A válság durván megtépázza a kiskereskedelmet
A két éve tartó kiskereskedelmi fogyasztás-csökkenés mértéke az idén nagyobb lehet az eddigi 2-3 százaléknál, 2009-ben legalább 250-300 milliárd forint visszaesés várható az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) szerint. Az AC Nielsen kutatása pedig már az eddigi veszteségeket is számszerűsítette.
Hipermarket. Olcsóbb helyeket keresünk © hvg.hu |
Tavaly a teljes kiskereskedelmi forgalom értéke - beleértve az élelmiszerek, iparcikkek mellett az üzemanyagok és járművek kereskedelmét is - 8.676 milliárd forint volt, ami mennyiségben 2 százalékkal kisebb a 2007. évinél. Így a 2007. évi 3 százalékos visszaesés után 2008-ban is csökkent a kiskereskedelmi értékesítés az árváltozások kiszűrésével számítva.
Tavaly valamennyi jelentős súlyú árucsoport értékesítése visszaesett, az élelmiszerek eladása 1 százalékkal, a különféle iparcikkeké átlagosan 3 százalékkal. A tartós háztartási cikkek visszaesése 5 százalékos, a járműveké 8 százalékos volt éves szinten - olvasható az OKSZ közleményében.
Tizenegy európai országban – köztük Magyarországon is – az árak emelkedése miatt csökkent tavaly az élelmiszerek, háztartási vegyi áruk és kozmetikumok mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalma - mondta Szalókyné Tóth Judit, az AC Nielsen Piackutató Kft. igazgatója.
Magyarországon 2008. október-decemberben a boltok 3,5 százalékkal kevesebb élelmiszert, háztartási vegyi árut és kozmetikumot adtak el, mint az egy évvel korábbi hasonló periódusban. Tavaly az első negyedévben az eladott mennyiség stagnálását, a második negyedévben azonban 1,7, a harmadikban pedig 3 százalékos csökkenését regisztrálta a piackutató vállalat.
A Nielsen kutatásai alapján megállapította: már a gazdasági válság őszi berobbanása előtt megindult az élelmiszer-kiskereskedelem volumenének csökkenése. A tapasztalatok alapján azonban az élelmiszerek drágulását a mennyiségi forgalom csökkenése csak körülbelül hat hónappal később szokta követni, így az élelmiszerárak 2008 második félévi jelentős emelkedése is csak 2009-ben jelenhet meg – emelte ki Szalókyné Tóth Judit.
Magyarországon az élelmiszer és vegyi áru kiskereskedelem forgalma értékben 2007 negyedik negyedévében 9 százalékkal emelkedett, az előző év hasonló időszakához képest. Azóta az ütem minden negyedévben csökkent: 2008 első negyedévében 8,8 százalékra, a másodikban 7,4 százalékra, a harmadikban 5,7 százalékra, a negyedikben pedig 5,2 százalékra.
A magyar fogyasztók a gazdasági válság hatására olcsóbb helyeken vásárolták meg az élelmiszereket: jelentősen megnőtt a diszkont áruházak forgalma a tavalyi év utolsó negyedévében. Emellett emelkedett a viszonylag drága szupermarketek, valamint a drogériák forgalma is. Az európai átlaghoz képest Magyarországon a legalacsonyabb a vásárlói lojalitás az üzletek irányába: a vásárlók 22 százaléka boltot vált egy-egy akciós ajánlat miatt.
A Nielsen igazgatója kiemelte: mivel az emberek a prémium termékek miatt hajlandóak többet is fizetni, ha tudják, hogy jó minőséget kapnak, a vezető márkák megőrizték, vagy akár növelték is piaci részesedésüket az elmúlt évben.
A piackutató felmérése azt is megállapította, hogy a magyar fogyasztók a válság miatt elsősorban a gázon és áramon, a műszaki, vagy a ruházati cikkeken spórolnak, míg a megkérdezettek csupán 41 százaléka spórol az élelmiszerekre fordított kiadásain.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.