2009. április. 10. 12:43 MTI Utolsó frissítés: 2009. április. 10. 12:52 Gazdaság

A Tesco árcsökkentéssel harcol a bevásárlóturizmus ellen

Jelentős árcsökkentéssel próbál védekezni a határmenti bevásárlóturizmus kedvezőtlen hatásai ellen a Tesco Szlovákiában. A versenytársak követhetik a példát.

A magas hazai árak miatt egyre több szlovák vásárol a környező országokban, ezért a helyi áruházláncok úgy döntöttek, hogy felveszik a versenyt a külföldi konkurenciával. A legdrasztikusabban a Tesco csökkentette árait – írja bumm.sk a Hospodárske noviny című gazdasági lap csütörtöki számára hivatkozva. A többi áruházlánc is azt állítja, figyelik a piacot és konkurenciaképes árakat próbálnak megállapítani. A Deloitte tanácsadó cég elemzői szerint további árcsökkenés csak úgy érhető el, ha az üzletek mérséklik kereskedelmi nyereségüket és külföldről szerzik be az árut.

„Mától ezer termékünk árát csökkentjük” – nyilatkozta Michal Štadler, a szlovákiai Tesco Stores marketing-igazgatója, hozzátéve, az árcsökkentésnél figyelembe veszik a magyarországi és csehországi árakat. A Tesco szerint az alapélelmiszerek, mint például a tej, a joghurtok, a túró és a virsli árai 10-30 százalékkal lettek kisebbek, míg egyes kozmetikumok akár 35-40 százalékkal is kevesebbe kerülnek. Miután a felmérések azt bizonyítják, hogy a szlovákiai vásárlók főként Magyarországra és Csehországba járnak át, elsősorban ennek a két országnak az áraira összpontosítottunk árképzésünk során – mondta a gazdasági lapnak a hazai Tesco üzletlánc menedzsere, Olga Hrnčiarová.

Tesco áruház Szlovákiában. Nőnek az árnyak, csökkenek az árak
© elektron.sk
Matúš Porubský, a Deloitte munkatársa szerint a piaci részesedésért folyó harc a válság ideje alatt is folytatódni fog az áruházak között. Szerinte az üzletláncok inkább alacsonyabb haszonkulccsal dolgoznak majd, hogy megőrizhessék piaci pozícióikat. Azt várjuk, hogy az üzletek megpróbálják a beszállítóikra áthárítani az árcsökkentés következményeit, és nyomást gyakorolnak majd rájuk, illetve a szomszédos országok beszállítóit részesítik majd előnyben, mivel az erős euró miatt ők konkurenciaképesebbek – magyarázta Porubský.
A bevásárlóturizmus komoly gondot okoz északi szomszédunknál. A szlovákoknak azért váltak olcsóvá a magyar és lengyel üzletek, mert a zloty és a forint jelentősen gyengült az euróhoz képest, márpedig Szlovákiában január 1-je óta már a közös pénzzel fizetnek. A helyi áruházláncok már hetekkel ezelőtt jelezték, hogy érzik a visszaesést a hazánkba átjáró vásárlók miatt, miközben egyes határmenti magyar üzletekben megjelentek a szlovák feliratok.

Szakértők korábban arra is felhívták a figyelmet, hogy a bevásárlóturizmus akár a szlovák gazdaság növekedésére is negatív hatással lehet, ugyanis az ország vezetése éppen azt hangsúlyozta korábban, hogy a belső fogyasztás bővülése fogja garantálni a GDP további növekedését. Nos, azóta jelentősen csökkent az esélye a szlovák gazdaság 2009-es bővülésének. Míg tavaly decemberben a költségvetés elkészítésekor 4,6 százalékos növekedést prognosztizáltak, ma már egyre többen úgy látják, hogy a 2009-es GDP alacsonyabb lehet a tavalyinál. A Szlovák Nemzeti Bank például arról számolt be, hogy várakozásaik szerint az idén a szlovák gazdaság története során először recesszióba fordult, s a GDP 2,4 százalékkal csökken. A kilátások fokozatos romlását mutatja, hogy a jegybank néhány hónapja még közel ekkora növekedéssel számolt.

Ecoline

zöldhasú
Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.