Nem kap német szövetségi állami támogatást az Opel - jelentette be csütörtökön Berlinben Angela Merklel kancellár.
Az erről szóló döntés a kancellár és a németországi Opel-üzemeket működtető négy tartomány - Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-Pfalz és Türingia - miniszterelnökeinek csütörtöki válságtanácskozásán született.
A kancellár csupán általános támogatást ígért az Opel németországi alkalmazottainak, de a szövetségi pénzügyi segítséget elutasította. Ugyanakkor arra szólította fel az érintett tartományi vezetőket, hogy kezdjenek tárgyalásokat az Opel anyavállalatával, az amerikai General Motors-szal. "Szövetségi pénzügyi segítségre nincs lehetőség" - jelentette ki a kancellár, hozzátéve: az Opel a többi autógyárhoz hasonlóan csupán egyfajta kutatási támogatást kérelmezhet majd, új típusok kifejlesztéséhez. Az amerikai konszern a nagy hagyományokkal rendelkező autógyár szanálásához Németországtól hitelgarancia formájában 1,1 milliárd eurós állami támogatást kért.
A német koalíciós kormány liberális gazdasági minisztere már szerdán határozottan elutasította a szövetségi közreműködést, de nem sokkal később a konzervatív kancellár azt nyilatkozta, hogy nem ez jelenti az utolsó szót. Ezt követően a tartományi kormányfők, illetve a németországi alkalmazottak még reménykedtek a szövetségi támogatásban, csütörtökre azonban megváltozott a helyzet. Előző napi kijelentését a kancellár csütörtökön azzal a magyarázattal korrigálta, hogy időközben egy véleményre jutottak a koalíciós partnerek.
Németországban a veszteséges vállalatok támogatása abból a csaknem 100 milliárd eurót kitevő, úgynevezett Németország-alapból történik, amelyet a nemzetközi gazdasági, illetve pénzügyi válság nyomán még a korábbi nagykoalíciós kormány hozott létre. Akkor azonban kimondták, hogy az alapból állami támogatásban csak azok a vállalatok részesülhetnek, amelyek a válság következtében jutottak válságos helyzetbe.
A koalíciós partnerek úgy ítélték meg, hogy az Opel nem tartozik ezek közé, hiszen szerkezeti és pénzügyi gondjai már jóval a válság előtt kezdődtek. A sajtó és a szakértők egyébként már előzetesen az állami támogatás elutasítása mellett foglaltak állást, rámutatva, hogy a szövetségi pénzügyi segítség súlyos versenytorzulásokhoz vezethet, és a segélynyújtási kérelmek terén új lavinát indíthat meg.
A négy tartomány miniszterelnöke csalódottságának adott hangot a döntés miatt. Közölték, hogy tárgyalásokat kezdenek az amerikai anyavállalat képviselőivel. A tartományi kormányfők egyidejűleg minden segítséget megígértek a mintegy 25 ezer németországi alkalmazottnak, és a szanáláshoz magasabb tartományi pénzügyi támogatást helyeztek kilátásba.
A korábban súlyos pénzügyi válsággal küszködő General Motors hónapokkal ezelőtt döntött, hogy megtartja, illetve szanálja az Opelt. A szanálás költségeit az amerikai konszern korábban 3,7 milliárd euróra becsülte, és közölte, hogy ebből 1,9 milliárdot áll. A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - közösen azok az európai országok fedezik, ahol Opel-üzemek vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A cég korábban azzal fenyegetőzött, hogy a németországi üzemek közül egyet vagy kettőt bezár, ha a német kormány elutasítja a támogatást.
A kialakult új helyzet következményei egyelőre felmérhetetlenek, de szakértők szerint a szanálás elhúzódhat. Valószínű az is, hogy a német alkalmazottak közül a tervezettnél többen kerülnek elbocsátásra. A General Motors korábban azt közölte, hogy az európai Opel-üzemekből mintegy 8.000 fő elbocsátását tervezi, és ezek felét a németországi üzemekből.
A német kancellár csütörtöki bejelentését éles koalíciós vita előzte meg. Csütörtök délelőtt a koalíciós partner FDP egész vezetése - Guido Westerwelle alkancellárral, külügyminiszterrel az élen - kiállt az állami támogatás elutasítása mellett. Egyes liberális politikusok azzal vádolták a kancellárt, hogy miközben az ország előtt kötelezettséget vállalt az általános takarékoskodás mellett, hagyja magát zsarolni a General Motors által. Rainer Brüderle pedig ismét azt hangsúlyozta, hogy az amerikai konszernnek saját erőből kell szanálnia az Opelt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.