A nemzetközi légi piac cégei csak vesztenek, vesztenek és vesztenek
Jövőre is súlyos veszteségek elé néz a világ légiközlekedési ipara. Az üzemanyag árak emelkedése miatt a korábban becsültnél magasabbak lesznek a veszteségek és elérik majd az 5,6 milliárd dollárt annak ellenére, hogy mind az utasszám, mind a teherforgalom növekszik – írja az International Air Transport Association (IATA) jelentése.
Az IATA megerősítette az idei veszteségre kiadott korábbi 11 milliárd dolláros becslését. A jövő évi veszteségre vonatkozó korábbi becslés 3,8 milliárd dollár volt. A légitársaságok 2000 óta 49 milliárd dollár veszteséget halmoztak fel.
A javuló fogyasztói bizalomnak köszönhetően a légi utasok száma jövőre elérheti a 2007-es csúcsot - jelzi az IATA. A szervezet becslései szerint a légi teherforgalom is növekedésnek indul 2010-ben mivel a globális gazdasági fellendüléssel párhuzamosan a vállalatok megkezdik készleteik feltöltését. "A cargo forgalom növekedési üteme a készletek feltöltése miatt meghaladja a világkereskedelmi forgalom növekedési ütemét" - mondta az IATA elnöke Giovanni Bisignani.
A nyersolaj ára az IATA számításai szerint 2010-ben 75 dolláros átlagot ér el az idei 61,80 dollár után. „A működési költségek százalékában kifejezve az üzemanyagköltség 26 százalékos lesz 2010-ben, ami lényegesen alacsonyabb a 2008-as 32 százaléknál, de a duplája a 2001-2002-es 13 százaléknak.”
Az összes régió közül az európai légitársaságok szenvedik el majd a legnagyobb veszteségeket, összesen 2,5 milliárd dollárt. A legnagyobb ütemű javulást az ázsiai társaságok érik majd el, összesen 700 millió dolláros veszteséggel. Az észak-amerikai társaságok vesztesége 2 milliárd dollárra csökken. Az egyetlen nyereséges régió Latin-Amerika lesz.
Az ágazat forgalma 2010-ben 4,9 százalékkal 478 milliárd dollárra emelkedik. A legnagyobb forgalmat 2008-ban bonyolította az ágazat, 535 milliárd dollárt.
Korábban az IATA arról számolt be, hogy a 75 legnagyobb légitársaság az idei harmadik negyedévben 700 millió dollár nyereséget ér el, szemben a 2008 harmadik negyedévi 3,4 milliárd dollár veszteséggel.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.