azokban a háztartásokban van jelen, ahol fix telefon-, tévé-, internet- és mobiltelefon-előfizetés is van. Ezeknek a háztartásoknak a háromnegyede legalább három szolgáltatóval áll kapcsolatban. A kutatások azt mutatják, hogy a következő években akár több mint 1 millió ügyfél válthat, vagy fizethet elő újonnan valamilyen telekommunikációs szolgáltatáscsomagra. Ehhez a legnagyobb motivációt az árkedvezmény jelenti. A felmérések szerint 20-30 százalék kedvezmény adhat elég erős motivációt ahhoz, hogy egy szolgáltatóhoz vigyék az ügyfelek minden előfizetésüket (tévé, internet, telefon, mobilinternet). Az árkedvezményen kívül a havi egyetlen számlából adódó egyszerűbb számlázás, illetve a gyorsabb és kényelmesebb ügyintézés is sokakat motiválhat.

zöldhasú
Hirdetés