Kommerszant: hány gázvezetékre van szükség?
Amennyiben a korábbi feltételezéseknek megfelelően nő az európai gázfogyasztás, a Déli Áramlat és a Nabucco vezetékek valóban nem konkurálnak majd egymással, de a jelek szerint a fogyasztás nem nő majd a várt ütemben – írta a Kommerszant című orosz gazdasági lap.
A lap a Wood-Meckenzie skóciai székhelyű, nemzetközi energetikai tanácsadó céget idézte, amelynek elemzői a januári orosz-ukrán gázviszály tanulságait összegző tanulmányukban úgy vélték, hogy az orosz gázt szállító Déli Áramlat operatívabb megoldás, mint a Nabucco. Az elemzők szerint az utóbbi egészen a januári eseményekig a Déli Áramlat szegény rokonának tűnt, a válság után azonban vonzóbbá vált azért, mert független lenne az orosz szállításoktól. Ez azonban nem oldja meg a Nabucco gázzal való ellátásának kérdését – mutattak rá.
Ugyanakkor megállapították, hogy a gazdasági válság miatt Európának 2015-ig várhatóan nem csupán a Déli Áramlatra és a Nabuccóra, hanem az Északi Áramlatra sem lesz szüksége, ugyanis egyáltalán nem látható ma előre, milyen mértékben növekszik majd a fogyasztás.
A Wood-Mackenzie Déli Áramlatra kidolgozott modellje azt mutatja, hogy 2014-ben a kezdeti kapacitás negyedére, 2015-ben nem több mint 33, 2020-ra valamivel több mint 50 százalékára lesz szükség. Az Északi áramlat pedig, amelynek első vezetékét 2011-ben szándékoznak üzembe helyezni, 2012-ben még üresen marad, és még 2013-ban is csupán kapacitása 20, 2020-ban 75 százalékát viszi majd.
Ezért az elemzők szerint a rövid távú tervek megvalósítását „csakis az energetikai biztonság garantálása indokolhatja, a felkészülés arra, hogy leáll a szállítás az Ukrajnán áthaladó vezetéken”, s megállapították, hogy Északnyugat-Európa középtávon az Ukrajnán át érkező szállítások kimaradását hosszabb ideig is el tudja viselni földalatti gáztárolói segítségével.
A Kommerszant azonban hozzátette: ettől eltérő vélemények is vannak. Idézte többek között Gyenyisz Boriszovot, a Szolid tanácsadó cég elemzőjét, aki úgy vélte: amennyiben a gazdagság felívelése egy-másfél év múlva megkezdődik, s az európai gázfogyasztás évi 1,5-2 százalékkal nő, akkor a Déli Áramlat 2016-tól közel 100 százalékos kapacitással működik majd. Boriszovnak meggyőződése, hogy ha sikerült leszorítani a Déli Áramlat építésének költségeit, akkor a tranzitdíj olyan olcsó lehet, hogy az új vezeték az ukrajnainak komoly konkurenciát jelenthet – írta a Kommerszant.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.