Kiszerkesztették az amerikai "autóipar megmentőit"
Ha az ember választ keres arra, miért van bajban az amerikai autógyártás, elég egy pillantást vetnie azokra a kocsikra, amelyekkel a Detroit megmentésével megbízott felsővezetők munkába járnak: nagy többségük japán márkát vezet - írta a The Washington Post szemleírója.
Acurával, Mazdával és Toyotával érkeznek a Fehér Házhoz és a minisztériumokba annak a munkacsoportnak a tagjai, amelyet Barack Obama elnök megbízott a Detroiti Hármak megmentésével. A három legnagyobb amerikai autógyár, a Ford, a General Motors és a Chrysler közül az utóbbi kettő a csőd szélén tántorog, és ha a jelenlegi recesszió elhúzódik, a Ford helyzete is bizonytalanná válhat.
Obama Detroit-munkacsoportjának egyik társelnöke Timothy Geithner pénzügyminiszter, aki - bár nagyapja a Fordnál dolgozott - egy 2008-as Acura TSX-szel közlekedik. A másik társelnök, Lawrence Summers, a nemzetgazdasági tanács igazgatója egy 1995-ös Mazda Protege tulajdonosa - derült ki a Detroit News vizsgálatából.
A Fehér Ház költségvetési hivatalának igazgatója, a magyar származású Peter Orszag egy 2008-as Hondával és egy 2004-es Volvóval jár; a környezetvédelmi ügynökséget vezető Lisa Jackson pedig egy környezetbarát Toyota Prius hibridet vezet.
Carol Browner, Obama elnök klímavédelmi tanácsadója egyáltalán nem szennyezi kocsival a környezetet, ugyanis nincs neki, mint ahogy Steven Chu energiaügyi miniszternek sincs autója.
Ami a Detroit-munkacsoport vezető tanácsadóit illeti, Austan Goolsbee, a Fehér Ház gazdasági felépülési tanácsadó csapatának kabinetfőnöke egy 2004-es Toyota Highlander volánja mögött ül. Joan DeBoer, a közlekedési miniszter kabinetfőnöke egy 2008-as Lexus, Heather Zichal, a Fehér Ház klímaváltozási irodájának igazgatóhelyettese pedig egy Volvo tulajdonosa.
Lisa Heinzerling, a környezetvédelmi ügynökség főtanácsadója egy 1998-as Subaruval közlekedik. Diana Farrellnek, a nemzetgazdasági tanács igazgatóhelyettesének nincs kocsija, férje viszont egy 1985-ös Peugeot-val jár. Jared Bernstein, Joe Biden alelnök vezető közgazdásza egy 2005-ös Honda Odyssey kisbusz tulajdonosa. Bidennek egyébként van egy 1967-es Chevrolet Corvette sportkocsija - apjától kapta nászajándékba -, de vonattal jár munkába.
A The Washington Post szemleírója azzal a címmel számolt be a Detroit News adatsoráról: Acura-, Mazda- és Toyota-sofőröket bíztak meg Detroit megmentésével.
Cody Lusk, az Amerikai Nemzetközi Autókereskedők Szövetségének elnöke úgy reagált: nincs előírva a kormányban dolgozók számára, hogy amerikai autót vezessenek. Mellesleg megjegyezte: az Egyesült Államokban évente értékesített külföldi márkájú autók több mint felét Észak-Amerikában gyártják.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.