2009. június. 04. 14:35 MTI Utolsó frissítés: 2009. június. 04. 14:38 Gazdaság

Kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásárolunk

A magyar háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban a GfK Hungária Piackutató Intézet felmérése szerint.

A forgalom volumenben is csökkent: a háztartások 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltak az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában - derül ki a piackutató intézet közleményéből.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest.

A GfK Hungária felméréséből az is kiderül, hogy az élelmiszer kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek nagyobb mértékben estek vissza, mint az alapvető élelmiszerek - például a pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor - esetében. A feldolgozott élelmiszerekre éves összehasonlításban 5,1 százalékkal kevesebb pénzt költöttek a háztartások az idei első negyedévben.

A GfK nemzetközi felmérést is végzett, amiből kiderül, hogy számos európai gazdaságban mértek hasonló trendeket. Franciaország és Hollandia estében 2 százalék körüli visszaesés volt tapasztalható az év első három hónapjában a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében, Németországban pedig 0,4 százalékkal mérséklődött e termékek forgalma. Angliában, Spanyolországban és Oroszországban ugyan nem szűkült a piac, de a forgalom volumenének növekedése nem haladja meg az 1 százalékot.

A nemzetközi felmérés arról is tanúskodik, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság. A vásárlásoknál nagyobb hangsúlyt kapnak az alacsonyabb árszínvonalat képviselő termékek, továbbá a diszkontokban történő beszerzés.

Az elemzők hozzáteszik, hogy Magyarországon ez nem új keletű jelenség, és a tavalyi év végén kirobbant hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Magyarországon a háztartások csökkenő költései mögött elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll.

zöldhasú
Hirdetés