2010. augusztus. 16. 12:04 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. augusztus. 16. 12:13 Gazdaság

Jég, özönvíz, vihar: kárrekordok dőltek az idén

A hévégén a jég, az eső és a szél okozott újabb károkat: hétfő reggelig 263 kárbejelentés érkezett az Aegon biztosítóhoz. A jég, az özönvízszerű eső és a viharos szél leginkább Szabolcs és Veszprém megyét sújtotta. A biztosító idei összesítése szerint augusztus elejéig háromszor annyi kár keletkezett, mint egy szokványos évben.

A pénteki vihar elsősorban Veszprém megyében, a vasárnapi Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar és Szolnok megyében okozott újabb károkat: a viharos szél házakat rongált meg, fákat csavart ki. Ezek nyomán újabb 263 kárbejelentés érkezett az Aegonhoz, tovább növelve az idei szélsőséges időjárás okozta károkat.

A biztosító összesített statisztikája szerint az idén augusztus elejéig 70 614 meteorológiai kárbejelentés érkezett, ami háromszorosa az átlagos értéknek. Az átlagos viharkár 68 825 forint volt, miközben az árvíz családonként átlagosan 464 115 forint kárt okozott. Az idei rendkívüli időjárás új kárbejelentési rekordot hozott: május 17-én − egyetlen nap alatt − egy kisebb biztosítótársaságnál több hónap alatt szokásos − 7737 kárbejelentés érkezett. A telefonos ügyfélszolgálat egyébként naponta 5000 hívást kapott a viharok időszakában.

A biztosítótársaságok az elmúlt hónapokban versenyt futottak az idővel, és több intézkedést hoztak a kárügyintézés felgyorsítására. Az Aegon kárszakértői egy átlagos időszakban napi 6-8 kárt rendeznek, míg az elmúlt időszakban gyakran napi 20 káresetet is kezelniük kellett, s ebben csak kisebb segítséget jelent, hogy a károk egy-egy településre összpontosultak – mondta Vereczki András, az Aegon ügyfélkiszolgálásért és kárrendezési ügyekért felelős vezérigazgató-helyettese. Így sikerült elérni, hogy az átlagos kárrendezési idő − amely az Aegonnál „normál üzletmenetben” nem éri el az öt napot − a jelenlegi időszakban kevesebb, mint 2 nappal tolódott ki.

Az Aegon augusztusig összesen 4,144 milliárd forintot fizetett ki a vihar és árvízkárokra, ebből csak július hónapban 1,819 milliárd forintot utaltak az ügyfeleknek. Vereczki András szerint a mostani ítéletidő igazolta azt a korábbi döntést, hogy komoly súlyt kell fektetni a telefonos ügyfélszolgálat fejlesztésére. A társaság a nyáron rendkívüli intézkedésként 100 ezer forintra emelte a kisebb összegű károk esetén egyszerűsített eljárással – mindössze egy telefonbejelentés alapján – kifizethető kártérítés összegét. Így a károsultak egy része a bejelentést követően azonnal pénzhez juthatott. Május-júniusban összesen 20 ezer kárbejelentés esetén még a bejelentés napján megtörtént az átutalás. Ez a telefonon rendezhető, kisebb összegű károk 60 százalékának azonnali kifizetését jelenti.

Ám az ilyen, gyors utalásokra csak a kis és egyszerűbb károk esetében van lehetőség. A nagy kártérítést igénylő, bonyolult esetek rendezéséhez − mint például az árvíz által elöntött, megrogyott, összedőlt épületek − statikai és egyéb szakvélemények szükségesek. Az érintettek az átmeneti időszak azonnali költségeire több százmillió forint kárelőleget kaptak eddig az Aegontól.

zöldhasú
Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.