Horvátország privatizálja hajógyárait
Privatizáció előtt állnak a horvátországi hajógyárak. A horvát kormány augusztusban tette közzé a hajógyári privatizációt célzó versenykiírást és a pályázati határidő szeptember 30-án, szerdán jár le.
Az ország büszkeségeinek számító üzemek több éves veszteséget veszteségre halmozó időszakot követően kikerülnek az állami ellenőrzés alól.
A privatizálást Brüsszel szabta meg az uniós tagság feltételeként Horvátországnak, mivel eddig ötmilliárd eurós hitelgaranciával és évente mintegy 140 millió eurós veszteség kompenzációval támogatta kedvenc ágazatát. A kormány még ezen a héten nyilvánosságra hozza a pályázók nevét.
A hajóépítés meghatározó szerepet játszik Horvátország gazdasági életében. A hat hajógyár összesen mintegy 12 ezer főt foglalkoztat. A családtagokat beszámítva és az üzemek beszállítóival együtt több tízezer lakos megélhetése függ a hajóépítéstől egy olyan országban, ahol mindössze 1,5 milliót tesz ki a foglalkoztatottak száma.
A hajóépítés adja az ország exportjának 12-15 százalékát, de jó egymilliárd eurós veszteséget is felhalmozott. Az államkassza üres, a 4,4 milliós ország adósságállománya 40,5 milliárd euró, ez a GDP mintegy 95 százalékának felel meg.
A Split, Trogir, Rijeka és Kraljevica hajógyárait jelképes, egy kunás áron hirdették meg, míg a nyereséggel termelő Ugljanik gyár Pulában 379 millió kuna (mintegy 15 milliárd forint) nyitóárral indul. A spliti, speciális objektumokat gyártó hajóüzemet (BSO) 18,6 millió kunás (740 millió forint) nyitóáron pályáztatják.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.