A Tesco árcsökkentéssel harcol a bevásárlóturizmus ellen
Jelentős árcsökkentéssel próbál védekezni a határmenti bevásárlóturizmus kedvezőtlen hatásai ellen a Tesco Szlovákiában. A versenytársak követhetik a példát.
A magas hazai árak miatt egyre több szlovák vásárol a környező országokban, ezért a helyi áruházláncok úgy döntöttek, hogy felveszik a versenyt a külföldi konkurenciával. A legdrasztikusabban a Tesco csökkentette árait – írja bumm.sk a Hospodárske noviny című gazdasági lap csütörtöki számára hivatkozva. A többi áruházlánc is azt állítja, figyelik a piacot és konkurenciaképes árakat próbálnak megállapítani. A Deloitte tanácsadó cég elemzői szerint további árcsökkenés csak úgy érhető el, ha az üzletek mérséklik kereskedelmi nyereségüket és külföldről szerzik be az árut.
„Mától ezer termékünk árát csökkentjük” – nyilatkozta Michal Štadler, a szlovákiai Tesco Stores marketing-igazgatója, hozzátéve, az árcsökkentésnél figyelembe veszik a magyarországi és csehországi árakat. A Tesco szerint az alapélelmiszerek, mint például a tej, a joghurtok, a túró és a virsli árai 10-30 százalékkal lettek kisebbek, míg egyes kozmetikumok akár 35-40 százalékkal is kevesebbe kerülnek. Miután a felmérések azt bizonyítják, hogy a szlovákiai vásárlók főként Magyarországra és Csehországba járnak át, elsősorban ennek a két országnak az áraira összpontosítottunk árképzésünk során – mondta a gazdasági lapnak a hazai Tesco üzletlánc menedzsere, Olga Hrnčiarová.
Tesco áruház Szlovákiában. Nőnek az árnyak, csökkenek az árak © elektron.sk |
A bevásárlóturizmus komoly gondot okoz északi szomszédunknál. A szlovákoknak azért váltak olcsóvá a magyar és lengyel üzletek, mert a zloty és a forint jelentősen gyengült az euróhoz képest, márpedig Szlovákiában január 1-je óta már a közös pénzzel fizetnek. A helyi áruházláncok már hetekkel ezelőtt jelezték, hogy érzik a visszaesést a hazánkba átjáró vásárlók miatt, miközben egyes határmenti magyar üzletekben megjelentek a szlovák feliratok.
Szakértők korábban arra is felhívták a figyelmet, hogy a bevásárlóturizmus akár a szlovák gazdaság növekedésére is negatív hatással lehet, ugyanis az ország vezetése éppen azt hangsúlyozta korábban, hogy a belső fogyasztás bővülése fogja garantálni a GDP további növekedését. Nos, azóta jelentősen csökkent az esélye a szlovák gazdaság 2009-es bővülésének. Míg tavaly decemberben a költségvetés elkészítésekor 4,6 százalékos növekedést prognosztizáltak, ma már egyre többen úgy látják, hogy a 2009-es GDP alacsonyabb lehet a tavalyinál. A Szlovák Nemzeti Bank például arról számolt be, hogy várakozásaik szerint az idén a szlovák gazdaság története során először recesszióba fordult, s a GDP 2,4 százalékkal csökken. A kilátások fokozatos romlását mutatja, hogy a jegybank néhány hónapja még közel ekkora növekedéssel számolt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.