2009. április. 01. 15:20 MTI Utolsó frissítés: 2009. április. 01. 15:07 Gazdaság

Akár tíz százalékkal is csökkenhet a húsipar termelése az idén

A csökkenő külső- és belső kereslet, valamint az élősertés árának emelkedése miatt 5-10 százalék közötti mértékben csökkenhet az idén a húsipar termelése - mondta Éder Tamás a Magyar Húsiparosok Szövetségének (MHSZ) és az Élelmiszerfeldolgozók Országos Szövetségének társadalmi elnöke sajtótájékoztatón szerdán.

Az MHSZ húsvéti rendezvényén Éder Tamás rámutatott: a húsipar egyik alapanyagát képező élősertés ára 2009-ben 10-15 százalékkal tovább növekedhet az előző évhez képest, miután már tavaly is jelentősen csökkent a magyarországi sertésállomány - 13 százalékos eséssel 3,4 millió állatra -, valamint jelentősen megnőtt a kereslet a magyar vágóállat iránt Romániában is.

Emellett akár 5-10 százalékkal csökkenhet a belső és a külső kereslet a húsipari termékek iránt idén, miközben az ágazatnak a gazdasági válság miatt jelentős finanszírozási gondokkal is meg kell küzdenie. Éder Tamás hangsúlyozta, hogy ha növekedne az áfa mértéke Magyarországon, tovább nőhet a szektorban az illegális feldolgozók száma.

Tavaly a teljes húsipar - a baromfiágazattal együtt - 500 milliárd forint árbevételt ért el, ami 10 százalék körüli visszaesést jelent a 2007-es évhez képest. A vágósertés ára 20 százalék fölötti mértékben emelkedett tavaly, ezt azonban a feldolgozók nem tudták beépíteni áraikba, mivel annak ellenére, hogy a hús fogyasztói ára 15 százalékkal nőtt, a feldolgozott hústermékek ára csak 5-8 százalékkal emelkedett.

Süth Miklós a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) szakállamtitkára, országos főállatorvos szerint a magas minőségű termékekkel kell kiemelkednie Magyarországnak, hogy sikeres legyen. Emellett fontos, hogy a kistermelők jobban integrálódhassanak az élelmiszerláncba és a vendéglátásba is.

Az idei év egyik kiemelt feladata lesz a feketegazdaság visszaszorítása – mondta Süth MIklós. Emellett támogatni kell azokat a területeket, amelyek versenyképesek az exportpiacokon, mivel egyes magyar termékek jelentős sikereket érhetnek el a globális versenyben is.
zöldhasú
Hirdetés