2010. szeptember. 10. 13:00 MTI Utolsó frissítés: 2010. szeptember. 10. 17:11 Gazdaság

Londoni elemzők: az IMF nélkül is költségvetési fegyelem kell

Magyarországnak az adósság stabilizálásához újabb IMF-program nélkül is legalább olyan költségvetési megfontoltságot kell tanúsítania, mintha lenne megállapodása a valutaalappal − áll londoni felzárkózó piaci elemzők pénteki helyzetértékelésében, amely szerint hosszabb távra szóló költségvetési tervezés nélkül Magyarország elvesztheti hozzáférését a piaci finanszírozáshoz.

A Goldman Sachs (GS), a világ egyik legnagyobb pénzügyi szolgáltató csoportja a magyarországi költségvetési és adósságkilátásokról Londonban kiadott − elsősorban az újabb IMF-megállapodás elvetésének lehetséges következményeire összpontosító − tanulmányában azt írja: új IMF-program nélkül a kormánynak a jövőben még kevesebb mozgástere lesz a költségvetési szigor enyhítésére, az adósságszolgálat költsége valószínűleg emelkedni fog, a forint erősödési potenciálja gyengül, sőt rossz esetben a hosszú távú növekedés is alacsonyabb lehet.

E tényezők mindegyike meghatározó abban a kérdésben, hogy mekkora elsődleges államháztartási többlet szükséges az adósságráta legalább stabilan tartásához. Ezért az adóssághelyzet fenntarthatóságához, vagy akár az adósság csökkentéséhez az új kormány költségvetési politikájának legalább annyira megfontoltnak kell lennie, mint amilyen egy új IMF-megállapodás alapján lenne - áll a GS londoni elemzésében.

A tanulmány szerint a magyar költségvetés helyzete jelentősen javult 2007 óta, amikor az előző kormány államháztartási konszolidációs programot indított útjára. A pénzügyi válság 2008 végi elhatalmasodása ellenére − az IMF-EU-program feltételrendszerének megfelelően − a költségvetési szigor folytatódott, és az elsődleges államháztartási többlet az államadósság stabilizálásához szükséges szint felett maradt; ez a szint a Goldman Sachs számításai szerint Magyarország esetében a hazai össztermék (GDP) 0,3 százaléka.

Az IMF-EU-hitelkeret első részleteinek folyósítása és a devizatartalékok ezzel összefüggő emelkedése nyomán jelentősen mérséklődött a magyar adósságot terhelő kockázati prémium, biztosítva a piaci hozzáférést, és csökkentve az adósságszolgálat költségeit. Mindebben szerepet játszott az a feltételezés is, hogy a nemzetközi hitelezőktől igénybe vehető támogató finanszírozás a jövőben is Magyarország rendelkezésére áll.

Az újabb program elvetése azonban azt jelenti, hogy a jelenlegi kormánynak nem lesz hozzáférése olcsó vészhelyzeti finanszírozáshoz, és teljes egészében a piacról kell fedeznie finanszírozási igényeit - írja a tanulmány, amely szerint így az IMF és az EU lejáró hiteleinek piaci refinanszírozási költségei is magasabbak lesznek.
 
A GS elemzői szerint azokban az években, amelyekben a bankokra kirótt különadó már nem folyik be, és az alacsonyabb adószint miatt egyébként is csökkennek a bevételek, a kormánynak a strukturális eredetű deficit csökkentésével kell majd fenntartania az államháztartási egyenlegben szükséges elsődleges többletet. Ezt el lehet érni szerkezeti reformokkal, például a közszféra méretének lefaragásával, az egészségügy finanszírozásának átalakításával, vagy a szociális jogosultságok szűkítésével. Ehhez politikai akarat kell és hosszú távra szóló tervezés, valamint jól átgondolt, középtávú költségvetési terv.

Ezek megvalósulásának esélyei azonban csökkenhetnek az IMF-EU-hitelmegállapodáshoz járuló feltételrendszer és segítség nélkül, és ezen intézkedések elmaradása esetén az államháztartás elsődleges többlete az adóssághelyzet stabilan tartásához szükséges szint alá süllyedhet - áll a Goldman Sachs elemzésében.

Más nagy londoni befektetési bankok szerint ugyanakkor valószínűsíthető az újabb IMF-megállapodás megkötése.A UBS bankcsoport londoni elemző és befektetési részlegének pénteken megjelent térségi áttekintésében az áll, hogy a legutóbbi hivatalos nyilatkozatokból megítélhetően Magyarországra "jelentős nyomás nehezedhet az EU részéről" a jövő évi GDP-arányos államháztartási hiány 3 százalékra csökkentése érdekében. Az ehhez − valamint a tervezett adócsökkentések finanszírozásához − szükséges konkrét intézkedéseket azonban továbbra is homály fedi, jóllehet a UBS elemzői szerint az októberi önkormányzati választások után már több részlet várható.
 
Tekintettel a 2011-2012-ben esedékessé váló "hatalmas" törlesztési kötelezettségekre, valamint a jelenlegi ingatag külső környezetre, a UBS szakértői azzal számolnak, hogy a kormány az októberi választások után új elővigyázatossági megállapodás elérésére törekszik majd az IMF-fel és az EU-val.

A Cityben ugyanakkor továbbra is úgy vélekednek az elemzők, hogy a magyar kormány az októberi választások után - az EU és a piac nyomására - egyezségre fog jutni az IMF-fel. A JP Morgan csoport szakértői minap kiadott értékelésükben például úgy vélekedtek: még mindig van esély arra, hogy a magyar kormány megújítja a hitelmegállapodást az IMF-fel és az EU-val, amint az októberi választások lezajlanak. A JP Morgan elemzői szerint ugyanakkor a Magyarországra nehezedő piaci nyomás intenzívebbé válására lehet szükség a magyar kormány meggyőzéséhez arról, hogy fontos az IMF/EU-megállapodás megújítása.  

A Morgan Stanley bankcsoport londoni befektetési és elemző részlege befektetők számára e héten kiadott feltörekvő piaci makroáttekintésében azt írta, hogy az IMF elővigyázatossági hitelkeret (Precautionary Credit Line, PCL) néven nemrégiben létrehozott új kölcsönmegállapodási feltételrendszere - amelyre a UBS szakértői is utaltak pénteki elemzésükben - tökételes lenne Magyarország számára.

zöldhasú
Hirdetés